12.8.2017 klo 15:34
Uutinen

Kajakin osia Porista lähes 40 maahan – uusin aluevaltaus Etelämanner

Kajak Sport Componentsin asiakkaita on jokaisella mantereella, ja muun muassa Grönlanti on ollut tuttu vientialue jo pitkään. Alkuperäiskansan melasta kehitetystä Inuksukista syntyi nettihypetys.

Kajakit maailman joka kolkassa luottavat porilaisraumalaiseen osaamiseen.

Kajak Sport Componentsin ja Karhumuovin fuusio terästi yhteistyön, karsi kuluja ja toi lisätilauksia.

Karhumuovin ja Kajak Sport Componentsin 23 vuotta jatkunut yhteistyö teki fuusion helpoksi.

– Pitkä suhde ja yhteinen tahtotila tekivät lopulta kolme vuotta kaavaillun fuusion mahdolliseksi. Hyvät henkilökemiat ja täydellinen luottamus ammattitaitoon sinetöivät ratkaisun, kertoo raumalainen toimitusjohtaja Marko Bryggare.

Koko ketju samassa osoitteessa

Fuusio toteutui kuluvan vuoden alusta, ja Eurajoella toiminut Kajak Sports Components muutti Karhumuovin tiloihin Porin Mikkolaan.

Ruiskupuristustekniikan ammattilaisella Karhumuovilla oli 65 vuoden kokemus sarjatuotannosta.

– Saamme saman katon alta kaiken: rakennamme tuotesuunnittelun sarjatuotantokelpoiseksi, myös muottien suunnittelu ja valmistus hoituvat omalla työkaluosastollamme. Prototyyppi, koesarja ja sarjatuotanto ovat yksissä käsissä. Kun iso välilaskutusvaihe poissa, säästyy aikaa ja rahaa, kiteyttää Bryggare.

Lisäksi kokoonpano- ja pakkaustyö hoituvat samassa osoitteessa, ja kajakinosat lähtevät Mikkolantieltä maailman ääriin.

Hyöty on molemminpuolista.

– Voimme tarjota omaa suunnittelutaitoamme ja kokonaispalvelua ideasta valmiiksi tuotteeksi myös Karhumuovin alihankinta-asiakkaille.

Työläs ja kallis muottien suunnittelu ja valmistus onnistuu omalla työkaluosastolla, kertoo toimitusjohtaja Marko Bryggare.

Vienti vaatii vahvan verkoston

Kajak Sport Components valmistaa kajakkien komponentteja ja varusteita. Asiakaskuntaa ovat kajakinvalmistajat ja jälleenmyyjät 30–40 eri maassa jokaisella mantereella. Grönlanti on ollut tuttu vientialue jo pitkään, mutta Etelämanner oli valloittamatta.

– Nyt pää on auki tällekin alueelle. Eksoottiset alueet ovat vientimaina kuitenkin vain kuriositeetti: tärkeimmät toimituskohteet ovat Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa, Bryggare täsmentää.

Viennin onnistuminen vaatii – laadukkaiden ja tunnettujen tuotteiden lisäksi – vahvaa verkostoa ja luottamuksellisia suhteita. Bryggarelle matkustaminen onkin tuttua. Vaikka valtaosa vientiarjesta sujuu sähköisesti, silmäkkäin tapahtuvat kohtaamiset ovat tärkeitä.

– Maailmalle vievät tehdasvierailut ja etenkin suuret, kansainväliset alan messut. Me melojat, ja ylipäätään outdoor-väki, olemme hyvin ekstroverttiä, rentoa ja samanhenkistä väkeä. Sortsikansa on messuillakin hyvää pataa keskenään, vaikka samoista asiakkaista kilpailemmekin. Alalla on syntynyt hienoja ystävyyksiä.

Koska liiketoiminta perustuu suurempaan volyymiin, Bryggare ohjaa yksittäisasiakkaat jälleenmyyjien pakeille. Toki sääntö tekee joskus poikkeuksen: takaviikolla Mikkolantieltä lähti yksittäinen osa argentiinalaiselle yksityismelojalle.

Raaka-aineena käytetään teknisiä muoveja, joihin sekoitetaan tarkassa suhteessa kuituja lujitteeksi.

Teknisen muovin tuntemus avainasemassa

Yksi yrityksen tärkeä linjaus oli oman kajakkituotannon lopettaminen ja komponentteihin keskittyminen viitisen vuotta sitten.

– Komponenttituotantoa ei voi hoitaa vasemmalla kädellä. Päätimme vapauttaa kaikki resurssit ja keskittyä osavalmistukseen. Se oli hyvä päätös.

Raaka-aineena käytetään teknisiä muoveja, joihin sekoitetaan tarkassa suhteessa kuituja lujitteeksi.

– Materiaali on kestävää ja arvokasta ja mikä parasta, täysin kierrätettävää. Tehtaaltamme ei lähde mitään jätteeksi. Osa, joka ei sovi uudelleenrouhittavaksi ja -käytettäväksi, tuottaa puhdasta energiaa.

Yritys työllistää 11 henkeä.

Henkilöstön ammattitaito, asiantuntemus ja motivaatio olivat fuusion kulmakiviä.

– Olemme tottuneet luottamaan Karhumuovin ammattilaisiin pitkän asiakassuhteen aikana. Yhteistyö on lujittunut entisestään. Nyt, kun työskentelemme samassa avokonttorissa nokikkain, ongelmat ratkeavat heti. Myös ylimääräiset rönsyt tuotantoketjussa on saatu karsituksi.

Tuotantopuolella pystytään tasaamaan ruuhkahuippuja ja jaksottamaan omaa tuotantoa.

– Jos alihankkija-asiakkaiden tuotannossa tulee tauko, voimme vaihtaa koneisiin omat muotit ja tehdä kajakkiosia varastoon. Näin koneet eivät ole turhaan tyhjillään.

Inuksuk-melasta nettihypetys

Uusien komponenttien innovointi ja olemassa olevien parantaminen ovat työn suola.

Joskus insinöörimielen ja Solid Worksin yhteistyöllä syntyy kuitenkin aivan uusia tuotteitakin.

– Joku sattui kyselemään grönlantilaismelaa, jota alkuperäiskansat käyttivät paitsi melontaan myös aseena ja työkaluna. Innostuin ja aloin pyöritellä ideaa.

Syntyi yhtä vartta oleva, 0-kulmainen lavaton mela. Tuotemerkiksi valittiin Inuksuk. Vaikka nimi merkitsee inuiittikulttuurissa kiviopastetta, tiennäyttäjää, melan materiaaliksi valikoitui kevyt hiilikuitu.

Uusi tuote sai heti suurta hypetystä maailmalla, Jenkeissä, Briteissä, Taiwanissa… Netissä alettiin kohista uudesta tuotteesta.

– Tiennäyttäjä on, nimestään huolimatta, marginaalituote. Liiketoimintamme ydin säilyy komponenteissa, innovaattori kuittaa.

Teksti: Maiju Junko
Kuvat: Vesa Saivo