Kolari-Special yrittäjät
19.5.2022 klo 18:48
Uutinen

Erityisosaamisen takia Pälkäneelle saapuu ajoneuvoja ympäri maata

Autokorjauksiin ja eritoten hankalampiin tapauksiin erikoistunut Kolari-Special on toiminut Luopioisissa vuodesta 1995. Hallin rakentaminen aloitettiin jo vuotta aikaisemmin, mutta varsinainen toiminta alkoi keväällä 1995. alin yrittäjä Antti Sjöstedt oli tosin tuolloin jo yrittäjänä varsin kokenut. Oman autokorjaamonsa hän oli pistänyt pystyyn jo 1983, parikymppisenä nuorena miehenä.

Minulla oli yrittämiseen kyllä kauhea polte. Enkä minä sitten kovin kauaa ehtinyt vieraan palveluksessa ollakaan, Antti muistelee.

Esimerkin yrittämiseen hän oli saanut läheltä, sillä myös Antin isä Pentti toimi samalla alalla ja nimenomaan yrittäjänä. Hän oli tosin erikoistunut raskaan kaluston hoitamiseen. Anttia taas kiinnostivat enemmän henkilöautot.

Koulu ei maistunut

Ja toisin kuin isä, Luopioisissa yrittänyt Pentti, Antti aloitti yritysuransa Tampereella. Se oli tosin hyvin tuttu kaupunki jo entuudestaan, sillä vanhempiensa avioeron seurauksena siitä oli tullut hänen toinen kotipaikkansa jo alakouluiässä. Ja siellä Antti sen kouluputkensakin pääasiassa selvitti. Antti kävi kyllä koulunsa Tampereella, mutta toisaalta hän vietti hyvin paljon aikaa myös Pälkäneellä. Kaverien lisäksi sinne veti myös se isän verstas, jossa tulikin vietettyä tovi jos toinenkin. Pulpetti ei ollut Antille ikinä mikään lempipaikka. Ja sen takia se ammattikoulun autolinjakin jäi hänen osaltaan haaveeksi.

– Tuohon aikaan autopuolelle piti olla hyvä keskiarvo, ja koulu taas ei minua ikinä napannut, hän selkeyttää ja kertoo suorittaneensa sitten ammatillisen koulutuksensa asentaja- ja koneistajalinjalla.

Toisaalta sen verran aikaa Antti oli pikkupojasta asti viettänyt autojen parissa, että käytännön oppia hänelle oli kertynyt ammattikouluikään mennessä jo useammankin tutkinnon verran. Ensimmäisen moponsa, joskin moottorivikaisen sellaisen – ja sinänsä heti lähtökohdiltaan remonttia vaativan – hän sai jo seitsemän vuoden iässä. Ja oman auton, luonnollisesti kuplavolkkarin, sitten jo varhaisteininä.

– Myös se oli moottorivikainen, joten sekin piti ensin kunnostaa.

Kolari-special auto
Kolari-special työkalut
NÄINKIN SIISTISSÄ kunnossa oman työpisteensä voi pitää.

Nuoruuden innolla

Yrityksen perustaminen vuonna 1983 ei ollut miehen mukaan mikään mahdottoman suuri haaste, mutta verkostosta oli siinäkin isoa apua, esimerkiksi siinä että oikeat rahoituskanavat löytyivät. Niitä autokorjaamon perustamiseen pakostakin tarvittiin, vaikka yrittäjä tuumaakin lähteneensä liikkeelle alussa varsin ”vaatimattomilla vehkeillä”.

– Nuoruuden innosta oli iso etu, hän hymyilee.

Tampereella yrittäjä ehti toimia ensimmäiset 13 vuotta. Yritys ei ole aina ollut nykyisen niminen. Ensimmäiset vuodet mentiin nimellä Autokorjaamo Antti Sjöstedt. Nimenmuutoksen antoi sykäystä se, että iso osa työstä oli kolariautojen rakentelua ja myyntiä.

– Tein kyllä asiakastöitäkin, mutta koko ajan enemmän vakuutusyhtiöiden kolarikorjauksia, hän kertoo.

Kyläkoulun kutsuhuuto

Tampereen vuodet jäivät Antin osalta kolmeentoista, sillä 90-luvun puolivälissä mies muutti yrityksineen takaisin alkuperäisille kotikonnuilleen Luopioisiin. Suurin syy tähän olivat Antin tuolloin koulu-ikään ehtineet lapset.

– En halunnut lapsiani Tampereen isoihin kouluihin, Antti taustoittaa.

Hallia rakennettiin noin 10 kuukauden ajan. Yrittäjän lisäksi työmaalla oli vain yksi timpuri. Päivät olivat melko täysiä, sillä varsinaisen raksatyön päälle yrittäjä yleensä meni vielä autohommiin, joita hän teki rakennusaikana poikkeuksellisesti isänsä verstaalla. Ensin valmistui yrityksen korjaamohalli 1995 ja omakotitalo sen naapuriin vuotta myöhemmin. Tiloja on sittemmin laajennettu kolmeen otteeseen. Vuonna 1995 valmistunut korjaamo-osa on saanut kylkeensä varasto- ja purkutilat vuonna 2007. Myynti- ja toimistotilat rakennettiin vielä kiinteistön toiselle puolelle 2012.

Kolari-Special auto
LAADUKKAAN HUOLLON peräänpitää joskus ajaa vähän kauempaakin, kuten nyt vaikkapa Satakunnasta.

Työllistäjäksi jo varhain

Kovin pitkään Antti ei yksin ehtinyt yrittää, hyvä jos edes yhden vuoden.

– Ihan tarkkaan en muista koska Naskalin Jussi minulle tuli hommiin, mutta ei siinä missään nimessä vuotta pidempään mennyt, hän tuumaa. Sittemmin työntekijämäärä on kasvanut merkittävästi. Tällä hetkellä Kolari-Special työllistää kymmenen henkilöä.

– Varaosamyynnissä on kolme työntekijää, korjaamolla kolme asentajaa ja yksi työnjohtaja. Lisäksi meillä on yksi kaveri purkuhommissa, Antti Sjöstedt ynnäilee.

Toimistossa hallintohommissa Antilla on apunaan myös elämänkumppani Sari Päätalo. Hänelläkin on ollut aikaa luopiolaistua jo 18 vuotta. Pariskunnan polut ristesivät aikanaan Ruotsin risteilyllä. Kumpikaan ei aavistanut, miten pitkäjänteiset seurauksen Antin tanssikutsulla olisi. Vaikka Sari toteaa, että itse tanssi ei kummoisesti sujunutkaan, melkoiset vaikutukset sillä oli. Aiemmin Porissa asunut Sari muutti kaksi vuotta myöhemmin Luopioisiin.

Kulmahuoneesta löytyy jokapaikanhöylä

Antti Sjöstedtin mukaan monen pk-yrityksen tapaan myös Kolari-Specialissa yrittäjän työnkuva on moninainen. Hänen tapauksessaan siihen kuuluu varsinaisen paketin kasassa pitämisen lisäksi etenkin vaihteistokorjausten organisointi osahankintoineen, kuljetusjärjestelyineen ja asiakasyhteyksineen. Varsinaiseen korjaamotyöhön hän ei juurikaan osallistu – ainakaan normaalitilanteessa.

– Kun asentajalle tulee haastava tilanne eteen, olen tietenkin mukana, hän kertoo.

Samassa toimistohuoneessa majailevan Sarin kontolla ovat puolestaan henkilöstöasiat sekä merkittävä osa taloushallinnon töitä sekä ulkomaisten yhteistyökumppanien kanssa asiointia.

– Lisäksi markkinointihommat ja jonkinmoisena mikrotukena toimiminen ovat nekin minun alaani, Sari kertoo.

Kaksi tukijalkaa

Kolari Specialin liikevaihto jakaantuu melko tasan puoliksi varaosamyyntiin ja korjaamotoimintaan. Ensiksi mainitussa oleellisessa osassa on oma purkutoiminta.

– Me ostamme kolariautoja, jotka täällä puretaan osiin. Kaikki autoista irti saadut toimivat osat pistetään sitten myyntiin Autopurkaamot.com nimiseen varaosien nettikauppaan, yrittäjä esittelee.

Kaikkiaan sinne toimittaa osia noin 30 vastaavan kaltaista yritystä ympäri maata. Kolari-Special on ollut siinä mukana kauppapaikan alkutaipaleesta alkaen.

– Liityimme tähän mukaan vuonna 2006, Päätalo kertoo.

Korjauspuolella luopiolaisfirma on erikoistunut perushuoltojen sijaan pikemminkin vähän perustavanlaatuisampiin remontteihin. Tätä osaamista löytyy niin vaihteistojen kuin moottorienkin suhteen. Luopioisissa tehdyillä remonteilla on hyvin laaja kirjo, mikä näkyy myös laskuihin kirjoitettavissa määrissä. Huokeimmillaan asiakas selviää muutamalla kympillä, jos toimenpiteeseen ei vaadita kuin testerimaksu sekä ripaus työtä päälle. Toisaalta isommat moottori- ja vaihteistokeikat saattavat sitten vaatia aikaa useampia päiviä, jolloin korjaukselle tulee hintaa enemmänkin.

– Meillä harvemmin tehdään perushuoltoja, tai ainakaan ne eivät ole meidän leipälajimme. Antti kertoo.

Kolari-special autohuolto
AIVAN PELKÄLLÄ jakoavaimella ei tämän päivän autoja korjata. Tietokone on mukana hyvin monessa toimenpiteessä.

Vaihteistot erikoisuutena

Vaihteisto-osaamiseen pohjat luotiin jo Antin lyhyeksi jääneellä palkkatyöuralla. Hänen työnantajansa kun oli yllyttänyt nuorta mekaanikkoa vaihteistojen pariin, jotka tunnetusti olivat vähän kimurantimpia korjattavia. Eikä siihen ollut muuta oppimiskonstia kuin armoton harjoittelu.

– Käytännössä koko vaihteisto avattiin ja purettiin osiin, etsittiin ja korjattiin vianaiheuttajat ja koottiin sitten takaisin. Sitä samaa me edelleen teemme, joskin se jo aikaisemminkin melko monimutkainen rakenne on tänä päivänä entistä kimurantimpi, Antti kertoo.

Vaihteistojen osalta asiakkaana ovat usein muut korjaamot, joilla ei vaihteistopuolen erikoisosaamista ole.

– Erityisesti vaihteistoja meille tulee ympäri maata. Tällä alueella kun ei ole kovin paljon alan tekijöitä.

Kolari-special varasto
VARAOSAMYYNTI ON yksi Kolari-Specialin toiminnan kulmakivistä. Valinnanvaraa piisaa olipa hakusessa sitten moottori, vaihteisto, ajovalo kuin lukematon määrä muita pienempiä nippeleitä ja nappeleita.

Speciaaliosaamista

Juuri vaihteistohaasteen parissa verstaalla ahertaa parhaillaan Marko Sievola. Hänellä on edessään siisteissä riveissä iso kasa puretun vaihteiston yksittäisiä osia. Toisessa kädessään hänellä on suurennuslasi, jolla erottaa osista pienimmätkin virheet, nekin joita silmä ei erota.

– Tämä on noin 20–30 tunnin remontti, konkari aavistelee.

Asiaa vihkiytymättömälle tuskin riittäisi vaihteiston kuntoon saamiseen edes 20–30 viikkoa, josko vuosikaan. Marko ei ole näissä hommissa ihan ensimmäistä kertaa. Hän on nimittäin ollut Kolari-Specialin vaihteistoekspertti jo neljännesvuosisadan. Markon vieressä puuhastelee puolestaan yrityksen moottorispesialisti Risto Kytö. Hän on parhaillaan asentamassa turboa takaisin moottoriin. Hänkin on jo pidemmän linjan työntekijä. Vaikkei hän Markon maileihin ylläkään, on hänkin ehtinyt olla luopiolaisfirmassa töissä jo sen verran monta vuotta, että se pitää oikein laskea.

– Kahdeksas vuosi tämä taitaa olla. 16-vuotiaana täällä aloitin, koska silloin kuljin matkan vielä kevarilla, hän muistelee.

Moottoriasentaja
ASENTAJA RISTO Kydön erikoisosaamiseen kuuluvat moottorit. Kuvassa hän on asentamassa purkamaansa moottoriin kiinni turboa.

Asiakaskuntaa ympäri maata

Erikoisosaaminen tarkoittaa sitäkin, että asiakkaita korjaamolla on merkittävässä määrin myös oman maakunnan ulkopuolelta.

– Kuopio, Kajaani, Oulu ja Ahvenanmaa. Niistä kaikista meille on saapunut autoja tämänkin vuoden kuluessa, Sari kertoo.

Nytkin paikalla on taksiyrittäjäasiakas, joka on ajellut tänne Satakunnasta saakka. Kolari Specialin kolmas asentaja on parhaillaan hänen autonsa kimpussa. Tällä kertaa ei kenenkään tarvitse edes liata käsiä, sillä tästä urakasta selvitään testerillä. Kyseisen autosähköasentajan työ vaikuttaakin ulkopuolisen silmiin huomattavasti helpommalta kuin edeltävien työpisteiden toimenkuvat. Se on myös paljon lähempänä tavallista tietotyötä, sillä asentajan tärkeimpänä työkaluna vaihteiston ohjelmoinnissa on testeri.

Juho Pyykkönen testeri
JUHO PYYKKÖSELLÄ on menossaan vaihdelaatikon ohjelmointi. Tässä työssä eivät näpit rasvoitu.

Korjaamo ei syklejä kumarra

Luopiolaiskorjaamolla työt jakaantuvat melko tasaisesti pitkin vuotta. Toisin kuin monella muulla alalla, heillä esimerkiksi vuodenajat eivät aiheuta kummoisia piikkejä, joskaan ei rotkojakaan. Vuoden 2022 alkuvuosi on tosin ollut vähän tavanomaista rauhallisempi.

– En tiedä sitten, vaikuttaako tämä maailmantilanne, ensin korona ja sitten tämä kaikki muu, Sari Päätalo kertoo.

Ei korona mitään merkittävää kuoppaa ole korjaamon tielle tuottanut. Kuten ei oikein mikään taloustaantumakaan aikojen saatossa. Toisin kuin vaikkapa uusien autojen kauppa, autojen korjaaminen kun ei ole niinkään suhdanneherkkää toimintaa. Vaikka ostopäätöksestä saatetaan tiukemmassa paikassa nipistää, kuntoon auto halutaan saada myös huonompina aikoina.

– Kyllä meillä on töitä ollut aina. Juuri nyt Kolari-Specialin varauskalenterissa on merkintöjä noin kaksi viikkoa eteenpäin. Jono on siis juuri nyt merkittävästi lyhyempi kuin viime syksynä, jolloin jonon pituus oli helpostikin 1,5 kuukauden mittainen.

– Toisaalta tämä ei ihan kerro meidän todellista tilannetta, sillä meillä on aika paljon isompia moottori- ja remonttihommia.

vaihteisto
KUN VAIHTEISTOSSA on ongelma, se päätyy usein Marko Sievolan työpöydälle. Hän on ollut talossa jo 25 vuotta, joten kokemusta piisaa.

Komponenttipulan vaikutukset

Autokorjausten houkuttelevuutta ei vähennä myöskään tällä hetkellä vallallaan oleva komponenttipula, joka on tarkoittanut uusiin autoihin hyvinkin pitkiä toimitusaikoja.

– Meilläkin on asiakas, joka on odottanut uutta autoaan jo 1,5 vuotta, yrittäjä kertoo. Puolijohdepula on haitannut jonkin verran myös korjauksiin vaadittavien osien toimituksia, mutta pienemmässä määrin.

– Lähinnä se on meillä näkynyt tuolla vaihteistopuolella ja vain tietyissä osissa. Esimerkiksi joissakin laakereissa saattavat nyt tehdyt tilaukset mennä vasta syksyyn, hän kertoo.

Varaston erilainen ”lentokone”

Yrityksen varasto on melkoinen näky. Siellä kun löytyy hyllyittäin moottoreita, vaihteistoja, erilaisia ajovaloja sekä liki lukematon määrä pienempiä osia. Kaiken kaikkiaan varastosta löytyy noin 30 000 erilaista kappaletta. Tiloja esittelevä Sari kertoo, että seuraavana menemme katsomaan ”lentokonetta”. Se kuulostaa ihmeelliseltä, mutta jälkeenpäin sanottuna ihan järkevältä kuitenkin. Varaston yläkerroksesta kun löytyy kymmenittäin istuimia, jotka kieltämättä riveihin muodostettuina muistuttavat hyvin paljon lentokoneiden matkustamoa.

Kolari-special lentokone
VARASTON YLÄKERROKSESTA löytyy myös lentokone. Tai ainakin sellaiseksi istuinvarasto on tituleerattu täällä.

Avoinna olisi useampikin työpaikka

Työvoimapula ei sekään ole vieras käsite. Itse asiassa parhaillaankin Kolari-Specialilla on haussa kolme ammattilaista. Asentajan ja purkupuolen osaajan lisäksi hakusessa on myös varaosamyyjän pesti. Taloon on palkattu porukkaa monen eri väylän kautta.

– Olemme lähteneet ihan näistä oppisopimuskoulutuksista. Lisäksi myös jo täällä olevien työntekijöiden omat verkostot ovat tuottaneet osaajia taloon, Sari kertoo.

Se on ollut yritykselle apuna hankalassa työllistämistilanteessa, että vaihtuvuus on ollut varsin pientä. Talossa on useampia yli kymmenen vuoden työsuhteita. Yrittäjä kehuu omaa tiimiään.

– Meillä on erittäin hyvä porukka täällä, ja motivaatio ja asenne kohdallaan, hän kertoo. Asenne on ollut tärkeässä roolissa myös uusia ihmisiä palkatessa.

– Monesti sellainen nuori kaveri, jolla on halu oppia ja sisäistää asioita, korvaa kokemuksen puutteen tällä asenteellaan, yrittäjä kertoo.

Puolet on oman kunnan väkeä

Kuluvan vuoden osalta suurin toive on, että he onnistuisivat löytämään uusia tekijöitä. Töitä kun piisaisi nykyistä kattavammalle porukalle.

– Se meillä on myös tällä hetkellä selvä kasvun este, Sari kertoo.

Yrityksessä on käytössä nykyaikaiset työtilat ja tämän päivän välineet. Työaika on vakio eli 8.00–16.30 eikä ylitöitä tarvitse tehdä. Lisäksi houkuttimena on myös hyvin kattava työterveysvakuutus, joka on voimassa kaikille vakituisille työntekijöille.

Paikka muuttui, asiakaskunta yllättävän vähän

Vaikka Kolari-Specialin toimipiste muuttikin maakunnan keskipisteestä melko lailla sen kaakkoisnurkkaan, asiakaskunta uudistui varsin vähän.

– Tein jo Tampereella aika paljon töitä kolaripuolella vakuutusyhtiöille sekä vaihtoautokunnostuksia autoliikkeille. Ne halusivat jatkaa yhteistyötä myös muuttoni jälkeen, Sjöstedt kertoo.

Entäpä sitten työn ja muun elämän erottaminen. Tulevatko työasiat kotiin?

– Kyllä ne välillä tulevat pakostakin kotiin, joten on hyvä, että on muutakin elämää. Meidän paras murheiden karkottaja on tyttäreni 2-vuotias Leevi-poika, kun hän tulee mummolaan kyläilemään, Sari kertoo.

Ikähaitarin toisessa ääripäässä on Antin 89-vuotias isä, joka asuu aivan lähinaapurissa. Vaikka Pentti asuukin yksin, auttelee poika perheineen häntä arjen askareissa. Töitä entinen yrittäjä ei sentään enää paiski, muttei siitäkään kyllä pitkää aikaa ole. Hän kun tykkäsi touhuta verstaallaan vielä yli kahdeksankymppisenäkin.

Sari mainitsee omaksi henkireiäkseen mummoilun ja yrittäjäyhdistyksen, jonka puheenjohtajana hän nykyään toimii. Antti puolestaan tykkää vapaa-aikanaan käydä kuntosalilla tai kävelylenkillä.

– Ja nukkua. Siitäkin minä tykkään kovasti, hän hymyilee.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 10.5.2022

Ville Kulmala
Ville Kulmala