KomeroFood ja Perttu Hyvärinen
Maajoukkuehiihtäjä Perttu Hyvärinen on KomeroFoodin tuotteiden uusi mainoskasvo. Vasemmalla toimitusjohtaja Pekka Nuutinen. Kuva: Akseli Muraja

Ateriaboksista tunnettu KomeroFood kasvoi nopeasti, sitten iski krapula: Nyt perustaja kertoo, miten haastavaa elintarvikealalla yrittäminen on

KomeroFoodin tarina on täynnä ylä- ja alamäkiä. Liian nopea kasvu oli koitua yrityksen kohtaloksi.

– Tämä on ollut sellainen Taru sormusten herrasta -saaga. Mielessä on käynyt luovuttaminen kymmeniä kertoja, KomeroFood Oy:n perustaja Pekka Nuutinen sanoo.

Kahdeksan vuotta sitten perustetun yrityksen alkuperäinen idea on jätetty toistaiseksi.

– Luimme jostain jutun, jonka mukaan Lontoon metrossa ei enää tarvita ihmisiä myymään lippuja asiakaspalvelupisteillä. Mietimme, että kyseisille lipunmyyntipisteille mahtuisi robottiohjattu komero, joka koostaisi eri vaihtoehdoista ateriabokseja. Varsin pian totesimme, ettei sille ollut kysyntää.

Pian ajatus jalostui niin, että yrityksen ateriabokseja tarjottiin tavallisiin ruokakauppoihin. Ne ovat myynnissä edelleen.

– Kuusi vuotta liiketoimintaa väännettiin ja käännettiin ja yhä edelleen ateriaboksi on kaupan hyllyllä verrattain erikoinen tuote. Aika ei ole vieläkään kypsä läpimurrolle, Nuutinen sanoo.

Henri Alén mukaan alkumetreillä

Pekka Nuutinen on koulutukseltaan tuotekehityksen diplomi-insinööri. Omien sanojensa mukaan hänellä ei ole ruoka-alan taustaa muusta kuin Kokkisota-ohjelman katsomisesta. Taustalla on kuitenkin ollut oma innokkuus ja mielenkiinto alaa kohtaan.

Yrityksessä on kuitenkin myös vahvaa ruokaosaamista. Ravintoloitsija ja kokki Henri Alén lähti jo alkumetreillä mukaan yrityksen omistajaksi. Samoihin aikoihin Alén oli twiitannut reseptistä, jonka seurauksena tietyn valmistajan tomaattimurskat myytiin kaupoista loppuun.

– Ajattelimme, että jos saamme Henkan mukaan, meillä tulee olemaan helppoa.

Kuuden vuoden aikana KomeroFoodin ateriaboksi saatiin myyntiin 150 myymälään, mutta menestys on antanut odottaa itseään. Alén on edelleen yksi omistajista.

– Tietyissä myymälöissä se (ateriaboksi) tuo eniten liikevaihtoa. On selvää, että tuote toimii, mutta ongelmana on skaalaus. Tuote toimi paremmin, kun hallinnoimme sen myyntiä itse. Kun hallinnointi siirtyi keskusliikkeille, se ei enää toiminutkaan.

Kovaa kilpailua Ruokaboksin kanssa

Ateriaboksin kovin suora kilpailija on Ruokaboksi, joka myy pakkauksia suoraan kuluttajien koteihin. Ruokaboksi sai viime vuonna päätökseen 3,5 miljoonan euron rahoituskierroksen.

KomeroFood on kahden miljoonan euron liikevaihdollaan verrattain pieni tekijä verrattuna noin 21 miljoonan euron Ruokaboksiin. Nuutinen myöntää, että nykyinen liikevaihto ei ole riittävä kyseisellä toimialalla.

– Ateriaboksin yhden aterian hinta on viisi euroa. Se on puolet Ruokaboksin aterian hinnasta Mielestämme kymmenen euroa ateriasta on liian paljon. Silti ylivoimaisesti pahin kilpailija meille on perinteinen tapa ostaa ruokaa kaupasta, Pekka Nuutinen sanoo.

KomeroFood ei aio luopua ateriabokseistaan, koska parhaimmillaan ne tuovat suurimman osan yrityksen liikevaihdosta.

”Viime vuosi meni persiilleen”

Puolitoista vuotta sitten KomeroFood sai näkyvyyttä Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa, jossa etsittiin uusia innovatiivisia tuotteita ruokakauppojen hyllyille. Vaikka voitto meni sivu suun, yritys sai paljon huomiota Ateriakippo-tuotteellaan. Ensimmäisten parin viikon aikana tuotteita myytiin yli 120 000 kappaletta. Se vastasi yrityksen aikaisempaa kahden vuoden tuotantomäärää.

Sittemmin osoittautui, että kasvu oli liian nopeaa. Yritys palkkasi kymmeniä työntekijöitä ja investoi isoja summia tuotantoon.

– Sellainen pirun nopea kasvu on myös todella haastavaa. Emme osanneet ennustaa sitä oikein. Teimme liikaa rekrytointeja ja investoimme liikaa. Sen takia toimintaa piti sopeuttaa.

Ukrainan sodan jälkeinen inflaatio on tuonut uusia, isoja haasteita.

– Meidän olisi pitänyt nostaa vielä enemmän hintoja. Olemme olleet siinä liian löysiä. Kaikki kulut ovat nousseet hurjasti. Viime vuosi oli tosi vaikea ja meni suoraan sanottuna persiilleen, Nuutinen kertoo.

Alan yritysten kannalta ongelmana on Nuutisen mukaan se, että hintojen nostaminen ei onnistu riittävän nopealla aikataululla.

– Maaliskuussa teemme tarjoukset koko seuraavalle syysjaksolle, joka päättyy tammikuun lopussa. Onneksi SOK ja Kesko tekivät viime vuonna poikkeuksen ja katkaisivat pitkän syysjakson, jotta pääsimme nostamaan hintoja. Se oli reilu liike.

Nuutinen toivoo, että KomeroFood löytäisi uuden pääomasijoittajan, jonka kanssa toimintaa voisi kehittää. Tällä hetkellä yrityksellä on noin 300 osakasta, joista suurin on Heino Group.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen