Pieni korjaamoyrittäjä ei haikaile sähköautojen perään
Koskisen mukaan sähköautojen huoltaminen pienellä paikkakunnalla on käytännössä taloudellinen mahdottomuus.

Autokorjaamon yrittäjä nostaa kädet pystyyn sähköautojen huolloissa – Tässä syy siihen, miksi työt keskittyvät merkkiliikkeille

Kuhmoisissa toimiva autokorjaamon yksinyrittäjä Seppo Koskinen ei näe järkeä investoida hintaviin laitteisiin.

Pian 60 vuotta täyttävä yksinyrittäjä Seppo Koskinen ei haikaile sähköautojen huoltamisen perään. Yli 30 vuotta autokorjaamoalalla toiminut Koskinen ei koe kannattavaksi satsauksia kalliisiin laitteisiin.

– Sähköautojen huoltaminen vaatii kalliit testerit ja lisäksi pitää käydä kurssi. Olen ajatellut, että jos näin hyvin on töitä kuin nyt on, pärjään hyvin ilman niitä.

Lyhyitä kursseja tarjoaa muun muassa Taitotalo. Kurssin hinta on noin tuhat euroa ja sen aikana perehdytään muun muassa korkeajännitejärjestelmiin.

Koskinen on yksinyrittäjä, jonka Tmi Autopaja Koskinen toimii Kuhmoisissa. Äskettäin hänet valittiin Kuhmoisten vuoden yrittäjäksi.

Kuhmoisissa toimii Koskisen yrityksen lisäksi kolme muuta korjaamoa, mutta sähköautojen huoltoihin on harvalla pienellä yrityksellä varaa. Huolloissa tarvittavan, sähkökennojen balansointiin käytettävän laitteen hinta on noin 10 000 euroa. Se ei ole ainoa tarvittava laite. Monet työkalut on lisäksi tarkoitettu vain tietyille sähköautomerkeille.

Huollettavia sähköautoja ei ole Koskiselle liiemmin tarjottu.

– Yksi auto meinasi kerran tulla. Siinä oli kolarivaurio. Sanoin että en lähde tekemään, koska kyseessä on sähköauto. Pitäisi käydä tarvittavat kurssit, ettei saa sormille sähköiskuja.

”Yksin kun tekee, pysyy leivän syrjässä”

Sähköautoihin tehdään monia vain sähköautojen tarvitsemia huoltotoimenpiteitä, muun muassa kennomoduulien purkamisia, kennojen tiiveyden tarkistuksia, erilaisia lämpötilamittauksia ja akkujen testauksia. Huollot ovat keskittyneet merkkiliikkeille ja isoille ketjuille.

”Yksin kun tekee, pysyy leivän syrjässä.”

Seppo Koskinen, yrittäjä

Koskisen mukaan sähköautojen huoltaminen pienellä paikkakunnalla on käytännössä taloudellinen mahdottomuus.

– Jos asukkaita on reilut pari tuhatta eikä autokanta ole kovin uutta, huoltohintojen pitäisi olla melko korkeat, jotta sähköautojen huoltaminen kannattaisi.

Koskinen on erikoistunut automaalauksiin ja pienimuotoisiin huoltoihin. Merkittävä osa töistä on vakuutuskorjauksia.

– Yksin kun tekee, pysyy leivän syrjässä. Vakuutusyhtiötyöt tuovat rahaa ja autot kiertävät huollossa nopeammin. Yksin en oikein voi ottaa vastaan liian isoja, pitkään kestäviä remontteja.

Investointi vikakoodien lukemiseen

Myös polttomoottoriautojen huoltaminen on muuttunut radikaalisti Koskisen yrittäjäuran aikana.

– Virranjakajahommia ei tehdä juurikaan enää eikä kaasuttimiakaan tarvitse säätää. Moottorin korjaamiset ovat jääneet, koska työ on mennyt niin tekniseksi. Jakohihnaremontteihinkin täytyy olla erikoistyökaluja. Pienellä paikkakunnalla niitä ei kannata muutaman auton takia tehdä.

Autojen vikakoodit on jo vuosien ajan luettu erilaisilla testereillä. Koskisella on käytössään testeri, jolla ei pysty lukemaan kaikkia vikakoodeja.

– Joka automerkillä on omat testerinsä. Olen huomannut, ettei yleistason testerillä saa kaikki tietoja ulos.

Koskinen on päättänyt investoida lisenssiin, jonka jälkeen hän saa käyttöönsä uuden ohjelmiston vikakoodien lukemiseen. Sen hinta on noin 1 500 euroa.

Jos eteen tulee erikoisempi huoltotyö, apua voi löytyä googlettamalla.

– Yllättävän hyvin sieltä löytyy tietoja ja videoita, miten esimerkiksi jokin huoltovalo nollataan. Sähköisiä käsijarrujakaan ei tahdo saada aina auki ilman neuvoja.

Paikalliset yrittäjät auttavat toisiaan

Koskinen on pärjännyt alalla, joka on ketjuuntunut ja keskittynyt isoille autokorjaamoalan yrityksille.

– Olen huomannut, että isot korjaamoketjut imevät vakuutusyhtiöiden töitä. Tehdään sopimuksia esimerkiksi niin, että asiakas saa sijaisauton suoraan korjaamolta. Asiakkaalla on kuitenkin aina mahdollisuus valita myös pieni paikallinen korjaamo.

Paikallisten korjaamoiden etuna on muun muassa se, ettei huollettavaa autoa tarvitse ajaa pitkän matkan taa esimerkiksi isompaan kaupunkiin.

– Paikallista palvelua käytettäessä voi parhaassa tapauksessa kävellä kotiin tai työpaikalle. Usein voin heittää asiakkaan takaisin. Paikallisuuden etuna on myös se, etteivät yrittäjät kilpaile niin paljon toisiaan vastaan. Jos en pysty tekemään jotain työtä, neuvon asiakkaan toiselle yrittäjälle.

Huvittavinta Koskisen mukaan on isojen yritysten käyttäminen pitkän matkan takaa esimerkiksi hinauksiin.

– Vahinkoyhtiö voi lähettää hinausauton Kuhmoisiin 100 kilometrin päästä Jyväskylästä, vaikka parin kilometrin päässä olisi oman kylän hinausauto. Sitten Jyväskylästä ajetaan tänne, siirretään autoa kuusi kilometriä ja ajetaan takaisin 100 kilometriä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen