28.11.2018 klo 10:06
Uutinen

Juha kyllästyi sanomaan ei, muutti elämänsä ja kannustaa nyt muita tekemään samoin: ”Asiat vaan onnistuvat”

Yrittäjä-konsultti Juha Päivärinta päätti kirjoittaa kirjan epäonnistuneista ostamisen kokemuksistaan. Kirjasta tuli myös elämäntaito-opas.

Juha Päivärinta istuu joka-aamuiseen tapaansa Fuengirolan rantabulevardin ravintolassa. Hän ei ole aikoihin tehnyt itse aamiaista, koska sen saa alle viidellä eurolla valmiiksi pöytään tuotuna.

Yrittäjänä Suomessa elantonsa tehnyt Päivärinta on viettänyt viime vuodet enimmäkseen Espanjassa, kesäkausia lukuun ottamatta. Espanjaan häntä on vetänyt paitsi aurinko, myös rakkaat harrastukset tennis ja golf.

Rantakadulla Päivärinnan tunnistaa helposti. Hänen kannettavansa kannen takaosaan on kirjailtu sanat ”Ostamisen vaikeus – elämisen helppous”.

Kyse on Päivärinnan äskettäin lanseeratusta saman nimisestä kirjasta, jonka julkistustilaisuus järjestettiin Fuengirolassa ja sitä ennen syksyllä Suomessa.

– Kyseessä on nimenomaan myyjille tarkoitettu oppikirja, mutta lukija huomaa hyvin pian, että se kääntyy myös elämäntaitokirjaksi. Koko elämähän on yhtä myyntiä. Työssä, perhe-elämässä ja vapaa-ajassa ovat samat lainalaisuudet, Päivärinta toteaa.

”Maailman myydyin tuote on eioo”

Ajatus kirjasta heräsi, kun Päivärinta huomasi törmäävänsä arkipäiväisissä tilanteissa tämän tästä ostamisen vaikeuteen. Tällä hän tarkoittaa tilanteita, joissa ostajan ja myyjän ajatukset eivät kohtaa. Taustalla oli myös toimiminen myynnin konsulttina.

– Maailman myydyin tuote on eioo. Se alkaa jo siitä, että suurimmassa osassa laskuissa tai asiakirjoissa ei ole yrityksen www-osoitetta tai sähköpostiosoitetta. Myynnissä ei koskaan pitäisi ohjata ostavaa asiakasta pois.

Päivärinta kertoo esimerkin kiinalaisesta ravintolasta, josta hän yritti ostaa 10,40 euron hintaista lounasta.

– Ojensin tarjoilijalle 20 euron setelin. Hän pyysi minulta 40 senttiä erikseen, koska kassassa ei ollut pientä vaihtorahaa. Koska en ollut kovin nälkäinen, ehdotin, että ravintola ottaisi lounaasta 10 euroa ja söisin vain vähän. Tämä ei käynyt, joten päätin juoda pelkän kahvin. Tarjoilija pyysi minulta siitä 2 euroa, vaikka hänen toisessa kädessään oli 20 euron setelini. Vaihtorahaa ei ollut, joten päädyin vain istumaan poikani seurassa syömättä ja juomatta mitään. Ostamisen vaikeudesta voisin kirjoittaa kokonaisen päätalosarjan.

”Yritykset unohtavat aktiivisen myynnin”

Päivärinta on huomannut, että moni yritys ei vaivaudu ottamaan yhteyttä asiakkaisiinsa.

– Odotetaan, että asiakas kävelee ovesta sisään. Laitetaan korkeintaan ilmoitus lehteen tai Facebookiin, mutta ei kontaktoida asiakasta suoraan.

Ennen nykyistä elämäntilannettaan Päivärinta toimi muun muassa Canon-laitteiden jälleenmyyjänä.

– Liikevaihtomme oli 50 miljoonaa. Jos olisimme vain odottaneet, että joku tulee ostamaan tulostimia, liikevaihtomme olisi ollut 10 miljoonaa. Ei voi odotella kun tietää, että kilpailijat ovat aktiivisia.

Hyvästit ei-sanalle

Päivärinnan kirjan perusajatus on posiitivisen elämänasenteen omaksuminen. Mies itse on huomannut selkeitä muutoksia jätettyään ei-sanan vähemmälle.

– Tein elämässäni kaksi muutosta: jätin ei-sanan ja päätin aloittaa liikkumisen. Kyllä-sanan käytön filosofia pitää sisällään sen, että ihminen ottaa asenteekseen onnistumisen. Uudenlaisen asenteen myötä olen huomannut, että en ole sairastellut lähes lainkaan.

Päivärinta kehottaa omaksumaan ”asiallisen jääräpäisyyden”.

– Asiat yleensä vain onnistuvat ja toteutuvat. Jos lähtökohtaisesti ajattelee, että ei onnistu, niin ei varmasti onnistu.

Juha Päivärinnan teesit

  1. Elä tässä ja nyt: Meidän on hyvä muistuttaa viikoittain itseämme, että elämähän on ihanaa. Muista päivän kolme tärkeintä asiaa, jotka saavat sinut tyytyväiseksi.
  2. Auta muita. Tähän meidät on luotu. Emme tule toimeen yksin. Auttamalla luot onnea muille ja voit saada energiaa itsellesi.
  3. Ole luonnossa. Luonnossa liikkuminen on uskomaton voimavara. Jokaisella luontoretkellä minun on sytytettävä nuotio, jonka voimasta voimaannun itsekin.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi