YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

3.12.2018 klo 10:11
Uutinen

Jenni Siikaniva perusti äitien verkkomedian: “Unelmani on saada tästä itselleni päivätyö”

Yksinyrittäjä Jenni Siikaniva teki kattavan tutkimuksen äitejä kiinnostavista sisällöistä.

Jenni Siikaniva lomaili sapaattivapaalla Aasiassa, kun ajatus äideille suunnatusta verkkosivustosta alkoi hahmottua mielessä.

– Missiomme on tuoda iloa ja ideoita äitien elämään. Olen 4-vuotiaan Filipin äiti ja jokainen lapsen saanut tietää, että vanhemmuus ei ole aina helppoa. Mutsimedian kantava ajatus on, että annamme vertaistukea ja kerromme äitejä kiinnostavista aiheista. Emme tee asioita mutu-pohjalta.

Mutsimedian sisältöä tuotetaan datavetoisesti.

– Lähes kaikki tekeminen perustetaan tietoon. Sivuston suunnitteluvaiheessa tein kyselytutkimuksen äideille ja sain lyhyessä ajassa 500 vastausta. Se oli hyvä signaali, että sivustolle olisi kysyntää ja pitkälti tämän kyselyn perusteella lähdimme rakentamaan Mutsimediaa.

Siikanivalla on vahva tausta digimarkkinoinnissa, etenkin hakukonelöydettävyydessä. Hän on tehnyt laajan avainsanatutkimuksen Mutsimedian sisältöjen pohjalle.

– Käytännössä tuotamme sisältöä aiheisiin, joille on jo valmis lukijakunta olemassa ja joita haetaan netistä paljon.

Puolen vuoden olemassaolonsa aikana Mutsimediassa on käytetty aikaa oman sivuston sekä some-kanavien rakentamiseen. Tällä hetkellä media tavoittaa noin 25 000 äitiä viikoittain.

– Nyt olemme siinä vaiheessa, että unelmani olisi saada Mutsimediasta itselleni päivätyö. Haluan elättää itseni tekemällä tätä, mielellään jo vuoden sisällä.

Mutsimedian tavoitteena on olla Suomen suurin äitimedia vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä sisältöä tuottaa yhdeksän freelance-kirjoittajaa. Suunnitelmissa on oma podcast ja useita Youtube-videoita.

– Hyviä äitiblogeja on Suomessa paljon, mutta uskon että kentässä on vielä Mutsimedian mentävä aukko. Äidit ovat myös mainostajien silmissä kuuma kohderyhmä, joten yhteistyökumppaneita ei ole ollut hankalaa saada mukaan sivustolle.

Kuva: Juuso Siikaniva

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi