YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lunta tulvillaan, on raikas talvisää. Ei lompakkommekaan nyt enää kotiin jää
Joulu on tärkeää aikaa yritysmaailmassa. Monissa liikkeissä se on vuoden tuottoisinta aikaa, ja nyt kaksi viikkoa ennen joulua sen vaikutukset alkavat näkyä. Nyt kun lunta on maassa, niin joulumainoksia myös näkyy. Lahja- ja kuusihankinnat ovat ajankohtaisia näinä päivinä monissa talouksissa, mutta yrityksissä sesonki on alkanut jo Black Fridayn aikoihin marraskuussa.
TET-toimittajamme, Wivi Lönnin 9C-luokkalainen Ville Hirvonen kävi haastattelemassa erilaisia yrityksiä Tampereen keskustassa, siitä mitä he odottavat sesongilta.
KYSYMYKSET:
1. Miten joulu vaikuttaa myyntiin?
2. Mistä tulee teidän mielestänne isoin joulun hittituote?
OPUNTIA
1. Joulu on yksi vuoden tärkeimmistä sesongeista. Kukkia myydään jouluna paljon, ja ihmiset ovat silloin paljon alueella liikkeellä.
2. Hittituotteita jouluna ovat olleet kokedamat ja huonekuuset. Kokedamat ovat yllätyssuosikki, koska ne eivät kuulu perinteisesti jouluun ja itse asiassa tulevat alun perin Japanista. Ne ovat sammalpalloon tehtyjä istutuksia ja ne ovat yksi asia, johon Opuntia on erikoistunut. Sen lisäksi hiletetyt amarylliksen sipulit, lasipurkissa olevat kasvi-istutukset (ekosysteemit) ja vanha klassikko jouluruusu myyvät kaikki hyvin. Kaktuksiakin ostetaan jouluna, ja olemme myös erikoistuneet niihin.
Haastateltavana on Elina Koski. Hän on yrittäjä ja hän omistaa miehensä Jussi kosken kanssa kukkakauppayrityksen. Opuntia on perustettu vuoden 2014 keväällä huhtikuussa ja on erikoistunut kaktuksiin, kokedamoihin ja kukkakimppuihin.
LAUTAPELIT.FI
1. Isosti, se on kevyesti paras sesonki meille. Normaalisti on kaksi ihmistä töissä ja jouluna on kolme. Jouluna meillä on oma varastotila Ratinassa kaikkia sesonkituotteita varten, vaikka tavallisesti tuotteet mahtuisivat kaupan takahuoneeseen. Jouluna on työntekijän näkökulmasta kivaa olla töissä, ja tulee paljon kysymyksiä suosituksista lahjoja varten.
2. Vuoden pelit selvästi. Leluyhdistyksen jakaman Vuoden Peli-palkinnon saaneet pelit myyvät parhaiten. Erityisesti jos on pelannut aiemmin tai harrastaa lautapelien pelaamista, niin suosittelen Arnak: Kadonneet Rauniot-lautapeliä ja tämän vuoden kilpailun finalistia Living Forestia. Klassikot myyvät myös aina hyvin.
Lautapelit.fi muutti vuonna 2018 Kauppakeskus Ratinaan, jota ennen liike oli ollut Hämeenkadulla noin 2-3 vuotta. Yhtiön päämaja on Helsingissä ja haastateltavana on liikkeen työntekijä Hanna Voutilainen. Myymäläpäällikkö on Tuoma Pekkanen.
FITWAREHOUSE
1. Ensi viikolla meillä alkaa Black Week ja Black Friday kampanjaviikko, joka aloittaa vuoden kiireisimmän ajan. Meillä on silloin tulossa isoja tarjouksia ja jouluteemaisia tuotteita. Joululahjojen osto alkaa pian, ja enemmän menekkiä on tulossa. Teeman mukaan lisäämme jouluhenkeä ja valmistaudumme suurempaan asiakkaiden määrään, mutta joulu ei ole itse asiassa meidän paras sesonki. Se tulee tammikuussa, jolloin uusi vuosi on vielä uusi ja lupauksia on tehty. Silloin ihmiset haluavat kuntoon, ja vaikkapa uudet välineet tai lisäravinteet auttavat hyvin.
2. Noccon uudesta Skum Nisse-joulumausta tulee selvä hitti. Nocco on uusi urheilupiirien ja myös nuorten suosima ruotsalainen energiajuoma. Juoman suosion voi selittää sillä, että heillä on tunnettu brändi ja raikkaat maut. Isona tekijänä on myös se, että energiajuomien kysyntä on näkyvästi kasvanut, ja se näkyy heidän ja muiden energiajuomien menestyksessä. Uusi joulumaku saapui juuri, ja odotamme siitä talven menestystuotetta.
Fitwarehouse (aiemmin Fitnesstukku Store) on toiminut Tampereen Hallituskadulla vuodesta 2013. Liike myy urheiluravinteita ja -tarvikkeita. Haastateltavana myymälävastaava Jani Söderman.
PIRKAN KELLO
1. Joulu on yksi meidän tärkeimmistä sesongeista, ja se on vielä laajentunut ja pidentynyt Black Fridayn myötä. Sitä voisi verrata kesäkuukausiin. Kesällä on lukuisia pienempiä juhlia kuten esimerkiksi valmistujaisia sekä muita juhlia, jonka takia kesä on siis kokonaisuudessaan vuoden vilkkaimman myynnin aikaa meillä.
2. Se on aika lailla jakautunut kellojen ja korujen välillä, ja niiden myynti on keskenään sen verran tasaista, että mitään hittituotetta ei voi kummastakaan julistaa. Yksi hittituote joka tulee myöhässä vasta tammikuussa on Casion G-Shock Super Mario-malli. Niitä tulee rajoitettu erä Suomeen. Kelloissa on Super Mario-peli ja väritys. Muuten joulumyynnissä koruista timanttikorut painottuvat eniten.
Liike perustettiin vuoden 1961 marraskuussa, Tampereen sen aikaiseen kaupalliseen keskukseen. Stockmann oli 80-luvulla lähellä nykyistä Sokosta vastapäässä olevassa rakennuksessa. Pirkan kello on pysynyt samoissa tiloissa koko ajan. Haastateltavana on liikkeen kellopuolesta vastaava yrittäjä Jyrki Niemi.
TAMPEREEN LUONTOKAUPPA
1. Joulu on meille lahjakauppana luonnollisesti vuoden vilkkainta aikaa. Jouluna meillä käyvät haluavat yleensä kannattaa hyväntekeväisyyttä ja antaa lahjoja joissa on sisältö, ja me teemme molempia. Lahjoitamme 3% liikevaihdostamme Luonnonperintösäätiölle ja me emme myy turhakkeita. Meidän aatteisiin kuuluu myös kotimaisuus, jonka takia myymme enimmäkseen kotimaista tuotetta.
2. Tänä jouluna korostuvat lämpimät villatuotteet. Energian hinnan nousu on vaikuttanut siihen, että ihmiset ostavat meiltä toisilleen kirjaimellisesti lämmittäviä lahjoja kuten villahuopia, kuumavesipulloja ja unisukkia. Muilta osin meillä jatkavat samat klassikot kuten saunatuotteet ja arjen hyödykkeet. Pyrimme myymään tuotteita joista tulee arjen iloa, eli todellista käytettävyyttä ja hyötyä.
Tampereen luontokauppa on yksi Tampereen vanhimmista lahjatavaraliikkeistä. Liike on ollut 1980-luvulta lähtien Laukontorilla ja kannattaa lahjoituksilla Luonnonperintösäätiön toimintaa. Liikkeessä myydään suomalaisia luonnon- sekä muita tuotteita esim. Lapuan Kankureilta ja suomalaisilta pienvalmistajilta. Haastateltavana on viralliselta titteliltään yrittäjä Mirja Linnas, mutta hän kutsuu itseään mieluummin kaupan tädiksi. Tampereen luontokaupassa uskotaan vanhan ajan palveluun, ja heiltä voi saada tuotteet suoraan lahjapakettiin.
Teksti: Ville Hirvonen
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 13.12.2022