YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Mielipideilmasto ei muutu kuiskaamalla
Kuuluuko puun kaatumisesta ääni, mikäli metsässä ei ole ketään sitä kuulemassa? Olemme pohtineet viime aikoina paljon, mitä todellinen vaikuttaminen tarkoittaa.
Pirkanmaan Yrittäjien lehti on levittänyt yrittäjyyden evankeliumia jo vuodesta 1948. Se on kertonut yrittäjien itsensä suulla, miltä yrittäminen näyttää sen hetken Suomessa. Se on osoittanut nuoremmille sukupolville, että yrittäjyys on varteenotettava urapolku. Lehti on kouluttanut kuntapäättäjiä ja poliitikoita heidän valmistelemiensa lakien sekä jo tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksesta elinkeinoelämään ja Pirkanmaan elinvoimaisuuteen.
Pirkanmaan Yrittäjien lehdellä on ollut vuosien saatossa merkittävä rooli yrittäjyyden esteiden raivaamisessa. Yrittäjät odottavat yhteiskunnalta kannustavaa ilmapiiriä ja yrittäjyyttä ymmärtävää lainsäädäntöä. Politiikassa ja alueiden päätöselimissä tekemämme vaikuttamistyö on luonut vuosi vuodelta yrittäjyydelle suotuisampia olosuhteita Suomeen.
Pirkanmaan Yrittäjät onkin tehnyt konkreettista työtä mm. vaikuttamalla Pirkanmaan maakuntaohjelmaan ja kuntien kehittämisohjelmiin, työvoiman saatavuuteen, työvoiman ja koulutuskeskusten kohtaanto-ongelmaan, kulkuväylien kuntoon ja Pirkanmaan saavutettavuuteen, lentoasemaan, raideliikenteeseen, sote-valmisteluun, bio- ja kiertotalouskehitykseen sekä julkisten hankintojen syrjimättömyyteen. Vaikuttamistyötä tehdään olemalla läsnä oikeissa keskustelufoorumeissa kuten Pirkanmaan yhteisessä edunvalvontaryhmässä, Parasta Pirkanmaalta -alkuperämerkin työryhmässä, koulutusyhteistyöhankkeissa, ELY-keskuksen ja TE-palveluiden työryhmissä, seudullisen elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampereen toiminnassa sekä tulevaisuus- ja omistajanvaihdosfoorumeissa. 44 paikallisyhdistyksellämme on merkittävä rooli kuntien ja yritysten välisen vuoropuhelun vahvistamisessa sekä kuntien elinvoimaisuuden varmistamisessa. Kriisitilanteissakin etujärjestömme reagoi nopeasti. Pandemian iskiessä kehitimme nopeasti puhelinpalvelun koronaneuvontaan ja avustimme kädestä pitäen tukihakemusten tekemisessä.
Viestintäkanavien määrä on kuitenkin kasvanut räjähdysmäisesti vuodesta 1948. Viestinnän kenttä on sirpaloitunut, ja sitä hallitsevat uutistoimistojen rinnalla suuret ja pienet mielipidevaikuttajat digitaalisessa maailmassa. Painettujen lehtien määrä vähenee. Myös median kuluttamisen tavat ovat muuttuneet. Keskimääräinen lukija on kärsimättömämpi, janoaa visuaalisuutta, omalle yleisölle jakamisen mahdollisuuksia sekä osallistumisen kokemuksia.
Metsurin saappaissa tekemämme vaikuttamistyö on kieltämättä merkittävää ja laajamittaista, mutta toistaiseksi sen on kuullut vain keskustelufoorumeissa läsnäolevat henkilöt sekä intohimoisimmat lehtemme lukijat. Todellinen vaikuttaminen tapahtuu kuitenkin kuuluvan viestinnän ja vaikuttamistyön risteymässä. Käymiemme keskusteluiden tulee olla äänekkäämpiä. On meidän tehtävämme varmistaa, ettei pk-yrittäjän ääni huku liikenteen hälinään. Tästä syystä Pirkanmaan Yrittäjät mukauttaa viestintästrategiaansa samalla, markkinaa herkästi kuuntelevalla korvalla, kuin jäsenyrittäjämmekin tekevät päivittäisessä työssään.
Lehdellämme on oma paikkansa myös vuonna 2023, mutta tuomme sen rinnalle kanavia, joissa tavoitamme sanomallamme myös diginatiivin kansalaisen. Luomme parhaillaan valmiuksia olla läsnä ja johtaa myös muissa kanavissa tapahtuvaa, yrittämisen olosuhteisiin vaikuttavaa keskustelua. Tämä on meille tärkeää vaikuttamistyötä Pirkanmaan Yrittäjissä.
Edelleen yrittäjien asialla – yhä useammassa keskustelukanavassa.
– Pirkanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Jenni Pöllänen & vuonna 2023 lehteä luotsaava toimittaja Eija Ranua
Pirkanmaan Yrittäjä -lehden pääkirjoitus 15.11.2022