YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuva: Getty Images
27.4.2023 klo 10:15
Uutinen

Kolmannes kuljetusyrityksistä kärsii osaajapulasta – Haasteena kireät koulutusvaatimukset

Maanteiden tavaraliikenteen yritysten edunvalvontajärjestö SKAL vaatii joustoja ammattipätevyyden hankkimiseen. SKAL ry ehdottaa tuoreessa raportissaan seitsemää ratkaisua osaavan työvoiman turvaamiseksi.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n tuoreeseen kuljetusbarometriin vastasi 641 kuljetusyrittäjää ja se toteutettiin 19.12.2022­–9.1.2023.

Vastanneista joka kolmas kuljetusyritys kertoi, että henkilökunnan palkkaamisessa on ollut viimeisen vuoden aikana vaikeuksia.

– Ala tarjoaa töitä jopa 4 000 uudelle kuljettajalle vuosittain. Samaan aikaan joillakin toimialoilla nähdään irtisanomisia. Osaavaa työvoimaa olisi saatavilla, mutta koska kuljetusala on runsaasti säännelty, siirtyminen kuljetusalalle on vaikeaa, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Kujalan mukaan alan houkuttelevuutta on lisättävä ja liian jäykkää sääntelyä joustavoitettava. Yhtenä keinona sen välttämiseksi on nähtävä riittävät joustot aloilta toisille siirtyessä.

Vuodesta 2020 alkaen tavarankuljettajan ammattipätevyyden on voinut säädösten mukaan hankkia myös koemallilla. SKALin mukaan malli ei toimi, koska ammattipätevyyskokeen järjestäjille on asetettu liian tiukat koulutusvaatimukset. SKAL esittää, että kokeen järjestäjälle asetettuja vaatimuksia kevennetään.

– Esimerkiksi ammattipätevyyskokeen arvioijalle ja kokeesta vastaavalle johtajalle on asetettu liian tiukat vaatimukset. Kaksi kokeen arvioijaa on tarpeeton ja kustannuksia lisäävä vaatimus. Yksi arvioija kykenee tekemään arvioinnin, kun hänellä on riittävä työkokemus tai koulutus, sanoo SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala.

Herralan mukaan myös kokeesta vastaavan johtajan pätevyysvaatimuksena toimisi sama vaatimus kuin on asetettu perustason ammattipätevyyskoulutuksen vastaavalle johtajalle.

Puolustusvoimat kouluttaa noin 3 000 kuljettajaa vuodessa. Heistä kolmasosalle annetaan täysi perustason ammattipätevyyskoulutus ja kahdelle kolmasosalle nopeutettu ammattipätevyyskoulutus. Kuljettajien saatavuutta alalle voitaisiin SKALin mukaan parantaa, jos puolustusvoimat ottaisivat kuljettajien ammattipätevyyden koemallin käyttöön.

– Tämä mahdollistaisi sen, että kaikilla puolustusvoimissa koulutetuilla kuljettajilla olisi myös raskaampia ajoneuvoja koskeva ammattipätevyys voimassa heti asepalveluksen päätyttyä. Se helpottaisi alalle jäämistä ja mahdollistaisi kuljettajan osaamisen säilymisen myös varusmiespalvelun jälkeen, Herrala sanoo.

SKAL vaatii myös kuljettajakoulutukseen riittävää rahoitusta oppimisen laadun turvaamiseksi.

– Kuljettajakoulutuksen kustannukset ovat keskimääräistä ammattikoulutusta suuremmat. Jotta koulutuksen laatu, määrä ja tehokkuus voidaan säilyttää, tulee kuljettajakoulutukseen varata riittävä rahoitus, sanoo Herrala.

SKALin ratkaisut työvoiman saatavuuteen

1. Alan vetovoimaisuutta on parannettava ja työvoimaa houkuteltava: yhteistyötä oppilaitosten ja yritysten välillä.
2. Kuljettajakoulutukseen on varattava riittävä rahoitus.
3. Oppisopimuskoulutuksen palkanmaksua on uudistettava, jotta yrityksillä on kannustimia ottaa opiskelijoita koulutukseen.
4. Työperäistä maahanmuuttoa on vauhditettava, Suomeen saapuville on tarjottava riittävästi koulutusta.
5. Ammattipätevyyden suorittamista koemallilla koskevia säädöksiä on kevennettävä.
6. Koemalli käyttöön myös Puolustusvoimien kuljettajakoulutuksessa.
7. Kuorma-auton ajokorttikoulutus

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus
Toimitus