11.4.2017 klo 14:51
Uutinen

Joka toinen tarttuisi keikkatyöhön – Byrokratia ajaa tekijöitä harmaalle alueelle

Tuore tutkimus paljastaa, että joka toinen suomalainen haluaisi tehdä keikkatyötä, mikäli sen löytäminen ja työstä sopiminen olisi helppoa.

Samaan aikaan tutkimuksen mukaan joka viides suomalainen on tehnyt töitä pimeästi. Tutkimukseen vastanneista 10 prosenttia kertoo teettäneensä pimeää työtä. Huomattava osa suomalaisesta työstä näyttää tapahtuvan lakisääteisten prosessien, muun muassa verotuksen ulkopuolella.

Työn tekeminen ilman verokorttia korostuu alle 18–34-vuotiaiden keskuudessa: ikäryhmästä peräti 32 prosenttia myöntää tehneensä töitä pimeästi.

Tutkimuksen toteutti T-Media Oy. Sen tavoitteena oli selvittää täysi-ikäisten suomalaisten näkemyksiä työn tekemisestä ja tarjoamisesta. Tutkimukseen vastasi maaliskuun lopussa yhteensä 1 222 suomalaista.

Kampanja ohjaa työn teettäjät ja tekijät yhteen

– Täytyy myöntää, että olen yllättynyt”, SuoraTyön toimitusjohtaja Jani Laatikainen toteaa.

– Satunnaisten töiden teettämiseen liittyvä paperitöiden hankaluus näyttäisi ajavan suomalaisia harmaalle alueelle. Tämä ei ole hyvä asia. Nuorten ajautuminen pimeän työn pariin huolestuttaa aivan erityisesti.

Työtutkimus on osa tänään lanseerattavaa #Duueri-kampanjaa. Kampanjan takana ovat Etera, Fennia, Lenovo, SuoraTyö, Oikotie ja T-Media. Kampanjan tarkoituksena on ohjata uuden työn teettäjät ja tekijät yhteen verkossa – siten, että työllistämisprosessi täyttää kaikki lain vaatimukset.

#Duueri-kampanjalla edistettävä toimintatapa poikkeaa kampanjan järjestäjien mukaan esimerkiksi julkisen keskustelun kohteena olleesta kevytyrittäjyydestä, jota koskeva tulkinta eläke-, työttömyys- ja sosiaaliturvan kertymisestä ei ole selkeä.

Kampanjan hyödyntämä SuoraTyön palvelu kattaa kaikki työsuhteen vaiheet työsopimuksesta palkanmaksuun ja työnantajavelvoitteiden hoitoon. Työntekijällä on lyhyissäkin työsuhteissa sosiaaliturva, ja eläke karttuu koko ajan.

Suomalaiset haluavat tehdä keikkatöitä

Työtutkimus paljastaa, että 53 prosenttia suomalaisista tekisi mielellään keikkatyötä, mikäli sen löytäminen ja työstä sopiminen olisi helppoa, ja palkanmaksuun liittyvät velvoitteet hoituisivat helposti sekä kustannustehokkaasti lain puitteissa.

Vastaajista 31 prosenttia, eli lähes joka kolmas suomalainen, olisi valmis palkkaamaan ulkopuolisen tekijän kotitaloustehtäviin samoilla edellytyksillä.

Työssäkäyvistä suomalaisista 27 prosenttia kertoo työpaikaltaan löytyvän tekemätöntä tilapäistyötä, koska tilapäistyön rekrytoinnissa ja palkanmaksussa on jäykkyyttä.

#Duueri-kampanja haastaa kaikki suomalaiset yritykset ja kotitaloudet tarjoamaan tänä vuonna viikon verran lisää työtä kuin muutoin tarjoaisivat. Viikon työn tarjoaminen tarkoittaa esimerkiksi neljää tuntia työtä kuukaudessa kymmenen kuukauden ajan.

Toteutuessaan tämä tarkoittaa vuodessa puolen miljardin euron kohennusta Suomen kansantalouteen. Summa kattaa lähes kokonaisuudessaan Suomen kaikkien pätevöityneiden peruskoulun luokanopettajien vuoden palkat.

Kampanjan tavoitteena on tämän vuoden aikana tuottaa SuoraTyö- ja Oikotien Keikkatyöt-palvelujen kautta viisi miljoonaa tuntia uutta työtä Suomeen. Se vastaa yli 2 600 kokoaikaista työpaikkaa, vajaat neljä prosenttia hallituksen työllisyystavoitteesta.

Yrittäjäsanomat

toimitus@yrittajat.fi