Lapinjärvi on pieni, kaksikielinen kunta Itä-Uusimaalla. Se pitää yhteyttä yrittäjiin nyt myös tekstiviestein.
8.2.2024 klo 12:25
Uutinen

Lapinjärven kunta tehostaa hankintaviestintää tekstiviestipalvelulla

Lapinjärven kunta on astunut uuden aikakauden kynnykselle viestinnässään yrittäjille. Se jakaa tietoa niin avoimista hankintapyynnöistä kuin tulevista tapahtumista tekstiviestien välityksellä.

Viestintäkanava, jota useimmat seuraavat

Aiemmin Lapinjärvellä kunta on viestinyt yrittäjille sähköpostein ja puhelimitse.

Massasähköpostien riski päätyä roskapostiin ja yrittäjien kiireinen arki antoivat sysäyksen uudelle lähestymistavalle. Tekstiviestit osoittautuivat sopivaksi vaihtoehdoksi, sillä ne tavoittavat yrittäjät nopeasti ja luotettavasti.

– Puhelin kulkee lähes kaikilla mukana ja sitä käyttävät kaikenikäiset yrittäjät, Lapinjärven viestintäsihteeri Axel Malén sanoo.

Vaikka tekstiviestipalvelu on uusi lisäys viestintäarsenaaliin, muut viestintämuodot pysyvät käytössä. Tärkeintä on olla läsnä siellä, missä yrittäjätkin ovat, ja tarjota monipuolisia kanavia tiedon välittämiseen.

Yrittäjäystävällinen tapa viestiä on nopea

Tekstiviestiä testattiin ensimmäistä kertaa lähettämällä vahvistus hankintailtaan ilmoittautuneille yrittäjille. Hankintaillassa uudesta viestintätavasta kerrottiin lisää.

Tekstiviestipalveluun ilmoittaudutaan etukäteen tietosuoja-asioiden varmistamiseksi. Ilmoittautuminen onnistuu Lapinjärven verkkosivuilla Työ ja elinkeino -osion alla Yritysviestintä-kohdassa. Yrittäjä voi itse valita kategoriat, mistä hän haluaa vastaanottaa tietoa tekstiviestitse tietoa.

Yrittäjiltä saatu palaute vahvisti, että pelkkä tieto avoimista hankinnoista on arvokasta. Yksityiskohtaisempi tieto osataan hakea eri lähteistä, kun heräte hankinnan ajankohtaisuudesta saadaan puhelimeen.

Tekstiviestipalvelua on tarkoitus käyttää melko maltillisesti.

– Elinkeinotoimi ja viestintä joutuvat käyttämään omaa harkintakykyään, mikä on juuri tekstiviestitse yrittäjille tarvittava tieto, Axel Malén sanoo.

Helppo käyttöönotto yllätti

Tekstiviestipalvelun käyttöönotto ei vaatinut kunnalta suuria teknisiä hankkeita. Eri alustojen vertailujen ja päätöksenteon jälkeen kunnassa valmisteltiin tekstiviestipalvelusta viestiminen ja tietojen keruu. Teknisempi puoli jäi operaattorin hoidettavaksi.

– Alun selvittelyn jälkeen käyttöönotto oli yllättävän simppeli, Malén kertoo.

– Hienoa, että toimialueemme kunnat ovat eturintamassa kehittämässä uusi tapoja parantaa hankintaviestintää, Uudenmaan Yrittäjien aluejohtaja Petri Ovaska kiittää.

– Toivottavasti saamme jatkossa kuulla, miten palvelu on toiminut ja miten se on vaikuttanut tarjousten määrään ja laatuun, Uudenmaan Yrittäjien hankintaneuvoja Sanna Meronen-Vilenius sanoo.

– Julkisista hankinnoista viestintä kaipaa vielä paljon panostamista, niin asenteissa kuin prosesseissa. Kannustan muitakin kuntia etsimään ennakkoluulottomasti uusia viestintätapoja, kuten Lapinjärvi tekee. Ja autan mielelläni kuntia viestintäänkin liittyvissä asioissa Meronen-Vilenius kannustaa.