YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Raskaan kaluston renkaita myyvän yrittäjän mukaan investointikykyisillä yrityksillä on nyt kiire. Kuva: Getty Images

Kalliin dieselin kurittamille kuljetusyrittäjille lisää kapuloita rattaisiin: Renkaiden hinnat kallistuvat pian lisää – ”Nyt kannattaa toimia nopeasti”

Raskaan kaluston rengassarjaan tulee kevään mittaan lähes 1000 euroa lisähintaa.

Eri puolilla Suomea toimiva KA-Rengas Oy on erikoistunut kuorma-autojen ja raskaan liikenteen renkaiden myyntiin.

Viime viikkoina Venäjän aloittaman sodan seuraukset ovat näkyneet päivittäin toimitusjohtaja Kalle Ojalan arjessa.

– Kaikissa renkaissa on tällä hetkellä hintojen nousupainetta, erityisesti ensi talven pohjoismaisten talvirenkaiden osalta, hän sanoo.

Tähän mennessä rengasvalmistajat ovat nostaneet hintoja kertaalleen kymmenellä prosentilla. Seuraava kymmenen prosentin hinnankorotus on tulossa huhti-toukokuussa.

Tilanne on haastava kuitenkin jo tulevan kesän suhteen, sillä renkaiden saatavuuden arvioidaan heikentyvän merkittävästi tiettyjen renkaiden kohdalla.

– Vallitseva energiakriisi näyttää vaikuttavan renkaiden valmistuskustannuksiin raa’asti, Ojala jatkaa.

Keski-Euroopassa valmistettavien renkaiden hintaa nostaa rutkasti kallistunut maakaasu, joka on kyseisissä maissa ensisijainen energialähde. Samaan aikaan idässä valmistetun synteettisen kumin ja rengasmaalien hinta on pompannut ylös.

Monella rengasvalmistajalla on ollut tuotantoa Venäjällä. Viime aikoina on uutisoitu muun muassa Nokian Renkaiden vaikeasta tilanteesta.

Raskaan kaluston renkaita ei valmisteta suhteellisesti yhtä paljon Venäjällä, mutta niiden komponentteja kuten kumia on tuotu runsaasti paitsi Venäjältä, myös Valko-Venäjältä ja Ukrainasta. Näiden kanavien tyrehtyessä saatavuus heikentyy huomattavasti.

Näin paljon renkaat kallistuvat

Kuorma-autoissa ja rekoissa käytettävä eturenkaat maksoivat viime syksynä tyypillisesti 400–450 euroa kappaleelta. Niin sanotut vetorenkaat, joita yhdistelmäajoneuvoon asennetaan kahdeksan kappaletta, maksoivat yhteensä noin 2000–2200 euroa. Näin ollen koko rengassetti kustansi yrittäjälle noin 3000 euroa.

– Kun hintoihin tulee kevään mittaan vähintään 20 prosenttia lisää, sarjan hinta nousee lähemmäs 4000 euroa, Ojala laskee.

Ongelmia kuljetusyrittäjille tuottaa sekin, että rengasliike ei välttämättä voi luvata kaikkien merkkien tai eri mallien saatavuutta.

– Kun tavaraa on saatavilla vähän, hinnat nousevat. Jos rengasliike ylipäätään saa renkaita. Kaikkiin käyttötarkoituksiin ei välttämättä saa. Jos renkaita on rajoitettu määrä, Suomi ei välttämättä ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäisten joukossa vaan renkaita menee esimerkiksi Saksaan.

Alalla on Ojalan mukaan siirrytty niin sanottuun toimituspäivän hinnoitteluun, mikä tarkoittaa, että tuotteiden lopullinen hinta asiakkaalle pystytään vahvistamaan vasta, kun tavara on toimitettu Suomeen.

“Kun tavaraa on saatavilla vähän, hinnat nousevat. Jos rengasliike ylipäätään saa renkaita.”

Kalle Ojala, KA-Rengas Oy

– Aikaisemmin noudatimme tilauspäivän hintaa, jolloin pystyimme laskemaan asiakkaalle pitävän tarjouksen. Nyt kun toimitusketju pidentynyt ja vaikeutunut, hinta heiluu vielä tarjouksen jälkeen.

Tukkureilla ja toimittajilla on vielä jonkin verran rengasvarastoja, mutta ne hupenevat kovaa vauhtia. Alaa kurittaa myös pandemia, joka on nostanut merkittävästi aasialaisten renkaiden tuontikustannuksia. 

– Aasiasta tulevat renkaat ovat niin ikään kallistuneet merkittävästi. Entiset kiinalaiset halparenkaat ovat nyt lähellä keskihintaista.

“Toimi nopeasti”

Ojala kehottaa yrittäjiä toimimaan nopeasti, jos uusille renkaille on tarvetta.

– Niiden yrittäjien, jotka pystyvät suunnittelemaan ja investoimaan, kannattaa nyt investoida ja toimia nopeasti. Osa asiakkaista on todella vaikeassa tilanteessa, koska polttoainekustannukset ovat karanneet käsistä. Ymmärrän täysin, että rengashankinnat eivät välttämättä tule nyt ensimmäisenä mieleen, kun pitää varmistaa polttoaineen saanti.

Ojalan mukaan yrittäjien kannattaa nyt miettiä vanhojen vanteiden huoltamista, koska myös teräksen hinta on noussut. Myös renkaiden uusiokäyttöä eli pinnoittamista kannattaa vakavasti harkita.

– Pinnoittaminen on erittäin järkevä valinta tällä hetkellä, siten saa kustannuksia tiputettua. Pitää kuitenkin muistaa, että joka tarkoitukseen pinnoitettu rengas ei sovellu.

Pauli Reinikainen