25.7.2018 klo 11:05
Uutinen

Lännen Media: Taksikeskusten kerrottava kyytien hinta jo puhelimessa

Taksilakia ei ole noudatettu ohjeistuksen mukaisesti, sanoo Trafin edustaja.

Lännen Media uutisoi Kuluttajaliiton vaatimuksesta, jonka mukaan taksinvälittäjän on kerrottava taksimatkan kiinteä hinta tai hinnan määräytymisen perusteet jo puhelimessa.

– Vaadimme, että viranomaiset valvovat nyt ohjeittensa noudattamista niin, että taksiyritykset toimivat lain mukaan, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling painottaa.

Beurling viittaa uuteen taksilakiin, jonka ideana on tarjota kuluttajalle mahdollisuus valita ja kilpailuttaa eri taksikeskusten hinnat.

Lännen Median haastatteleman Beurlingin mukaan puhelimessa pitäisi tarjota sama informaatio kuin mitä on saatavilla taksitolpilla.

Trafi tarkentaa ohjeitaan taksien hinnoittelusta lomien päätyttyä.

Yksikönpäällikkö Marko Rajamäki Trafista myöntää, että kaikki ei ole mennyt lakimuutoksen jälkeen niin kuin olisi pitänyt. Hintoja ei kaikissa tapauksissa kerrota riittävän avoimesti. Moni taksiyritys kertoo hinnat vain asiakkaan niitä pyytäessä.

Lännen Median haastatteleman Kajaanin Taksiautoilijoiden puheenjohtajan Erkki Korhosen mukaan hinnat eivät kaikkia asiakkaita edes kiinnosta.

– Ihmiset eivät ole juuri kyselleet hinnoista näiden 24 päivän aikana, kun laki on ollut voimassa. Hinta ei kiinnosta, kunhan tuttu ja turvallinen kyyti tulee ajoissa, hän kertoo.

Kuva: iStockPhoto

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi