4.5.2017 klo 10:54
Uutinen

Iisalmelainen Savon Lasituote Oy on tehostanut myyntiä ottamalla sosiaalisen median aktiiviseksi työkaluksi

Iisalmelainen Savon Lasituote Oy on tehostanut myyntiä ottamalla sosiaalisen median aktiiviseksi työkaluksi markkinoinnissa. Sosiaalisen median kautta tieto leviää nopeasti laajemmalle alueelle ja asiakkaita voidaan palvella myös uusissa kanavissa.

Lasipaviljongille näkyvyyttä somen kautta

Savon Lasituote Oy lanseerasi markkinoille uutuustuotteensa Lucia Lasipaviljongin reilut kolme vuotta sitten. Myöhemmin yrittäjän Kari-Matti Ruhasen äiti Raija Ruhanen jäi eläkkeelle pitkältä työuralta Kelalta. Toimelias Raija ei halunnut jäädä laakereille makoilemaan ja kysyi pojaltaan, olisiko siellä hänen yrityksessä jotain tekemistä. Ja sitähän löytyi, kun Lucia Lasipaviljongin markkinointi ei ollut lähtenyt toivotulla tavalla käyntiin.

Raija suoritti markkinointiviestinnän ammattitutkinnon Ylä-Savon ammattiopistolla ja sen jälkeen jäi halu oppia lisää some-markkinoinnista. Raijalle tietokoneella työskentely ja uusien sovellusten opettelu oli tuttua aikaisemmasta työstään Kelan sisäisenä tarkastajana. Raija etsi tietoa netistä ja opetteli itse erilaisia sähköisenmarkkinoinnin keinoja. Kun Yritys oppii ja menestyy (YOM)-palvelun koulutukset käynnistyivät keväällä 2016, Raija oli heti mukana ensimmäisessä some-markkinoinnin koulutuksessa Iisalmessa. Kolmen päivän työpajamaisesti toteutettu koulutus oli Raijasta todella antoisa ja antoi uusia eväitä työhön.

Some –markkinointi tuottaa rahallista hyötyä helppoudellaan

Raijan tekemä työ Lucia Lasipaviljongin markkinoinnin eteen on tuottanut yritykselle rahallista hyötyä. Sähköinen markkinointi on edullisempaa ja tietoa tuotteesta voidaan levittää maanlaajuisesti.

– Aikaisemmin tuotetta oli markkinoitu vain messuilla ja lehdissä. Some -kanavat ovat myös asiakkaille helppo paikka kysellä tarkemmin tuotteesta, toteaa Raija Ruhanen.

Idea Lucia Lasipaviljongin ottamisesta yrityksen tuotteeksi lähti siitä, että terassilasituksia asiakkaille asentaessaan Kari-Mattia häiritsivät terassien ahtaus ja kapeus. Tuotteessa yhdistettiin kahden yrityksen erikoisosaaminen metalli ja lasi. Lasiosat ovat karkaistua turvalasia ja teräsrunko sekä katto ruostumatonta terästä. Lasin käsittelyssä on käytetty autojen tuulilasitekniikkaa. Tuote on helppo tilata ja se tuodaan valmiina paikoilleen. Lasipaviljonki ei tarvitse edes kivijalkaa perustukseksi, vaan siinä on omat säätöjalat. Tuotetta on lähdetty markkinoimaan myös ulkomaille ja sopimus kahden eri jälleenmyyjän kanssa on allekirjoitettu Ruotsissa.

Mitkä somekanavat sopivat juuri sinun yrityksellesi?

Raija vastaa kokonaisuudessaan Lucia Lasipaviljongin markkinoinnista. Raija ylläpitää kotisivuja ja tuottaa sisältöä niin Facebook -sivustolle kuin Instagramiin. Google Analyticsistä Raija seuraa tarkasti esim. sitä, mitä kautta ihmiset tulevat sivustolle ja millä hakusanoilla. Kaikkea ei kannatta ottaa käyttöön heti, vaan kannattaa miettiä mikä olisi paras juttu ja kanava juuri omalle tuotteelle.

Verkkokoulutus mahdollistaa opiskelun kotitoimistossa

Raija on osallistunut myös kahteen YOM-palvelun tarjoamaan verkkokoulutukseen ja hänelle on niistä erittäin positiiviset kokemukset.

-Verkon kautta opiskelu on mielestäni hyvä vaihtoehto kun omalta kotitoimistolta ei tarvitse siirtyä mihinkään, vaan opiskelun voi tehdä kotitoimistolta käsin. Tietysti olisi ollut kiva tavata, vaikka jonakin koulutuspäivänä kanssaopiskelijat ja sen jälkeen jatkaa verkkoluentojen ja -materiaalien parissa, Raija pohtii.

Raijasta kouluttajan kannattaa panostaa esiintymiseen verkon kautta, jotta koulutus pysyy mielenkiintoisena. Etukäteistehtävät ja koulutuksen aikana toteutettavat tehtävät ovat olleet hyviä ja niillä on päässyt kehittämään Lasipaviljongin markkinointia pienin askelin. Raija suosittelee kaikkia kouluttautumaan. YOM-palvelun tarjoamat tuetut koulutukset ovat todella hyvä keino kehittää osaamistaan.

Teksti: yritysyhteyshenkilö Tuija Kokkonen, 040 1798150

www.lasipaviljonki.fi www.savonlasituote.fi

https://www.facebook.com/lasipaviljonki/?fref=ts
https://www.instagram.com/explore/tags/lasipaviljonki/?hl=fi

* Uutissarjassa Yritys oppii ja menestyy -palvelun osaamiskartoitukseen osallistuneet yrittäjät kertovat kuukausittain yritystoimintansa sähköistämisen vaikutuksista.