YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.9.2019 klo 08:02
Uutinen

Helsingin kaupunki kerää näkemyksiä Fredrikinkadun ja Topeliuksenkadun yrittäjiltä uudesta raitiotiestä – vastaa kyselyyn 15.9.2019 mennessä

Fredrikinkadulle ja Topeliuksenkadulle suunnitellaan uutta raitiotietä. Uudet raitiotieosuudet ovat osa Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmaa, jossa kaupunkiraitiotiet yhdistyvät junaratoihin ja rakenteilla olevaan Raide-Jokeriin. Suunnitelmassa eteläiset kaupunginosat tulevat paremmin raideliikenteellä saavutettavaksi. Rakentaminen alkaisi arviolta 2020-luvunpuolivälissä. Helsingin kaupunki kerää näkemyksiä alueen yrityksiltä suunnitelmasta 15.9.2019 saakka.

Tutustu suunnitelmaan tarkemmin osoitteessa: https://kerrokantasi.hel.fi

Yrittäjä, haluatko vaikuttaa?

1. Kerro näkemyksesi suunnitelman vaikutuksista: Arvioinnin lähtötiedoiksi kerätään Fredrikinkadun ja Topeliuksenkadun alueen yrityksiltä näkemyksiä suunnitelmasta ja sen vaikutuksista yrityksille sekä muista huomioitavista seikoista. Kerro näkemyksesi vastaamalla lyhyeen kyselyyn 15.9.2019 mennessä: https://bit.ly/2ZqkSr5

Voit myös halutessasi vastata kyselyyn Huopalahdentien ja Vihdintien kaupunkibulevardista:

2. Vastaa Kerro Kantasi -kyselyyn 2.-30.9.2019: Samalla karttakyselyllä voi kommentoida myös Vihdintien bulevardikadun, Huopalahdentien sekä Kaupintien ja Kantelettarentien suunnitelmia. https://kerrokantasi.hel.fi/uusiaraideyhteyksia

Suunnitelman vaikutukset lyhyesti

Fredrikinkatu:

  • Uusi raitiotie Bulevardin ja Urho Kekkosen kadun välille. Autoliikenne säilyy.
  • Jalkakäytävät levenevät, mikä tuo lisää tilaa mm. jalankululle ja terasseille.
  • Kadun varteen sijoitetaan pysäköintipaikkoja henkilöautoille, jakeluliikenteelle japolkupyörille.
  • Pysäköintipaikkojen määrä vähenisi kuitenkin nykyisestä noin 60:lla.

Runeberginkatu, Topeliuksenkatu ja Nordenskiöldinkatu:

  • Uusi raitiotie Töölöntorilta Topeliuksenkatua pitkin Tukholmankadulle. Autoliikennesäilyy.
  • Runeberginkadun osuudelle Arkadiankadulta Töölöntorille toteutettaisiin pyörätiet jaraitiovaunupysäkkejä parannettaisiin.
  • Läpiajo Humalistonkadulta Topeliuksenkadulle ehdotetaan suljettavaksi.- Nordenskiöldinkadulle toteutettaisiin raitiotie Topeliuksenkadulta Mannerheimintielle.
  • Runeberginkadulta, Topeliuksenkadulta ja Nordenskiöldinkadulta poistuisi järjestelyidenmyötä noin 130 ympärivuorokautista asukaspysäköintipaikkaa sekä 110 yöaikaansallittua pysäköintipaikkaa. Korvaavia autopaikkoja tulisi lähikaduille noin 190kappaletta.

Yleissuunnitelma etenee päätöksentekoon keväällä 2020. Yleissuunnitelma tarkentuu liikenne- ja katusuunnittelussa sekä HSL:n linjastosuunnittelussa, joihin liittyvät seuraavatvuorovaikutusvaiheet. Suunnittelun etenemistä voi seurata kaupungin karttapalvelussa (kartta.hel.fi/suunnitelmat) tai Suunnitelmavahti-palvelun avulla (hel.fi/suunnitelmavahti).

Lisätietoja suunnitelmasta ja tutustumista alueisiin

Voit halutessasi myös osallistua maastokävelyille tai tavata suunnittelijoita kasvotusten Oodissa, jolloin voit tutustua suunnitelmiin tarkemmin.

  • Fredrikinkadun maastokävely: maanantaina 16.9. kello 17–18. Lähtöpiste on Fredrikinkadun ja Bulevardin kulmassa.
  • Topeliuksenkadun maastokävely: torstaina 19.9. kello 17–18. Lähtöpiste on kulttuurikeskus Sandelsin edessä, Topeliuksenkatu 2.
  • Tapaa suunnittelijat tiistaina 17.9. kello 16–19 keskustakirjasto Oodin Maijansalissa,Töölönlahdenkatu 4, 1.krs. Suunnitelmista on lyhyet samansisältöiset esitykset kello 16ja 17.30. Kummankin esityksen jälkeen voi tutustua suunnitelmiin ja keskustellasuunnittelijoiden kanssa.

Lisätietoja:

Suunnitelmaan liittyvät yhteydenotot:

Anton Silvo

liikenneinsinööri

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala

p. 09 310 37489, anton.silvo @ hel.fi

Muissa asioissa voit olla yhteydessä kaupungin yritysluotseihin:

Suvi Tuiskunen

yritysluotsi

Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osasto

p. 09 310 36868, suvi.tuiskunen @ hel.fi

Lähde: Helsingin kaupunki

Kuva: Voima Graphics