YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

16.12.2022 klo 07:30
Uutinen

Monessa yrityksessä eletään nyt vuoden tärkeintä kuukautta

Jo puoliväliin edennyt joulukuu on vähittäiskaupalle edelleen ylivoimaisesti tärkein yksittäinen myyntikuukausi. Näin on, vaikka pienempien sesonkien, kuten nyt vaikka Black Fridayn ansiosta myynti jakaantuukin entistä selvemmin myös muillekin kuukausille. Vuoden viimeisen kuukauden merkitys on silti merkittävä. Kaupan liiton mukaan vuoden kuukausikeskiarvoon verrattuna joulukuussa kaupan myynti kasvaa noin viidenneksen. Erityisen tärkeää joulumyynnissä onnistuminen on monelle erikoiskaupalle.

Vähittäiskaupassa joulukuun myynti on alkanut tasaantua muille kuukausille käytännössä 2010-luvun aikana. Numeraalit todistavat tämän. Kun vuosina 2000– 2010 joulukuun myynnin ero vuosikeskiarvoon oli 27 prosenttia, vuosina 2011–2020 se oli 22 prosenttia ja viime vuonna enää 18 prosenttia. Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo mainitsee Black Friday -ilmiön siirtäneen joulusesongin myyntiä marraskuulle.

– Erityisesti tämä näkyy kodintekniikassa sekä vaate- ja urheilukaupassa, Hiilamo kertoo.

 Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään joulusesongin aikaistumisesta marraskuun puolelle, vaan myös erilaiset kampanjat ja pienemmät sesongit hajauttavat kauppaa ympäri vuoden.

Erikoiskaupoille ja tavarataloille sesongin onnistunut sesonki on erittäin tärkeä

Joulukuussa vähittäiskaupan myynti kasvaa vuoden kuukausikeskiarvoon verrattuna noin viidenneksen.

– Vaikka joulukuun suhteellinen merkitys päivittäistavarakaupassa on laimentunut, on se edelleen ylivoimaisesti suurin myyntikuukausi myös ruokakaupoille ja marketeille. Tavarataloille ja monille erikoiskaupan aloille joulumyynnin onnistuminen on todella tärkeää, Hiilamo painottaa.

Huomenna voit lukea tältä samaiselta nettisivulta, miten joulukauppa vaikuttaa viiteen Tampereen keskustassa toimivan liikkeen myyntiin.

Fakta

Viime vuonna koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti joulukuussa oli runsaat 5,2 miljardia euroa. Tämä  tarkoittaa noin 1150 euroa jokaista Suomessa asuvaa 15−85-vuotiasta kohti.

Kotitaloutta kohti joulukuun myynti oli vuosi sitten noin 1880 euroa.

Viime vuonna joulusesongin tuoma myynnin lisäys (sis. arvonlisäveron) kuukausikeskiarvon päälle oli noin 798 milj. euroa joulukuussa 2021.

Joulusesongin tuoma myynnin lisäys oli siis 175 euroa jokaista Suomessa asuvaa 15−85-vuotiasta kohti ja 285 euroa kotitaloutta kohti.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 13.12.2022

Ville Kulmala
Ville Kulmala