YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

12.5.2023 klo 11:00
Uutinen

“Joskus muna yrittää opettaa kanaa” – Loviisan Aitassa äiti ja tytär yrittävät yhdessä

Loviisan Aitta on ruskolainen sisustus- ja lifestyle-liike. Ahon perheessä sitä kutsutaan äiti Helenan neljänneksi lapseksi, joka ei koskaan täysin itsenäisty ja lennä pesästä.

”No sisustusalalle en ainakaan lähde, enkä ainakaan äidille töihin!” Näin totesi viisitoistavuotias Elina Aho-Mullo ollessaan äitinsä Helena Ahon matkassa erään tavarantoimittajan luona, joka sattui kysymään nuoren naisen tulevaisuuden suunnitelmista. Pienestä lapsesta saakka äidin yrityksen tiloissa leikkinyt ja myöhemmin myös työskennellyt Aho-Mullo ei vielä teini-ikäisenä nähnyt itseään ja tulevaisuuttaan osana perheyritystä, vaikka taiteellisuus ja visuaalisuus olivatkin periytyneet äidinmaidon kautta.

– Jos emme saaneet tahtoamme jossain periksi, meillä oli pikkusisaruksieni kanssa tapana sanoa, että tekeydymme patsaiksi äidin sisustusliikkeeseen ja toivomme, että joku kiva perhe ostaa meidät, Aho-Mullo naurahtaa.

Vuodesta 1998 toiminut Loviisan Aitta on Helena Aholle kuin neljäs lapsi, jota alun perin ei ollut osattu suunnitella. Äidinkielen opettajaksi opiskellut Aho uskoi pitkään suuntaavansa kohti lehtorin virkaa. Ollessaan kolmen pienen lapsensa kanssa kotona 90-luvun lopulla syntyi kuitenkin ajatus, jonka hedelmiä kerätään tänäkin päivänä.

– Olimme mieheni kanssa pohtineet, mitä tekisimme tuolloin jo 100-vuotiaalle navetalle, joka ränsistyi ilman käyttötarkoitusta kotimme pihalla. Päätimme remontoida rakennuksen ensimmäisen kerroksen ja perustaa sisustusliikkeen Ruskolle. Silloin juuri kukaan ei uskonut hankkeeseeni, kertoo Aho.

Vielä 2000-luvun alussa navetat oli totuttu näkemään osana eläintenpitoa, eikä muunlaisesta yritystoiminnasta oltu juuri kuultukaan. Kyseessä oli siis poikkeuksellinen miljöö sisustusliikkeelle, joka jo itsessään tarjosi asiakkailleen elämyksen.

Hyvä maku yhteisenä tekijänä

Vuosien kuluessa tytär Elinan ajatukset sisustusalaa ja perheyritystä kohtaan muuttuivat. Teinivuosien kapinoinnista huolimatta hän suuntasi lukion jälkeen sisustussuunnittelun ja myöhemmin huonekalumuotoilun opintojen pariin. Ajatus äidin kanssa yhdessä yrittämisestä ei myöskään tuntunut Aho-Mullosta enää mahdottomalta.

Nyt jo kymmenen vuotta täysipäiväisesti yrityksen matkassa ollut Aho-Mullo kertoo työnjaon äidin ja tyttären välillä löytyneen luonnollisesti. Sosiaaliseen mediaan ja muihin digitaalisiin palveluihin, kuten verkkokauppaan liittyvät asiat sekä sisustussuunnittelu ovat pääasiassa tyttären heiniä. Äidin vastuulle jäävät ryhmien vastaanotot. Ostot sen sijaan tehdään aina yhdessä.

– Joskus muna yrittää opettaa kanaa, mutta aina se ei kannata, Aho-Mullo toteaa.

Kun kyseessä on visuaalisella alalla toimiva yritys, on selvää, että yhtenäinen maku ja visuaalinen silmä ovat välttämättömyys yritystoiminnan ja yhteistyön onnistumisen kannalta.

– Olen hirveän tyytyväinen siihen, että meillä on Elinan kanssa hyvin samanlainen maku. Todella harvoin käymme napakoita keskusteluja siitä, otetaanko jokin tuote myyntiin, sanoo Aho.

Ahot kuvailevatkin yhteistä tyyliään mm. sanoilla ajaton, klassinen, elämyksellinen ja laadukas. Aina näkemykset eivät ole kuitenkaan kohdanneet ja molemmat osapuolet ovat saattaneet tehdä virhehankintoja.

– Kuvailisin äitiä eräänlaiseksi sääliostajaksi. Joskus on tilanteita, joissa hän jo valmiiksi tietää, ettei tuote ole kaupallinen, mutta silti hän ostaa sen, Elina toteaa naurahtaen.

Pitkän linjan kauppias myöntää itsekin tämän, mutta toteaa kuitenkin samalla, että myös tyttären virhehankintalistalta löytyy jokunen tuote.

Loviisan Aitan tuotevalikoimassa näkyvät vaikutteet maailmalta, mutta myös äidin ja tyttären pettämätön tyylitaju. Kuva: Inkeri Sundberg

Bohoa Suomeen

Edelläkävijyys ja trendien aallon harjalla ratsastaminen ovat olleet Loviisan Aitan toimintaan sisäänrakennettuja tavoitteita alusta lähtien. Konkreettisena esimerkkinä tästä Helena päätyy muistelemaan joitakin vuosia sitten tehtyä reissua Pariisin sisustusmessuille, missä Ahon perheen naiset näkivät huomiota herättävän osaston.

– Kävelimme keskikäytävällä ja yhtäkkiä molemmat kiinnitimme huomiota samaan osastoon, jossa oli boho-tyylisiä tuotteita. Kun toimme mukanamme tätä sisustustyyliä Suomeen, ei sitä ollut vielä kenelläkään muulla. Vuoden päästä samoilla messuilla oli bohoa yhden osaston sijaan kokonainen hallillinen, muistelee Aho.

Vuosien saatossa monet asiat ovat muuttuneet niin Loviisan Aitassa kuin alalla yleisesti. Yrityksen alkuvuosien aikaan yritys, jonka tuotteisiin ja palveluihin kuuluivat niin kalusteet, lahjatavarat kuin sisustussuunnittelu, oli poikkeuksellinen. Aikaisemmin Loviisan Aitalla vieraili paljon myös ryhmiä, joita joskus vastaanotettiin jopa yrittäjän omassa kodissa. Moni asiakas halusi myös palvelua nimenomaan kauppiaalta.

Tänä päivänä Loviisan Aitassa palvelee useampi alan ammattilainen. Monipuolista asiakaskuntaa yhdistää laatutietoisuus sekä yhä useammin arvopohja, jossa korostuvat eettiset kysymykset. Vastuullisuusasioiden lisäksi Helena Aho kertoo valitsevansa monet myytävistä brändeistä ja tuotteista hyvän tarinan pohjalta.

– Eräänkin brändin takana on tarina papista, joka halusi pelastaa maailman ja päätyi teetättämään kangasta Intiassa. Siitä alkaneen yritystoiminnan johdosta on olemassa edelleen kylä, johon rakennettiin kyseisen yrityksen toimesta vedenpuhdistamot, koulut ja muut, Aho kertoo.

Äiti Helena ja tytär Elina tekevät päätökset yrityksen ostoista yhdessä. Tässä työssä on helpottanut yhtenäinen maku, jota naiset kuvailevat klassiseksi, laadukkaaksi ja elämykselliseksi. Kuva: Inkeri Sundberg

Kiitosta myös kansainvälisellä tasolla

Loviisan Aitta on saanut kiitosta myös kansainvälisellä tasolla, sillä vuonna 2011 yritys palkittiin Chicagossa kahdella kansainvälisellä sisustusalan Gia-palkinnolla.

– Se oli hieno tunnustus ja toi uskoa siihen, että yrityksemme on oikealla tiellä, Aho toteaa.

Vuodet yhteisen yritystoiminnan parissa ovat opettaneet molemmille naisille paljon. Yhdessä on ehditty kokemaan niin yrityksen laajentuminen kuin myös koronan alun hiljaiset kuukaudet.

– Tyttären kanssa on hieno yrittää yhdessä. Ehkä asioita voi sanoa suorasukaisemmin kuin vieraalle. On hienoa nähdä omalle työlleen jatkaja, joka osaa myös arvostaa sitä polkua mikä on kuljettu, Helena Aho sanoo.

Elina Aho-Mullo korostaa yhdessä tekemisen meininkiä.

– En usko, että sellaista voisi olla muunlaisessa tilanteessa kuin tällaisessa, jossa ollaan sekä yhteistä perhettä, että yritystä. Välillämme on tietynlainen luottamus.

Inkeri Sundberg