22.2.2022 klo 15:22
Uutinen

Innovaation kaava

Tammikuu 2022

Ihminen on haaveillut lentämisestä tuhansia vuosia. Tästä kerrotaan mm. antiikin Kreikan Ikaros-tarussa. Wrightin veljekset todistivat ensimmäisinä, että lentokone ja ihminen voi lentää moottorin voimalla (1903). Vasta McDonnell Douglasin DC3 lentokone (1935) teki haaveesta ja keksinnöstä innovaation. DC3 oli taloudellisesti ja teknisesti toimiva kokonaisuus, joka aloitti lentomatkustamisen ja lentokoneteollisuuden. Wrightien keksinnöstä innovaatioon kului n. 30 vuotta. Tämä on tavallinen aika teknologisen idean syntymisestä sen laajamittaiseen hyödyntämiseen.

DC-3 toi ensimmäistä kertaa yhteen viisi elementtiä, jotka mahdollistivat kannattavan lentoliikenteen: säädettävä potkuri, sisäänvedettävä laskuteline, lentokoneen rungon kuorirakenne, radiaali-ilmajäähdytteinen moottori ja siipien kääntyvät laipat. Aiemmista lentokoneista puuttui yksi tai useampi elementeistä, jolloin turvallinen ja kaupallinen lentoliikenne ei vielä mahdollistunut.

Yksinään mikään lentokoneen elementeistä ei sinänsä ollut uutta. Ne oli keksitty jo aiemmin. Yleisemmin, yksittäinen teknologinen keksintö on harvoin innovaatio. Muutos tapahtuu vasta kun se liitetään oivaltavasti laajempaan kokonaisuuteen, systeemiin. Näin tapahtuu kerta toisensa jälkeen eri toimialueilla.

Systeemiset innovaatiot ovat mielenkiintoisia. Ne syntyvät, kun oikeat elementit kohtaavat ja muodostavat kokonaisuuksiaan suuremman uudenlaisen ratkaisun. Ratkaisussa on aina jotain tuttua, mutta silti yllättävää ja uutta.

Niiden syntyyn liittyy useiden kehityspolkujen ja osaamisalueiden risteäminen. Systeemisen innovaation varsinainen moottori on kuitenkin ympäristössä: yhteiskunnan muutos, kiristynyt kilpailu tai muuttuneet käyttäjätarpeet. Asioiden oivaltava yhdistäminen edellyttää oikea-aikaisuuden lisäksi kokonaisvaltaista ajatusta ongelman ratkaisusta, visiota. Mitä suurempi ongelma, sen voimakkaampi visio tarvitaan.

Vuoden 2022 alkumetreillä ympärillämme on useita suuria haasteita, jotka luovat innovaatioille otollista maaperää. Näitä ovat esimerkiksi ilmastokriisi, pitkittyvä koronapandemia, globaalit logistiikkaongelmat, merikonttien jumittuminen vääriin maanosiin, kaupunkien ruuhkautuminen, ikääntyvät yhteiskunnat, yksinäisyys ja kyberrikollisuus.

Vastavoimana meillä on ylitsepursuava arsenaali ideoita ja teknologioita, kuten 3D-tulostus, tekoäly, digitaaliset alustat, verkkoyhteisöt, uudet valmistusmateriaalit, kyky luoda globaaleja arvoketjuja ja tehokkaat tuotantoprosessit. Näitä yhdistellen ongelmiin ja tarpeisiin voidaan luoda systeemisiä ratkaisuja. Esimerkiksi 3D-tulostus on jo reilusti yli 30-vuotias idea, joten tämäkin teknologia on valmis osallistumaan suuriin tekoihin.

On syytä tarttua unelmiin ja muokata ne visioiksi. Sen jälkeen täytyy saada aikaan liike kohti innovaatioita. Eteneminen visiosta toimintaan edellyttää yleensä, että useammat ihmiset jakavat saman kuvan tulevaisuudesta.

Yhteisöjen selviytyminen historian eri vaiheissa on aina perustunut jaettuun visioon. Kaadetaan mammutti, rakennetaan silta, tehdään kvanttitietokone. Hyvä jaettu visio innostaa organisaation jokaisen toimijan haluamaan samaa tavoitetta.

Jos haluat innovaatioita, älä toimi yksin. Luo organisaation sisäisiä ajatushautomoita kehittämään ja tukemaan kulloinkin esille ponnistavia ideoiden taimia. Rakenna ympärillesi utelias, innostunut ja oppiva tiimi.

Innovaatio = (Visio / Ongelma) * (Ratkaisu + Ajoitus)

Innovaation kaava

Pekka Ketola Ideascout Oy
Innovaatiotutka on uusi säännöllisesti Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä julkaistava artikkeli. Sen kirjoittaja Pekka Ketola on filosofian tohtori, innovaattori ja tutkija, jolla on yli 20 vuoden käytännön kokemus käyttäjäkeskeisestä tuotekehityksestä. Hänen yrityksensä Ideascout Oy:n intohimona on paremman tulevaisuuden rakentaminen.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 1.2.2022