YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuva: Anni Suikkanen
3.11.2021 klo 11:50
Uutinen

Minna Parikka lopetti ja teki paluun: “Ei tarvitse stressata vain kengistä”

Minna Parikka kertoo podcastissa, mikä sai aikaan lopettamispäätöksen ja mikä veti takaisin yrittäjäksi. Podcastissa Parikka kertoo myös, mikä tuote on jäänyt hänelle itselleen rakkaimmaksi ja miksi.

Muotiala kohahti vuosi sitten, kun Minna Parikka kertoi lopettavansa yritystoiminnan. Äskettäin Parikka kertoi jatkavansa yrittäjänä, mutta yksin ja keskittyen yhteistöihin muiden yritysten kanssa. Tällä hetkellä hän suunnittelee tuotteita Stockmannille, jonka 160-vuotista taivalta juhlistetaan uudella mallistolla ensi keväänä. Vastikään Parikka sai valmiiksi lastenvaatemalliston, joka toteutettiin yhteistyössä Reiman kanssa. Se tulee markkinoille vuonna 2023.

– Monta vuotta hautui ajatus siitä, että pitäisikö tehdä jotain muuta, ettei tarvitsisi stressata vain kengistä. Vihdoin viime vuonna päätin, että nyt on se aika, että voin jättäytyä pois ja katsoa yritystoimintaa uudella tavalla. Yrityksellä oli ollut historiansa paras vuosi tuloksellisesti ja liikevaihdollisesti. Tällä hetkellä toimin enemmän vain suunnittelijan roolissa.

Parikan yritys teki neljän miljoonan liikevaihdolla voittoa noin 1,5 miljoonaa euroa. Kun kivijalkaliike meni kiinni koronan takia, yritys reagoi välittömästi lisäten panoksia verkkomyyntiin.

– Teimme vain järkeviä asioita. Tulos oli monen vuoden kovan työn tulos. Osasimme keskittyä oikeisiin asioihin ja se näkyi viime vuonna. Meillä oli ketterä tiimi, jossa jokainen teki asioita innoissaan. Koronavuonna tuli vielä enemmän sellainen yhdessä tekemisen meininki.

Maineikkaan suunnittelijan työtaakka on keventynyt huomattavasti takavuosista, jolloin hän teki jatkuvasti pitkiä työpäiviä.

– Luovassa työssä on tärkeää, että on aikaa vain miettiä ja antaa itselleen aikaa hengähtää. Silloin tulevat parhaat ideat. Haaveilin aikaisemmin siitä, että jäisin eläkkeelle muutamaksi vuodeksi. Kesällä oli muutaman viikon tekemättä mitään ja hypin seinille. Siinä mielessä nyt käynnissä olleet yhteistyökuviot ovat olleet todella tärkeitä.

– Olen tosi tyytyväinen tähän hetkeen. Tuntuu siltä, että olen todella vapaa. Tällä alalla sattuu ja tapahtuu kaikenlaista jatkuvasti. Yrittäjyys kansainvälisellä muotialalla on aikamoista vuoristorataa. Aina kun ennen avasin meilit aamuisin, ei koskaan tiennyt, mitä tänään tulee niskaan, Parikka kertoo podcastissa.

Liian kalliit kauppakeskukset

Muotialalla kansainvälinen läpimurto on kovan työn takana. Ennen korona-aikaa Parikka reissasi paljon ulkomailla ja seurasi päivittäin, mitä kansainvälisissä ketjuissa tapahtuu ja miten ne viestivät ja markkinoivat asiakkailleen.

– Kansainvälisellä puolella kilpailu on ihan järjetöntä. Kaikki brändit kilpailevat samasta huomiosta ja hyllytilasta. Ala on todella työläs ja hidas. Se vaatii hirveästi pohjatyötä, tuotteen kehittämistä, markkinointia ja hypen kasvattamista.

Pieniä suomalaisia yrittäjävetoisia brändejä ei nykyisin juurikaan näy kauppakeskuksissa, jotka ovat pitkälti kansainvälisten ketjujen hallitsemaa tilaa.

– Yrittäjävetoinen yritys ei välttämättä hamuakaan kauppakeskukseen vaan haluaa tehdä asioita eri tavalla ja olla itselleen sopivissa paikoissa, ei välttämättä massoillae suunnatuissa paikoissa. Kauppakeskuksissa oleminen on hyvin kallista, eikä se ole siksi monelle yrittäjälle edes mahdollista. Verkkovetoinen myynti on enemmän yrittäjävetoista ja sillä pystyy tavoittamaan enemmän ihmisiä kuin olemalla kauppakeskuksessa.

Parikan kohdalla vahva brändi on ollut yksi tärkeä menestystekijä.

– Alusta saakka olen yrittänyt tehdä brändiä, joka näyttää isommalta kuin mitä se on. Esimmäiset kolme vuotta tein itse kaiken. Oli tärkeää, että koko maailma tuotteen ympärillä tukee tuotetta ja kertoo tarinaa ja luo tuotteelle tietyn äänen. Kokonaisen universumin kasvattaminen tuotteen ympärille on todella tärkeää brändäyksessä ja markkinoinnissa ja myös siinä, että brändillä on vahva tulevaisuus. Aina pitää reagoida vallitseviin tilanteisiin ja trendeihin, mutta samalla pitää olla kiinni omassa tekemisessä.

Kuuntele Yrittäjän podcastin jakso Suplasta, Spotifysta tai Googlen podcast-palvelusta!

Pauli Reinikainen