31.5.2017 klo 11:09
Uutinen

Jokinotkon karjatilalla sosiaalinen media arkipäivää

Keiteleellä sijaitsevan Jyri-Pekka ja Jenni Lemettisen luomutilan pääasiallinen markkinointikanava on Facebook. Sivuilla on massiiviset 8500 tykkääjää. Maalaismaiseman tarinat ja kuvat päivitetään itse. Jokinotkon Karjatilan sivuilta löytyy tietoa erilaisista tarjouksista, tapahtumista ja siellä vaihdetaan kuulumisia. Lisäksi yrittäjät ovat mukana erilaisissa WhatsApp-keskusteluryhmissä.

Kyyttösonnille morsian Facebookin kautta

Netti on monipuolisesti tilan käytössä: Suomen alkuperäisrotuihin kuuluvalle kyyttösonnille haettiin morsianta Facebookin kautta. Ilmoitusta jaettiin somessa ahkerasti, niin että se tavoitti 40 000 ihmistä. Senssi-ilmoittelun pohjalta löytyi lopulta morsian Ylikallion kyyttötilalta.

– Kyllä sosiaalinen media ja verkkokauppa ovat nykyään maatilojen arkea, toteaa tilan emäntä Jenni Lemettinen.

Tilan päätuotantosuunta on Hereford-lihakarjan kasvatus luomuna. Karjatilalta myydään luomulihaa suoraan tilan omasta puodista ja verkkokaupasta sekä MTK:n Ruokaasuomesta.fi -verkkokaupan kautta. Verkkokauppa kehittyi valtakunnallisesti hyvin, kunnes Posti lopetti termokuljetus-palvelunsa.

– Muiden tuotteiden lisäksi kannattaa maistaa myös Jokinotkon pitsaa ja Böndeburgereitamme, sanoo Jenni.

Uutta liiketoimintaa GreenCaresta

Uutena liiketoimintana kehitteillä on Jokinotkon eläinvälitteinen GreenCare. Se on Vihreää hoivaa – luontoon ja maaseutuympäristöön liittyvää toimintaa, jolla edistetään ihmisten hyvinvointia ja elämänlaatua. Emäntä Jenni Lemettinen valmistui Luonto-ohjaajaksi/hevostoimijaksi tänä vuonna.

Tilan CreenCare-palvelukokonaisuutta ollaan vähitellen rakentamassa. Tilan palveluihin kuuluvat tavoitteelliset tilavierailut, jotka suunnitellaan aina asiakasryhmän mukaisiksi. Tilan emännän mukaan Tyky-päivät voisivat soveltua esimerkiksi hoivayrityksille.

Lisää tietoa GreenCaresta löytyy tilan Internet-sivuilta www.jokinotko.fi

* Uutissarjassa Yritys oppii ja menestyy -palvelun osaamiskartoitukseen osallistuneet yrittäjät kertovat kuukausittain yritystoimintansa sähköistämisen vaikutuksista.

Teksti: Matti Ylönen, yritysyhteyshenkilö, Yritys oppii ja menestyy -palvelu, 0207 464 621