2.6.2020 klo 12:54
Uutinen

Kansainvälistyminen onnistuu etänäkin – Tamperelainen Silverbucket on edistänyt askelia Yhdysvaltoihin koronakriisin aikana

Kansainvälistymiseen ei riitä pelkkä kielitaito ja harva onnistuu siinä yksin. Tamperelainen ohjelmistotalo Silverbucket ja viestintäalan yritys Vetter Communications hakevat jalansijaa yliopistoyhteistyön kautta.

Vaikka koko maailma pysähtyisi, kansainvälistymispyrkimysten ei tarvitse pysähtyä. Tämän todistavat tamperelaiset Silverbucket-ohjelmistotalo sekä viestintäalan yritys Vetter Communications, jotka yhdessä vievät Silverbucketin projektiliiketoiminnan resursointityökalua ja tuntikirjausjärjestelmää Yhdysvaltojen markkinoille.

– Projektiliiketoiminnan resursointityökalua olemme kehittäneet koko yrityksen historian ajan. Vuoden alusta julkistimme Actually-tuntikirjausjärjestelmän, joita on markkinoilla paljon, mutta valttimme on käytettävyys ja hinta. Resursointityökaluja on vähemmän ja nekin kankeita, hallituksen puheenjohtaja Toni Uimonen sanoo.

Vetter Communications lähti mukaan edistämään laajentumista Yhdysvaltoihin ja on rakentanut sitä varten yhteistyötä Nebraska University at Kearney -yliopiston kanssa. Sen IDEA-liiketalousohjelma pyrkii sitomaan opiskelijoitaan aitoihin kansainvälisiin liiketalouden projekteihin.

– Halusimme sellaiselle markkinalle, joka ei ole suurin, vaikein ja kilpailluin Yhdysvalloissa. Olemme vielä opettelemassa, Uimonen kertoo.

Verkosto avuksi yliopistosta

Yhteistyökumppanit uskovat, että Nebraskan maantieteellinen sijainti mahdollistaa laajenemisen Yhdysvalloissa joka ilmansuuntaan. Yhteistyö yliopiston kanssa antaa apua paikallistasolla ja avaa ovia nuorten kautta moneen suuntaan.

– Ihan yksin maailmalle lähteminen on vähintäänkin vaikeaa. Siksi on ilo olla rakentamassa Silverbucketin laajentumista Yhdysvaltoihin. Tässä kohtaa agenttitoiminta ei ole vielä ajankohtaista, Vetter Communicationsin toimitusjohtaja Jutta Vetter sanoo.

Yliopiston kanssa intressit kohtasivat ja molemmat hyötyvät, kun opiskelija pääsee tutustumaan projekteihin maailmalla.

– On helpompi hoitaa kokonaisvaltaisesti viestintää, kun on apuna verkosto, joka tuntee markkinan ja voi kaivaa siitä lisätietoa. Saamme näin rakennettua juuri oikeanlaisen viestintäkulman, ja viestintä rakennetaan nimenomaan osaksi myyntitoimintoja. Pelkkä kielitaito ei ikinä riitä kansainvälistymiseen, Vetter sanoo.

Ei pakko matkustaa

Koronakriisi heitti toki kapuloita suunnitelmien rattaisiin. Projektiin sitoutuneen opiskelijan, Madison Dimmitin, piti tulla Vetter Communicationsin ja Silverbucketin isännöiminä Suomeen ja Tampereelle tutustumaan suomalaiseen työelämään. Se ei tietenkään toteutunut.

Vuoden alusta alkanut yhteistyö piti kestää vuoden loppuun, mutta se jatkunee ensi vuodelle. Dimmit pääsee toivottavasti Suomeen ensi keväänä, jos ei jo syksyllä.

– Olemme tottuneet ajattelemaan, että täytyy matkustaa. Etäratkaisu ei korvaa lähikontaktia, mutta nyt on osoitettu, että kansainvälistyminen onnistuu etänäkin, Vetter sanoo.

Myös Dimmit on yhteistyöstä mielissään.

– Pääsen työskentelemään osana kansainvälisten yrittäjien asiantuntijatiimiä, joten opin paljon kansainvälisestä it-teknologiasta, kaupankäynnistä ja viestinnästä. Saan nostetta urani edistämiseen jopa korona-ajan keskellä, Dimmit sanoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi