13.11.2020 klo 15:36
Uutinen

Kuinka voimme auttaa koronakriisistä selviämisessä?

Hotelli-, ravintola- ja catering alan yrittäjiä kutsuttiin yhteiseen tapaamiseen Intro Social’ iin 12.11. Nopealla aikataululla toteutettuun tapahtumaan osallistui parikymmentä yrittäjää sekä heille palveluja tarjoavaa henkilöä.

Kuopion Yrittäjien järjestämässä tapaamisessa muun muassa ihmeteltiin sitä, miksi juuri ravintolat ovat joutuneet korona-aikana tiukimmille, kun mitään näyttöä siitä, että korona leviäisi erityisesti ravintoloiden kautta ei ole. – Ravintolat kyllä kantavat vastuun tilanteessa huolehtimalla asiakkaista, ja tekemällä extraa, että asiakkaiden asiointi olisi turvallista, kertoo MaRan hallituksenjäsen ja Vararengasravintolat Oy:n toimitusjohtaja Mika Hämäläinen.

Suomen Yrittäjät tarjoaa päättäjille ratkaisuja

Suomen Yrittäjien lainopillinen neuvonantaja Karoliina Katila alusti tilaisuuden kertomalla Suomen Yrittäjien vaikuttamistyöstä ja edunvalvonnasta koronakriisin aikana. – Kaikki koronasta verkkosivuja päivitetään edelleen, joten sitä kautta kannattaa etsiä tuoretta, yrittäjiä koskettavaa tietoa. Lisäksi annetaan puhelinneuvontaa, ja järjestetään yrittäjille maksuttomia verkkokoulutuksia, listaa Katila.

Vaikuttamistyön ytimessä on tiedon tuottaminen siitä, mitä yrityskentässä tapahtuu ja viestin vieminen edelleen esimerkiksi lainsäätäjille päätöksenteon pohjaksi. – Mietimme koko ajan uusia ratkaisuja, miten koronakriisistä voidaan päästä yli ja tarjoamme niitä päättäjille. Siksi muun muassa tällaiset tapahtumat ovat tärkeitä, kertoo Katila.

Suureen osaan yrittäjien avuntarpeesta tarvitaan poliittinen päätös tai lakimuutos. Suomen Yrittäjät onkin ollut tiiviisti yhteydessä maan hallitukseen ja esittänyt useita ratkaisuja pienten ja keskisuurten yritysten ahdingon helpottamiseksi. Katilan kertoo myös, että Yrittäjät on esittänyt koronan toisen aallon vuoksi laajaa yritystukiohjelmaa, joka sisältää suoria tukia ja lainsäädäntömuutoksia.

Vinkki vakuutusehtojen tarkistamiseen

Karoliina Katila antoi yrittäjille myös tärkeän vinkin tarkistaa vielä kerran keskeytysvakuutuksen vakuutusehdot. – Vakuutuslautakunta on tehnyt ratkaisusuosituksen näihin vakuutuksiin liittyen, ja suosittelee korvaamaan. Alussa lähes kaikissa vakuutusyhtiöissä oli kielteinen suhtautuminen korvausvelvollisuuteen, mutta ratkaisu on voinut muuttua, joten kannattaa lukea vielä kerran vakuutusehdot ja olla yhteydessä vakuutusyhtiöön. Lisäksi tässä asiassa voi kysyä neuvoa Suomen Yrittäjien neuvontapalvelun kautta, Katila suosittelee.

Tonttikysynnästä tulevaisuuden uskoa

Kuopion elinkeinojohtaja Jukka Pitkänen kertoi, että Kuopiossa tilanne kokonaisuutena näyttää jopa hyvältä, sillä esimerkiksi yritystonttikysyntä on nyt syksylläkin ollut normaalia. – Tämä luo meille tulevaisuuden uskoa, samoin kuin se, miten paljon Kuopiossa on tällä hetkellä meneillään matkailuhankkeita, Pitkänen rohkaisi ja kehotti olemaan yhteydessä yrityspalveluun kehityshankkeissa.

Hankkeista apua talousvaikeuksiin ja kehittämiseen

Paikalla olevien Help Desk, Sparrausnyrkki ja Tie menestykseen -hankkeiden edustajat kertoivat auttavansa yrittäjiä monin tavoin ja maksutta. Mieli ry taas tarjoaa lyhytaikaista keskustelutukea tilanteessa, jossa jaksaminen ei riitä. Kriisikeskuksella kaikkia palvelee kriisipuhelin, johon voi soittaa 24/7. – Hankkeet tarjoavat monenlaista apua, joka kannattaa hyödyntää. Monta kertaa ongelman kertominen toiselle auttaa itseäkin keksimään uusia ratkaisuja, kannusti tapahtuman juontajana toiminut Kuopion Yrittäjien puheenjohtaja Sirpa Karppi.

Teksti: Kirsi Sisso-Litmanen

googletag.cmd.push(function () { googletag.display(’dfp-ad-rectangle_1’); });
googletag.cmd.push(function () { googletag.display(’dfp-ad-rectangle_3’); });
googletag.cmd.push(function () { googletag.display(’dfp-ad-mob_2’); });
googletag.cmd.push(function () { googletag.display(’dfp-ad-mob_3’); });
googletag.cmd.push(function () { googletag.display(’dfp-ad-rectangle_2’); });
googletag.cmd.push(function () { googletag.display(’dfp-ad-rectangle_4’); });