26.4.2018 klo 13:35
Uutinen

Huijarifirman perätön väite: ”Et ole reagoinut sähköpostiin, joten olet tilannut palvelun”

Yrittäjää puhelimitse lähestynyt huijari yritti saada rahat markkinointiviestien estopalvelusta, jota vastaanottaja ei ollut koskaan tilannut. Huijaus paljastui helposti.

Pielavedellä toimivaa yrittäjää lähestyttiin vastikään puhelimitse. Langan toisessa päässä oli naishenkilö, joka yritti saada yrittäjän tilaamaan markkinointiviestien estopalvelua.

– Nainen kysyi, haluanko jatkaa tekemääni sopimusta, joka estää haitallisten markkinointiviestien tulon. Ihmettelin heti, että mikä tämä tällainen palvelu on. En ole koskaan tehnyt sellaista sopimusta.

Naishenkilö jatkoi kertomalla, että yrittäjä oli saanut noin vuosi sitten sähköpostin ja kirjeen, jossa oli ilmoitettu kyseisestä palvelusta.

– Sanoin, että en ole suostunut mihinkään. Siihen nainen vastasi, että kun en ole reagoinut sähköpostiin, se tarkoittaa, että olen suostunut palvelun tilaajaksi. Siitä jo vähän kiivastuin ja sanoin että laita vaan lasku tulemaan, mutta en aio sellaista maksaa.

Yrittäjä yritti tiedustella soittajan nimeä ja tämän edustaman yrityksen y-tunnusta. Nainen ei kuitenkaan halunnut niitä kertoa.

– Sain kaivettua kuitenkin yrityksen nimen. Se on Citlom Oy, yrittäjä kertoo.

Yrittäjä epäilee, että hänen tietonsa on haettu sattumanvaraisesti. Citlom Oy:n edustaja tiesi pyytämättä, mihin osoitteeseen aikoo laskun laittaa.

Palvelun arvo olisi ollut 376 euroa.

– Täysin varma huijaushan tämä on. Jännityksellä jään odottamaan, tuleeko laskua.

Sopimukseen tarvitaan suostumus

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikön Tiina Toivosen mukaan kyseessä on selvä huijaus.

– Sopimukseen tarvitaan yrittäjän aktiivinen suostumus. Hänen olisi pitänyt vastata väitettyyn sähköpostiin myöntävästi, niin että haluaa sitoutua sopimukseen. Ei missään nimessä riitä, että yrittäjä on ollut passiivinen. Silloinhan kuka tahansa voisi lähettää kaikenlaista ja vaatia suuria summia rahaa. Kyseinen lasku on perusteeton eikä sitä tarvitse maksaa.

Toivosen mukaan laskusta kannattaa reklamoida. Silloin estetään perintätoimiston perintätoimet.

– Laskun lähettävällä yrityksellä on näyttövelvollisuus, että sopimus on syntynyt.

Juttua muutettu 30.4. klo 13.04: Yrityksen nimi muutettu Citlom Oy:ksi (virheellinen nimi Sitlom Oy).

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi