29.8.2017 klo 10:17
Uutinen

Espoon [esi]merkillisin yrittäjä

Nyt superyrittäjällä on yhdeksän firmaa johdettavanaan ja kelloa ei työnteossa katsota. Silti hänen äänestään huokuu elämänilo, ei väsymys. ”Haluan olla työntekijöilleni läsnä ja tukea heitä, antaa esimerkkiä ja palautetta”, hän kertoo hymyillen.

Raimon yrittäjyys alkoi vuonna 1994 Pitäjänmäen McDonald’sissa. Hänen entiset kollegansa Felix Abbalta olivat myös mäkkäriyrittäjiä, ja maailmanlaajuinen brändi viehätti häntä. ”Yleensä mäkkärikoulutus käydään puolessa vuodessa tai vuodessa, minä kävin sen neljässä kuukaudessa”, Raimo toteaa. Useita mäkkäriomistuksia ja 8 hampparintäyteistä vuotta myöhemmin Raimo hakeutui kahvila- ja ravintolayrittäjäksi.

Ja niitähän hänen yrityksellään Rami’s Coffeella riittää: Robert’s Coffee, Café Buffo, Ravintola Retro ja Pingviini-jäätelökahvila Sellossa, Robert’s Coffee, Ravintola Retro ja Laura’s Tapas and Wine Isossa Omenassa, sekä Ravintola Piritta Tokoinrannassa Helsingissä. Näiden lisäksi Raimo omistaa Rami’s Auton, joka myy luksusautoja. ”Autoliikkeen omistan yhdessä Mikko Laakkosen kanssa, hän on yhtiökumppanini myös Rami’s Coffeessa”, Raimo kertoo.

JOHTAAKO VAI EIKÖ JOHTAA?

Voisi luulla, ettei yhdeksänkertaisella yrittäjällä ole aikaa kiinnostua yritystensä päivittäisestä toiminnasta. Ei ainakaan ruohonjuuritasolla. Raimon kohdalla tämä ei ole totta. ”Toki työntekijäni pyörittävät bisnestä, mutta osallistun ravintoloideni toimintaan joka päivä. Välillä kannan astioita tiskiin, eivätkä harja ja kihvelikään ole vieraita!” Raimo kertoo. ”Pidän huolta, että työntekijäni tietävät, mihin ovat tulleet, mitä pitää tehdä ja saavat palautetta”, hän kiteyttää johtamisoppinsa.

McDonald’sin koulutuksessa Raimo kävi läpi kaikki yrityksen työtehtävät vessanpesijästä johtajaan. Hän korostaakin töiden tuntemisen tärkeyttä johtamisessa: jos tehtäviä ei tunne, ei niitä voi valvoakaan. ”Olen opastanut satoja nuoria mäkkäriaikoina. Entiset alaiseni ovat nykyisiä pankinjohtajia ja tuomareita. Edelleen he tulevat kiittelemään ensimmäistä työnantajaansa opastuksesta, esimerkin näyttämisestä ja palautteenannosta”, Raimo kertoo ylpeänä.

TOISET TYKKÄÄVÄT, TOISET EIVÄT

Raimo epäilee, että kaikki eivät pidä hänestä suorapuheisuutensa takia. ”Annan palautteen heti, kun näen virheen tai onnistumisen tapahtuvan. Pidän kehityskeskusteluja joka päivä, en pari kertaa vuodessa. Eihän tällainen kaikille sovi, varsinkaan jos ei kestä negatiivista palautetta”, Raimo toteaa. Samaan hengenvetoon hän toteaa myös kiittävänsä iloisesta asiakaspalvelusta ja hyvästä työstä. Raimo vaatii myös yhteistyökumppaneiltaan jämäkkää otetta. Epäkurantteja raaka-aineita ei hyväksytä. Ruoka on tuotava ajoissa ja se on saatava oikeaan hintaan. ”On parempi toimia jämptin ihmisen kanssa, etenkin kun on kyse elintarvikkeista. Vapaa-aika on erikseen, silloin saa olla huolettomampi”, hän toteaa.

Raimo kunnioittaa McDonald’silta saamaansa koulutusta. ”Siellä opetettiin parhaalla mahdollisella tavalla, mitä ruoka tarkoittaa yrittäjälle ja asiakkaalle. Ruoka on ravintolamyynnin pääartikkeli. Jos annan huonon kokemuksen asiakkaalle kerran, hän ei ehkä palaa uudestaan. Ruoka ei anna anteeksi – en minäkään”, sanoo Raimo ja korostaa laadun, palvelun ja siisteyden tärkeyttä. ”Uusien trendien ja tuotteiden ohella perusasiat säilyvät aina samoina: asiakkaalle täytyy tarjota hyvää ja terveellistä ruokaa ja säilyttää tarkka kontrolli raaka-aineiden käsittelyssä”, hän kertaa.

MITÄ ISÄ EDELLÄ SITÄ TYTÄR PERÄSSÄ

Felix Abballa ja Procter & Gamblella myyntitehtävissä ollessaan Raimo tottui kiireiseen elämään. Vaikka työ on aina ollut hänelle henkireikä, hän on järjestänyt aikaa myös perheelleen, urheilulle ja vapaa-ajalle. ”Työt pitää hoitaa niin hyvin kuin mahdollista. Lisäksi täytyy nukkua, liikkua ja syödä hyvin. En koe luopuneeni elämässä asioista. On kyse vain ajan jakamisesta, ei sen ihmeellisemmästä”, Raimo tokaisee.

Raimon tytär Laura on ollut isällään töissä 11 vuotta. Viimeiset kolme niistä hän on valvonut ja sparrannut yritysten toimintaa isänsä kollegana. Laura kehittää henkilöstöhallintoa ja tekee yhteistyötä ravintoloiden esimiesten kanssa. Hän tuo yrityksiin uutta näkökulmaa ja uusia trendejä näkyvyyden, kalusteiden ja tuotteiden kautta. ”Parasta on, kun saan toimia ihmisten parissa. Näen joka päivä kehitystä, kun viemme esimiesten kanssa asioita eteenpäin. Isän luoma tiivis yhteisö on iso osa työssä viihtymistä”, Laura kertoo.

Isässään hän arvostaa eniten persoonaa. Yhtä vauhdikkaat ja omasta tyylistään kiinni pitävät ihmiset ovat Lauran mukaan harvassa. Hän oli 10-vuotias, kun Raimo aloitti yrittäjänä. ”Isällä oli paljon työmatkoja jo ennen yrittäjyyttä, mutta hän piti aina meihin yhteyttä. Laitoin hänelle hotelliin faksia, jos päivän aikana tapahtui jotain kivaa”, Laura kertoo nauraen. ”En osaisi edes kuvitella elämää muualla kuin perheen yrityksissä. Meillä on tiivis suhde niin töissä kuin vapaa-ajallakin”, Laura toteaa hymyillen.

www.ramiscoffee.com

3 NEUVOA YRITTÄJILLE

1. YRITYSTÄ JOHDETAAN EDESTÄ

Yritystä johdetaan edestä – jos et tunne yrityksesi kaikkia työtehtäviä, ihmisiä on vaikea ohjata. Alan täytyy olla itselle kiinnostava. Tutustu ihmisiin, heidän työtehtäviinsä ja ole kiinnostunut heistä. Jos et tätä tee, johtaminen ei onnistu vaikka kävisit mitä kursseja.

2. OLE YMMÄRTÄVÄINEN JA JOUSTAVA

Nuoria täytyy ymmärtää ja auttaa. Ole kiinnostunut myös henkilökuntasi yksityiselämästä. Auta henkilökuntaasi niin paljon kuin mahdollista.

3. PIDÄ ITSESTÄSI HUOLTA

Ikääntyessäkin voi pysyä virkeänä ja olla kiinnostunut työstään – näytä nuorille, että pysyt virkeänä ja vireänä.

Juttu on julkaistu Business Espoo 2017-lehdessä, jota pääsee lukemaan myös verkossa >

Teksti: Elina Mäkinen Kuva: Nina Mönkkönen