YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.7.2018 klo 10:37
Uutinen

Huijareiden uusin villitys: Älä haksahda tähän ansaan – Asiantuntija toppuuttelee pahimpia pelkoja

Moni yrittäjä ei välttämättä edes raportoi huijatuksi tulemisesta, paljastaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija.

Moni yrittäjä on törmännyt huijausyrityksiin, joista merkittävä osa paljastuu huijauksiksi ensikatsomalta. Joukossa on kuitenkin monia yrittäjiä, jotka maksavat huijauslaskussa pyydetyn summan ja huomaavat vasta myöhemmin tulleensa huijatuksi.

Luottolista-lehden haastatteleman Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntijan Helena Tuorilan mukaan osa yrittäjistä pysyy hiljaa huijauksista, vaikka niistä olisi aina hyvä raportoida viranomaisille.

– Pienehköt taloudelliset tappiot saatetaan vain niellä oppirahoina ilman jatkotoimenpiteitä. Huijauksista ja etenkin pienistä huijauksista vain pieni osa nousee julkisuteen. Huijatuksi tulemista hävetään ja asia halutaan pitää omana tietona, Tuorila toteaa haastattelussa.

Uusin trendi huijauksissa on se, ettei huijari lähetä laskua vaan uhkaa yrittäjää tratalla ja luottotietojen menetyksellä. Näissä tapauksissa korostuu tietämys omista oikeuksista. Pelkoa ei yleensä ole, jos oikeudet ovat selvillä.

– Tällöin on yrittäjän hyvä tietää, että hänellä ei ole mitään hätää, koska perinnässä ei ole toimittu lainsäädännön mukaisesti, Tuorila neuvoo.

Huijareiden uhkauksista tekee katteettomia myös se, että Suomen Asiakastieto Oy ei rekisteröi trattaprotesteista maksuhäiriömerkintöjä, jos tratalla uhkaava yritys ei ole tehnyt trattaussopimusta.

Apua Suomen Yrittäjiltä

Huijauksissa menetetyt tappiot saatetaan Tuorilan mukaan kuitata tekemällä aikaisempaa enemmän töitä tai ääritapauksissa realisoimalla yrityksen omaisuutta.

Huijarin kanssa neuvotteleminen ei yleensä johda mihinkään. Jos omat oikeudet eivät ole tiedossa, yrittäjä saattaa haksahtaa maksamaan rahaa toistamiseen.

– Huijari suunnittelee toimintansa tulevia riitatilanteita silmällä pitäen ja keskittyy hankkimaan omia väitteitään tukevaa näyttöä. He ovat oma alansa asiantuntijoita, Tuorila muistuttaa.

Tuorilan tekemässä selvityksessä kuultiin myös viranomaisten mielipiteitä. Selvityksessä kävi ilmi, että Suomeen on pesiytynyt huijauksia suosiva ilmapiiri.

– Huijareiden toimintalogiikka perustuu osittain juuri siihen, että pienet summat tulevat maksetuiksi, jolloin edellytykset rikollisen toiminnan jatkumiselle jäävät elämään, Tuorila jatkaa haastattelussa. Hänen mukaansa paras tapa torjua huijausta on seurata tiedotusvälineitä ja esimerkiksi Suomen Yrittäjien kotisivuja. Näitä seuraamalla pysyy kärryillä, millaiset huijaustavat ovat kulloinkin ajankohtaisia – kuten esimerkiksi valelaskut kesälomien aikaan.

Asiantuntija neuvoo opettelemaan, miten huijaukset tunnistaa.

– Huijaaminen on sitä vaikeampaa, mitä paremmin yrittäjä tuntee oikeutensa ja velvollisuutensa sopimuksia laadittaessa, maksuliikenteen hallinnassa ja saatavien perintäprosessissa, Tuorila korostaa Luottolista-lehdelle.

Katso Suomen Yrittäjien tietopaketti harhaanjohtavista laskuista täältä.

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi