Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Lämpöpumppujen kysyntä sakkasi pahasti
Llämpöpumppujen hinnat ovat laskeneet 10–20 prosenttia. Kuva: Getty Images

Lämpöpumppuyrittäjä ei masennu, vaikka kysyntä sakkasi pahasti – Antaa kullanarvoisen neuvon vaikeuksissa oleville kollegoille

Rovaniemeläinen Lauri Ylipaavalniemi puhuu kokemuksesta. Hänen mukaansa nyt ei voi jäädä odottelemaan asiakkaan soittoa.

Ilmalämpöpumppujen kaupassa puhaltavat viileät tuulet: kauppa on hidastunut merkittävästi vallitsevan taloustilanteen seurauksena.

Maaseudun Tulevaisuus -lehdelle tilannetta avanneen Sulpu ry:n Jussi Hirvosen mukaan investoinnit ovat alamaissa, minkä lisäksi lämpöpumppujen ostohaluja verottaa korkotaso. Samaan aikaan lämpöpumppujen hinnat ovat laskeneet 10–20 prosenttia. Nyt laitteen saa Hirvosen mukaan suunnilleen samaan hintaan kuin vuonna 2021.

Rovaniemeläisen Eespert Oy:n yksinyrittäjä Lauri Ylipaavalniemi on huomannut kysynnän laskun omassa tilauskirjassaan.

– Myynti on tullut alas, se on selvä. Kehitys näkyi jo viime vuonna. Eniten asiakkaiden käyttäytymiseen vaikutti korkojen nousu. Asiakas jemmaa rahaa sukanvarressa eikä käytä sitä ennen kun on pakko, hän sanoo.

Vuonna 2022 elettiin ilmalämpöpumppujen kulta-aikaa. Koronavuosina tehtiin paljon remontteja, rakennettiin taloja ja ostettiin kesämökkejä. Se merkitsi investointipiikkiä myös lämpöpumppuihin.

Kysynnän lasku alalla alkoi jo viime vuonna, kun vuoden 2022 luvuista tultiin alas yli 40 prosenttia.

– Ennuste on, että siitä luvusta tullaan edelleen parikymmentä prosenttia alas. Siinä tapauksessa pumppujen myynti laskisi vuoden 2021 tasolla. Silloin vuodessa myytiin 60 000 laitetta, Ylipaavalniemi laskee.

”Eniten asiakkaiden käyttäytymiseen vaikutti korkojen nousu. Asiakas jemmaa rahaa sukanvarressa eikä käytä sitä ennen kun on pakko.”

Lauri Ylipaavalniemi, yksinyrittäjä

Sähkön halpeneminen hidastaa ostopäätöstä

Ylipaavalniemi ei ole huolestunut omasta tilanteestaan, sillä edelliset hyvät vuodet ovat kerryttäneet rahaa kassaan.

– Olen budjetoinut toiminnan niin, että tavoitteeni on nyt päästä vuoden 2021 myyntimääriin. Se tarkoittaisi noin 200 myytyä lämpöpumppua.

Rovaniemeläisyrittäjä toimii itsenäisesti niin, että hän myy tuotteen, jonka alihankkijayritys asentaa. Alihankkija vastaa asennetun pumpun toimivuudesta ja laitteen takuusta.

– Olen pyrkinyt rakentamaan liiketoiminnan niin, että asentajayrittäjälläkin on elinkelpoinen yritys. Tällä vuodelle olen budjetoinut jonkin verran yli 400 000 euron liikevaihdon. Kun olen yksin töissä, ei ole tuskaa siitä, miten huomenna pärjään. Olen satsannut laatuun, en määrään.

Moni kuluttaja miettii nyt, kannattaako energiaremonttia käynnistää, kun sähkön hinta on laskenut ja myös öljy on halvempaa kuin viime vuonna. Viilentävien ilmalämpöpumppujen kysyntä ei ole Ylipaavalniemen mukaan vielä piristynyt, vaikka ilmat ovat lämmenneet myös pohjoisessa Suomessa. Yrittäjän mukaan asiakkaat ovat silti hyvin tietoisia lämpöpumppujen hyödyistä.

– Vaikka sähkön hinta on laskenut, ilmalämpöpumpulla on mahdollisuus päästä 5 000 kilowatin säästöihin runsaan 100 neliön sähkölämmitteisessä asunnossa. Silloin pumppu maksaa itsensä takaisin noin neljässä vuodessa. Silti asiakkaat suhtautuvat hankintaan erittäin varovaisesti.  Mietitään, sijoitetaanko sukanvarsirahaa tähän vai seurataanko sähkön ja öljyn hintakehitystä.

”Täytyy nähdä vaivaa”

Vaikeuksissa oleville lämpöpumppualan yrittäjille Ylipaavalniemellä on selkeä neuvo.

– Yrittäjällä, joka jalkautuu asiakkaiden keskuuteen, on mahdollisuus elää. Se, joka odottaa kiven päällä asiakkaan soittoa, on vaikeuksissa. Tässä markkinatilanteessa täytyy nähdä itse vaivaa. Markkinointi on kaiken a ja o. Aion itse satsata siihen saman verran kun kahtena edellisenä vuonna.

Ylipaavalniemi on myynyt viimeisten 17 vuoden aikana noin 7 000 lämpöpumppua, joten kokemusta löytyy. Nykyisessä markkinatilanteessa hänen vahvuutena vanhojen lämpöpumppujen tulon uusimisikään.

– Vuosina 2005–2011 myymäni koneet ovat nyt menemässä vaihtoon. Tämän vuoden markkinoinnissa tähtään siihen, että joka toinen asennettu kone on vaihtokone. Asiakkaat ovat valmiita satsaamaan uusimiseen, jotta pysytään totutuissa edullisissa lämmityskustannuksissa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen