YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Lakilaari
8.12.2022 klo 07:30
Uutinen

Lakilaari: Verkkokaupan perustaminen yritykselle

Olen pohtinut verkkokaupan perustamista yritykselleni. Yritykseni myy tällä hetkellä kuluttajille erilaisia kodin sisustustuotteita ihan perinteisestä kivijalkamyymälästä. Asiakkaat ovat kuitenkin kyselleet onko verkkokauppaa tulossa. Ajattelimme vastata asiakkaidemme kyselyihin ja tämän vuoksi lähteä perustamaan verkkokauppaa. Kuluttajansuojasääntely on tullut tutuksi toiminnassamme, mutta onko sääntely samanlaista verkkokaupasta tilattujen tuotteiden osalta? Erityisesti pohdituttaa miten tuotteiden palauttaminen ja näiden kustannuksista vastaaminen tapahtuu verkkokaupan osalta?

Verkkokauppoihin sovelletaan kuluttajille suunnatun tavarakaupan tavoin kuluttajansuojalainsäännöksiä. Verkkokauppa alustana muodostaa kuluttajakaupalle kuitenkin sellaisen ympäristön, että kuluttajansuojalakiin on otettu oma luku etä- ja kotimyynnistä, joka sisältää etämyyntiin eli esimerkiksi nimenomaan verkkokaupan kautta tapahtuneeseen kuluttajakauppaan sovellettavat säännökset. Säännökset ovat pakottavia kuluttajan hyväksi eli elinkeinonharjoittaja ei voi laatia omia kuluttajalle epäedullisempia ehtoja.

Kuluttajansuojalain etämyyntisäännökset sisältävät pitkän listan tiedoista, jotka tulee antaa kuluttajalle ennen myyntisopimuksen tekemistä. Jotta nämä tiedot voitaisiin antaa asianmukaisesti selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa on tavanomaista laatia erilliset verkkokauppaehdot. Elinkeinonharjoittajan vastuulla on tarvittaessa näyttää, että vaaditut tiedot on annettu. Jotta tämä pystytään tarvittaessa näyttämään, on verkkosivut laadittu tyypillisesti siten, että kuluttaja ei pysty tekemään tilausta tutustumatta verkkokauppaehtoihin tai hyväksymättä niitä. Mahdollista tietenkin on, että kuluttaja tietoisesti ohittaa verkkokauppaehdot, mutta tällöin on kuitenkin annettu tilaisuus tutustua ehtoihin ennen tilauksen tekemistä.

Tavallisessa kuluttajien tavarakaupassa vaihto- ja palautusoikeuden myöntäminen kulutushyödykkeelle on elinkeinonharjoittajalle vapaaehtoista. Sen sijaan etämyynnissä kuluttajalla on lain mukaan oikeus peruuttaa etämyyntisopimus ilmoittamalla siitä elinkeinonharjoittajalle viimeistään 14 päivän kuluttua tavaran vastaanottamisesta. Jos kuluttaja peruuttaa etämyyntisopimuksen, hänen on palautettava vastaanottamansa tavara viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Edelleen elinkeinonharjoittajan on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruutusilmoituksen saatuaan palautettava kuluttajalle kaikki tämän suorittamat maksusuoritukset.

Elinkeinonharjoittajalla on kuitenkin oikeus pidättyä maksujen palautuksesta siihen asti, kunnes hän on saanut tavaran takaisin ja tarkastanut sen. Mikäli tavaran arvo on kuluttajan käytössä alentunut, niin palautettavasta summasta voidaan vähentää arvonalentumisen määrä. Tavaran arvon lisäksi palautettavaksi tulee tuotteen toimittamisesta perityt toimituskulut edullisimman vakiotoimitustavan mukaiseen määrään asti. Mikäli kuluttaja on valinnut muun kuin edullisimman toimitustavan, ei elinkeinonharjoittajalla ole velvollisuutta palauttaa kalliimmasta toimitustavasta aiheutuneita lisämaksuja. Maksut tulee palauttaa samalla maksutavalla, jota kuluttaja on itse maksaessaan käyttänyt.

Tuotteiden palauttamisesta aiheutuneisiin kustannuksiin liittyen monet verkkokaupat mahdollistavat kuluttajille ilmaisen palautuksen. Tämä käytäntö liittyy paljolti siihen, että elinkeinonharjoittajat pyrkivät tarjoamaan asiakkaille mahdollisimman hyvää asiakaspalvelua ja myöskin tavallaan kannustamaan ostamaan juuri heiltä, koska palauttamisesta ei tultaisi veloittamaan kuluttajaa erikseen. Kuluttajansuojalainsäädäntö mahdollistaa kuitenkin sen, että kuluttaja vastaa palautuskustannuksista. Elinkeinonharjoittajan onkin kerrottava palautuskuluista kuluttajalle ennen etämyyntisopimuksen tekemistä, mikäli palautuskulut ovat kuluttajan vastuulla.

Verkkokauppojen osalta kuluttajansuojaan liittyy lisäksi vielä monia muita yksityiskohtia, jotka tulee ottaa huomioon etämyynnissä. Samoin, jos suunnitelmissa on laajentaa verkkokauppaa kansainväliseksi, niin verkkokaupan perustamisessa on huomioitava mm. arvonlisäverotukseen liittyviä käytännön asioita.

Haglex Oy / Jarmo Hagman

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 15.11.2022