Kyselyyn vastanneista kuljetusalan yrittäjistä 83 prosenttia on valinnut käyttövoimakseen kaasun.
Kyselyyn vastanneista kuljetusalan yrittäjistä 83 prosenttia on valinnut käyttövoimakseen kaasun. Kuva: Getty Images

Kysely: Kuljetusyritykset suosivat ajoneuvoissaan kaasua sähkön sijasta – Tankkausasemia liian vähän

SKALin kyselyyn vastanneista yrityksistä 15 prosenttia suosii sähköisiä ajoneuvoja. 

Suurin osa uusiutuvaa käyttövoimaa käyttävistä kuljetusyrityksistä valitsee energianlähteeksi kaasun. Tiedot käyvät ilmi Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n käyttövoimakyselystä, johon vastasi 182 yritystä, jotka käyttävät muuta energiamuotoa kuin dieseliä.

SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala korostaa, että siirtymä uusiutuviin käyttövoimiin edellyttää riittävää valtakunnallista polttoaineiden jakeluinfraa. 

– Suomen tulee varmistaa, että tavaraliikenteen uusiutuviin käyttövoimiin siirtymistä edellyttävä energian jakeluinfra toteutetaan. Erityisen tärkeässä roolissa ovat tavaraliikenteen keskeiset kuljetusväylät. Synergiaedut taukopaikkaverkoston ja uusien käyttövoimien jakeluinfran yhdistämisessä tulee huomioida myös jatkossa.

Kyselyyn vastanneista kuljetusalan yrittäjistä 83 prosenttia on valinnut käyttövoimakseen kaasun. Heistä noin puolet (49 prosenttia) kertoo käyttävänsä paineistettua kaasua ja 34 prosenttia käyttää nesteytettyä kaasua. Vastaajista 15 prosenttia vastanneista kertoo käyttävänsä sähköä. 

”Kaasuasemia liian vähän”

SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo, että kaasu on osoittautunut hyväksi vaihtoehdoksi raskaalle kalustolle. 

– Meillä on kotimaista biokaasutuotantoa ja lisäksi kaasun avulla on ollut mahdollista kuljettaa myös raskaampia yhdistelmiä.

Kujala korostaa, että siirtymä vähäpäästöiseen kalustoon ottaa aikaa. Haasteena on muun muassa pitkiin matkoihin soveltuva latausinfra, jota ei vielä ole riittävästi. Myös sähköistyminen on nykytekniikan valossa haastavaa. Haasteita on myös kaasun tankkauksessa. 

– Tankkausasemaverkosto on tällä hetkellä hyvin rajallinen ja se rajoittaa kuljetusyritysten investointimahdollisuuksia uuteen kalustoon. Suomessa on tällä hetkellä vain alle 20 nesteytetyn kaasun asemaa, mikä on auttamattoman vähän, Kujala sanoo. 

Tankkausasemien vikaherkkyys häiritsee

Yritykset kertovat kyselyn vastauksissa, että kaasutankkausasemien vähyys, kaasun loppuminen asemilta ja tankkausaseman vikaherkkyys ovat keskeisimpiä haasteita tankkausinfran osalta. Kaasuauton hankinta jää tekemättä, jos hintaero dieselkalustoon verrattuna on liian iso. 

– Toimintavarmuus aiheuttaa ongelmatilanteita, kun joudutaan usein toimimaan yksittäisen tankkausaseman varassa. Tällöin vain puolikin vuorokautta kestävä toimintahäiriö aiheuttaa suuria ja kertautuvia ongelmia kuljetusketjuissa, Kujala jatkaa. 

Suurin osa (71 prosenttia) vastanneista kertoo tankkaavansa ajoneuvon kuljetusreitin varrella olevissa julkisissa tankkauspaikoissa, samoin kun dieselkalustossa.Neljännes (25 prosenttia) kertoo, että ajoneuvo joutuu säännöllisesti poikkeamaan merkittävästi reitiltään tankkausta varten. 

Suurin osa uusiutuvan käyttövoiman ajoneuvon hankkineista kertoi syyksi vastuullisuuden ja päästöjen vähentämisen (60 prosenttia). Vastaajista 43 prosenttia kertoi syyksi asiakkaan toiveen vähäpäästöisistä kuljetuksista. 

Kyselystä käy ilmi, että uusiutuvia käyttövoimia käyttävät yritykset ovat onnistuneet vähentämään käyttökustannuksiaan verrattuna dieseliin. Vastaajista 36 prosenttia kertoi, että ajoneuvon käyttökustannukset ovat pienentyneet.

SKALin kysely toteutettiin vuodenvaihteessa 2022–2023, mutta tuloksia ei ole aiemmin julkistettu. 

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen