YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Lakia Oy:n yrittäjät Pauliina Koski ja Marika Myllykangas eivät opintojen aikana suunnitelleet yrittäjyyttä. Kuva: Sander Vill
14.4.2023 klo 09:09
Uutinen

Kahden kaveruksen lakitoimisto Lakia Oy syntyi liiketoimintakaupasta – “Tämä oli meille ainut oikea vaihtoehto”

Rikos- ja riita-asioihin erikoistunut Lakia Oy on lakitoimisto, johon on saattanut törmätä kauppakeskuksessa, sosiaalisessa mediassa tai pop up-lakitoimistossa.

Ura isossa lakifirmassa ja osakkuus. Vai vaihtoehtoisesti työt pankkialalla tai julkisella sektorilla? Tässä tyypillisimmät polut, joille oikeustieteen opiskelijat tähtäävät. Sille tielle suuntasivat myös Marika Myllykangas ja Pauliina Koski, jotka eivät vielä kymmenen vuotta sitten osanneet kuvitellakaan olevansa tänä päivänä menestyvän lakifirman omistajia ja yrittäjiä.

– Oikiksessa yrittäjyydestä puhuttiin harmittavan vähän eikä se ollut koskaan aidosti vaihtoehto. Joskus saatoimme Marikan kanssa aiheesta vitsailla ja haaveilla omasta yrityksestä, kertoo Pauliina Koski.

Sattuman tai kenties kohtalon johdattamana asiat alkoivat edetä suuntaan, jossa yrittäjyys alkoi näyttäytyä potentiaalisessa roolissa Kosken ja Myllykankaan uralla. Vuonna 2017 Koski työskenteli pienessä lakitoimistossa, jonka silloinen omistaja aikoi luopua yritystoiminnastaan ja vaihtaa alaa. Niin myös keskustelu mahdollisesta omistajanvaihdoksesta tuli ajankohtaiseksi.

Ajatus yrityksen ostamisesta tuntui Koskesta mahdolliselta, mutta yrittäjäksi yksin lähteminen ei houkutellut, joten hän päätti tiedustella ystävänsä ja entisen opiskelukaverinsa Marikan kiinnostusta asian suhteen.

– Kauaa Marikaa ei tarvinnut houkutella, kun hän päätti lähteä mukaan, Koski kuvailee.

Ystävyys ja yhtiökumppanuus – uhka vai mahdollisuus?

Ystävyyden ja yhtiökumppanuuden yhdistäminen saatetaan joskus nähdä mahdollisuuksien sijaan jopa enemmän uhkana. Myllykangas ja Koski eivät allekirjoita tätä väitettä.

– Meille tämä tapa lähteä yrittämään oli se ainut oikea vaihtoehto, toteaa Marika Myllykangas.

Myös Koski on samoilla linjoilla ja toteaa, että kun pelisäännöt on alusta lähtien tehty selväksi ja niitä on noudatettu, ovat hommat myös sujuneet.

– Päätös yrittämisestä ystävän kanssa oli helppo. Usein puhutaan ystävyyden ja yrittämisen yhdistämisen riskeistä, mutta toisaalta en minä lähtisi koskaan yrittämään tuntemattomankaan kanssa. Täytyyhän sinun tuntea oma yhtiökumppanisi ja luottaa myös häneen, Koski sanoo.

Välttääkseen mahdolliset sudenkuopat ja potentiaaliset erimielisyydet esimerkiksi rahan ja töiden jakautumisen suhteen naiset päättivät alusta saakka nostaa saman verran palkkaa kuukaudessa sekä jakaa työt tasaisesti molempien yrittäjien kesken.

– Olimme fiksuja ja ehkä myös uhkarohkeita, kun päätimme alusta lähtien nostaa tasapalkkaa. Me emme kilpaile toimeksiannoista yrityksen sisällä. Tällainen tapa ei ole missään nimessä tyypillistä alalla, Myllykangas taustoittaa.

Luottamusbisnestä

Asiakkaan ja juristin välistä suhdetta voisi kuvailla luottamusbisnekseksi. Se, että asiakkaat seuraavat omistajanvaihdoksen, Lakian tapauksessa liiketoimintakaupan mukana ei välttämättä ole itsestäänselvyys.

– Niin kuin millä tahansa alalla, on tässäkin lopulta kysymys siitä, että joko olet asiakkaan kanssa match tai sitten et. Moni asiakas oli asioinut aikaisemmin Pauliinan kanssa, joten heidän siirtymisensä oli varmasti kaikista helpointa, Myllykangas toteaa.

Liiketoimintakaupan johdosta yrityksen nimen ja brändin mukana muuttui myös yrittäjien profiili. Nuorten naisten vallankumous niin yritystoiminnassa kuin yhteiskunnan johtotehtävissä on tehnyt tehtävänsä, sillä Myllykankaan mukaan he Kosken kanssa ovat harvoin törmänneet ennakkoluuloihin.

– Emme ole koskaan yrittäneet olla jotakin muuta kuin mitä olemme, eli kahden nuoren juristinaisen lakitoimisto. Meillä on omanlainen brändimme ja tapamme toimia yhteistyökumppaneidemme kanssa.

Rohkeaa markkinointia

Lakia Oy on halunnut alusta saakka viestiä ulospäin siitä, että on aito ja lähestyttävä. Markkinoinnissa ei olekaan kaihdettu alalle omaperäisiä tapoja.

– Alkuun, kun olimme vielä tuntematon nimi, teimme hyvinkin värikästä markkinointia. Olimme esimerkiksi ständien kanssa Hansassa ja Myllyssä jakamassa flayereita ja kertomassa yrityksemme toiminnasta. Tavoitteenamme oli olla siellä, missä ihmiset ovat, Myllykangas kertoo.

Myllykankaan ja Kosken ideapankista käytäntöön on tullut monenlaisia tempauksia, joista yksi oli popup-lakitoimisto.

– Popup-liikkeeseen on voinut tulla paikan päälle tekemään esimerkiksi avioehdon tai testamentin ilman ajanvarausta.

Lakia Oy:n alkutaipaleella vajaa kuusi vuotta sitten sai yritys vallata somessa mediatilaa melko rauhassa kilpailijoilta. Myllykankaalle ja Koskelle somessa oleminen alusta saakka oli kuitenkin itsestäänselvyys.

– Ihmiset ovat nykyisin hyvin tietoisia ja haluavat tutustua yritykseen etukäteen somen kautta ja ottaa sitä kautta selvää, millaista yrityksen tekeminen on.

Nykyisin Lakia nojaa markkinoinnissaan aikaisempaa enemmän puskaradioon ja nykyisten asiakkaiden suosituksiin.

– Lisäksi verkostoituminen on ollut meille alusta saakka tärkeää, sanoo Myllykangas.

Haluaisitko lähteä mukaan verkostoitumaan sekä kuulemaan lisää omistajanvaihdoksista? Lähde mukaan keväiselle Omistajanvaihdosristeilylle, jossa kohtaavat niin myyjät kuin potentiaaliset ostajat toisensa.

Inkeri Sundberg