19.12.2022 klo 16:12

Kannanotto: Tuet vai työttömyys?

Viime päivinä keskustelu energiatuista on vellonut kiivaana. Hallitus on näinä päivinä päättämässä kotitalouksien energiatuista.

Tuki on perusteltua, jotta tuskaisessa tilanteessa olevat kotitaloudet selviävät.

Mutta tuskaisessa tilanteessa ovat myös monet yritykset, joita noussut energian hinta kurittaa. Myös yritykset tarvitsevat tukea, jonka avulla sähkön hinnannoususta eniten kärsiviä yrityksiä voitaisiin kriisin kärjistyessä auttaa pahimman yli. Näin tuettaisiin yritysten jatkuvuuden ohella myös työllisyyttä.

Lähes kaikissa EU-maissa on otettu käyttöön tukia ja muita toimia, joilla yritysten ja työnantajien toimintaa turvataan energiakustannusten karatessa. Kylmä Pohjola ei saa olla tässä eri asemassa eikä meidän tule edelleen heikentää yritystemme kilpailukykyä.

Myös Suomessa energiakriisi syvenee, kun kylmä alkutalvi kiihdyttää sähkökustannusten nousua. Kotitalouksien ohella myös yhä useampi yritys kokee kasvavaa hätää tulevien kuukausien sähkölaskun takia. Kriisi koettelee monen kokoisia yrityksiä eri toimialoilla.

Tuoreen Yrittäjägallupin (Kantar) mukaan runsaat 10000 yritystä tarvitsee välttämättä julkista energiatukea.

Moninkertaistuvat energiakustannukset voivat vaarantaa yritysten koko liiketoiminnan jatkumisen tai pakottavat sopeuttamaan toimintaa esimerkiksi lomauttamalla, mikä vaikeuttaisi kansalaisten elämää entisestään.

Kohoavat kustannukset kuuluvat normaalin liiketoimintariskin piiriin, mutta poikkeuksellisessa tilanteessa on ymmärrettävä tukea yrityksiäkin. On viisautta toimia nyt eikä surkutella myöhemmin menetettyjä yrityksiä ja työpaikkoja.

Jos tukea ei anneta, yritykset joutuvat vähentämään henkilöstöään sekä ajamaan alas tuotantoaan ja palveluitaan. Kenen etu on, että vallitsevassa tilanteessa vitkutellaan tukien kanssa ja valitaan sekä työttömyys että syvenevä taantuma?

Tukea ei ole varaa jakaa kaikille avokätisesti, vaan tuki pitää kohdistaa niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Meillä Etelä-Pohjanmaalla sähköä paljon tarvitsevat toimialat kuten teollisuus ja rakentaminen ovat osuudeltaan muuta maata suurempia. Sen vuoksi näiden alojen toimintaedellytysten voimakas heikentyminen voi johtaa meillä mittaviin seurauksiin.

Yrittäjät on pitkään kannustanut hallitusta valmistelemaan kaiken varalta yrityksille tukimallin ja esittänyt hallitukselle yritysten energiatueksi mallia, joka on toimialariippumaton ja kannustaa säästämään energiaa.

Tuet vai työttömyys? Valinta on päättäjien. Yrittäjyys kantaa Suomea. Toivottavasti jatkossakin.

Anne Niemi
Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät