11.1.2017 klo 13:34
Uutinen

Googlen johtaja moittii suomalaisia yrityksiä rohkeuden puutteesta

Googlen Suomen–johtajan Antti Järvisen mielestä suomalaisia yrityksiä vaivaa rohkeuden puute digitalisaation hyödyntämisessä.

”On täysin väärin kuvitella, että pitää vain seurata digitalisaation kehittymistä. Suomalaisten yritysten pitäisi olla muita edellä ja saada aikaan jotain sellaista, joka lisää kilpailuetuja”, Järvinen sanoo Helsingin Sanomissa.

Järvinen muistuttaa, että liiketoiminnassa harvemmin menestyy se, joka pelkästään seuraa kilpailijoita. Yrityksen pitää kehittää uusia liiketoimintamalleja.

Verkkokauppa ja sovellukset ovat vain yksi esimerkki digitalisaatiosta. Tulevaisuudessa digitalisaatio muuttaa liiketoimintamalleja laajemmin teollisuudessa ja palveluissa, kun automaatiotekniikan käyttöönotto yleistyy.
Järvinen kertoo HS:ssa tavanneensa puolen vuoden kuluessa vajaat 50 yritysjohtajaa, joiden kanssa hän on keskustellut digitalisaatiosta. Keskusteluissa on tullut ilmi, kuinka suomalaiset yritykset eivät uskalla tehdä investointeja sellaisiin kohteisiin, joista ei vielä kovin paljon varmaa tietoa.
Järvisen mukaan kolmanneksella yrityksistä ei ole mitään käsitystä, mitä digitalisaatio voisi niille tarkoittaa.

Järvinen ottaa kaupallistamisesta kolme ruotsalaista esimerkkiä: Skype, Spotify ja Hennes & Mauritzin verkkokauppa.

”Ruotsilla ei ole osaamisessa merkittävää kilpailuetua Suomeen verrattuna. Silti täytyy ihmetellä, miten lahden takana osataan kehittää palveluja, joilla on kysyntää eri puolilla maailmaa”, Järvinen sanoo.
Suurin pulma on hänen mielestään johtamisessa. Kun power point -esityskalvot digitalisaatiosta ovat kunnossa, monet yritykset kuvittelevat ratkaisseensa tulevaisuuden kysymykset.
Suomen tulevaisuuden kannalta tärkeintä on Järvisen mielestä se, että palveluiden vienti saadaan entistä nopeampaan kasvuun.
toimitus@yrittajat.fi