Autokauppa ja sähköauto
Kuva: Getty Images

Autokauppias myisi sähkökiesien sijaan mieluummin bensa-autoja – ”Sähkökiima” syö katteet, ja vaihto-dieseliä ei halua kohta enää kukaan 

Käytetyn sähköauton hinta ei ole välttämättä laskenut lainkaan kahdessa vuodessa. Diesel olisi Suomen olosuhteissa fiksu valinta, mutta kysyntä on romahtanut.

Tilastokeskuksen tuoreiden tietojen mukaan sähköauto löytyy edelleen harvan suomalaisen parkkipaikalta. Manner-Suomen henkilöautokannasta joka sadas henkilöauto oli maaliskuun lopussa sähköauto. Valtaosa liikennekäytössä olevista henkilöautoista on edelleen joko bensiini- tai dieselkäyttöisiä. Ladattavien hybridien osuus oli vain kolme prosenttia. Täyssähköisistä henkilöautoista 38 prosenttia oli rekisteröity Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle.

Mäntsälässä toimivan Autoliike Keijo Lehtosen yrittäjä myöntää, että suhtautuu sähköautoihin vielä skeptisesti. Syynä on käytettyjen sähköautojen kysynnän räjähdysmäinen kasvu, joka on nostanut autojen hintoja.

– Käytetty sähköauto on niin kysytty, että autokaupan tuloksenteon kannalta yhtälö on vaikea. Sähköautojen hinnat ovat nousseet ympäri Eurooppaa. Liike joutuu maksamaan autoista aika paljon, jolloin katteet ovat tiukassa. Sähköautoja saa kyllä myytyä, mutta jääkö yrittäjälle mitään, on toinen asia, Keijo Lehtonen sanoo ja kutsuu markkinoiden tilannetta ”sähkökiimaksi”.

Paikoin kaksi vuotta sitten myydyn sähköauton hinta on edelleen sama, vaikka sillä on ajettu pari vuotta.

– Mitä tapahtuu siinä vaiheessa, kun sähköautot vanhenevat, takuut loppuvat ja akut vanhenevat, Lehtonen kysyy.

Dieseleiden hinnat laskivat 20 prosenttia

Yrittäjän kannalta tilannetta hankaloittaa se, että suomalainen autonostaja tarjoaa useimmiten vaihdossa käytettyä dieselautoa, jonka kysyntä on romahtanut. Samalla diesel-autoista maksettava hyvitys on laskenut merkittävästi.

– Dieselien hinnat ovat laskeneet 20-30 prosenttia. On paljon liikkeitä, jotka eivät halua ottaa dieseleitä vaihdossa lainkaan, koska ne täyttävät varastot, Lehtonen sanoo. Olemme aikaisemmin käsitelleet aihetta täällä.

Suomessa diesel-autoille olisi yrittäjän mukaan kuitenkin tarvetta, sillä välimatkat ovat pitkiä eikä sähköauton akustojen kapasiteetti vielä riitä.

– Uskon edelleen, että diesel on edelleen kysytty Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa, kunnes sähköautojen kapasiteetti on sellainen, että yhdellä latauksella voi ajaa 1000 kilometriä. Talvella runsaan 200 kilometrin kantama on ongelma. Se toimii taajamissa, mutta maaseudulla ei.

Lehtonen on erikoistunut kaasuautojen myyntiin. Viime aikoina niiden kysyntä on hieman heikentynyt. Kaasu on edelleen bensiiniä edullisempaa, vaikka senkin hinta on noussut.

– Kaasuautossa on se hyvä puoli, että tarjolla on vaihtoehtoinen polttoaine kaasutankin loppumisen jälkeen.

Uuden auton ostaja valitsee yhä useammin sähkön

Tilastokeskuksen tiedoista selviää, että uuden auton ostaja päätyy yhä useammin täyssähköautoon tai hybridiin, joko ladattavana tai ei-ladattavana. Vuonna 2021 ensirekisteröidyistä lähes sadastatuhannesta henkilöautosta sähköautoja oli kymmenen prosenttia ja ladattavia hybridiautoja 20 prosenttia. Vuoden 2022 tammi-huhtikuussa ladattavien autojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 34 prosenttia.

Siinä missä bensiinikäyttöisten henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä oli vuonna 2021 vielä lähes 60 prosenttia, dieselkäyttöisten henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat pudonneet kymmenen prosentin tuntumaan.

Tilastokeskus arvioi, että bensiini- ja dieselautot ovat liikenteessä vielä pitkään. Sähköistymisen eturintamassa olevassa Norjassakin vuoden 2021 lopussa henkilöautokannasta 73 prosenttia oli joko bensiini- tai dieselkäyttöisiä.

Viime aikoina keskustelua on herättänyt se, onko EU:n päästötavoitteen aikataulu liikenteen osalta liian kunnianhimoinen. Euroopan unionin uusin tavoite on, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä. Tämä tarkoittaisi uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettamista.

Pauli Reinikainen