7.8.2018 klo 13:18
Uutinen

Mitä tapahtuu kun yrittäjän pankkikortti katoaa? Pelkkä kuolettaminen ei yllättäen riitä, mutta onneksi pankki korvaa

Lähimaksuominaisuutta voi käyttää vielä vaikka yrittäjän pankkikortti on kuoletettu. Pankista rauhoitellaan kertomalla, että asiakkaan kannalta huolta ei ole.

Aamulehti kertoo tänään forssalaisesta yrittäjästä Satu Vaarulasta. Yrittäjän pankkikortti katosi ja hän huomasi jälkikäteen, että sen lähimaksuominaisuutta oli käytetty ostosten tekemiseen.

– Aamupuuro meni väärään kurkkuun nähdessäni mitä tileillä oli tapahtunut. Tiliotteet kertoivat kummallakin kortilla tehdyistä ostoksista, jotka oli tehty korttien lähimaksuominaisuudella, Vaarula kertoo lehdelle.

Nordeasta kerrotaan, että Vaarulan kohtalo on mahdollinen, vaikka kortti olisikin kuoletettu.

– Lähimaksuominaisuus on sellainen, että kaikkien ostotapahtumien yhteydessä maksupääte ei tarkista kortin tilaa. Näin ollen yksittäisiä maksutapahtumia voi tehdä myös kortin sulkemisen jälkeen, Nordean korttiliiketoiminnasta vastaava johtaja Valtteri Korhonen kommentoi.

Käytännössä tällaisia tapauksia on vähän, selvästi vähemmän kuin perinteisiä korttipetoksia, joissa rikolliset käyttävät hyväkseen pankkikortin tunnuslukua.

Korhosen mukaan myös perinteiset väärinkäytökset ovat vähentyneet lähimaksamisen yleistyttyä.

– Lähimaksun käyttö lisää turvallisuutta, koska mahdollisuudet tunnusluvun urkintaan vähenevät. Lähimaksun avulla tunnusluku ei joudu rikollisten käsiin. Kun asiakas on ilmoittanut kortin pankin sulkupalveluun, pankki vastaa sulkemisen jälkeen tehdyistä maksutapahtumista ja korvaa ne asiakkaalle.

Korhosen mukaan yksittäisen asiakkaan kannalta oleellista on huolehtia siitä, ettei kortti joudu vääriin käsiin. Lisäturvaa on pyritty tuomaan mobiilipalveluilla.

– Nykyisin älypuhelimen käyttäjä voi saada esimerkiksi Nordea Walletin kautta puhelimensa näytölle kaikki korttitapahtumat, jolloin hän pysyy kärryillä myös kortin mahdollisista väärinkäytöksistä, Korhonen huomauttaa.

Uusin trendi: Liian hyvät tarjoukset

Korhosen mukaan rikolliset ovat viime aikoina pyrkineet saamaan korttitietoja käsiinsä uusilla keinoilla, kuten liian hyviltä vaikuttavilla tarjouksilla.

– Asiakkaat ovat menneet lankaan joissakin tapauksissa, missä on myyty tavaraa todella halvalla. Toinen tapa tehdä petoksia on houkutella tilaamaan verkkokaupoista, joista ei tulekaan sitä tavaraa mitä pitäisi.

Korhonen kannustaakin yrittäjiä tekemään itsestään mahdollisimman luotettavia verkossa. Tärkeää on kertoa verkkosivuilla mahdollisimman täydelliset osoitetiedot ja varmistaa, että ostotapahtuma on mahdollisimman turvallinen asiakkaalle.

– Kannattaa käyttää turvallisen maksamisen Mastercard SecureCode- tai Verified by Visa -palveluja, jossa pankki- tai luottokorttiostos vahvistetaan vielä asiakkaan omilla pankkitunnuksilla.

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi