Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Käytettyjen sähköautojen kaupassa syynätään akkutakuuta
Sähköauton akuston takuu on tärkeässä roolissa, kun asiakas on ostamassa käytettyä sähköautoa. Kuva: Getty Images

Näille sähköautoasiakkaille autokauppias sanoo ei – Käytettyjen sähköautojen akkutakuuta syynätään tarkasti: ”Pikalataus kuormittaa”

Akkutakuu on ratkaisevassa roolissa käytettyjen sähköautojen kaupassa.

Käytettyjen sähköautojen myyntiin erikoistuneessa tamperelaisessa Autotalo Ampeerissa suosituimman sähköauton tittelin valinta ei tuota ongelmia.

– Absoluuttinen kansansuosikki on Teslan Model Y, yrittäjä Juha-Matti Raukola kertoo.

Halvimmillaan kyseisen auton voi löytää tällä hetkellä hieman vajaalla 40 000 eurolla. Vaikka uusien Tesla-mallien hinnat ovat laskeneet selvästi, joidenkin käytettyjen Teslojen hinta näyttää pitävän sitkeästi.

– Takavetoinen Model 3 on pysynyt sitkeästi yli 30 000 euron hinnoissa. Jos hintojen laskua verrataan yleiseen polttomoottoriautojen hintakehitykseen, Model 3:n olisi pitänyt olla jo aikoja sitten alle 30 000 eurossa.

Yksittäisiä Model 3 -autoja on jo saanut alle 30 000 eurolla. Raukola mainitsee vuosimallin 2020 yksilön, jolla oli ajettu lähes 200 000 kilometriä. Sen hintalappu oli 25 990 euroa.

”Takavetoinen Model 3 on pysynyt sitkeästi yli 30 000 euron hinnoissa.”

Juha-Matti Raukola, yrittäjä

Käytettyjen hinnoissa selvää laskua

Vuodesta 2017 lähtien toimineen Autotalo Ampeerin yrittäjä on kokenut ajan, jolloin käytetyistä sähköautoista maksettiin enemmän kuin uusista. Taustalla oli autoalaa vaivannut komponenttipula, jonka seurauksena uusien autojen toimitusajat venyivät kohtuuttoman pitkiksi. Sama ongelma vaivaa edelleen joitakin automerkkejä, tosin pienemmässä mittakaavassa.

– Onhan tässä paljon turbulenssia ollut, mutta nyt käytettyjen hinnat ovat normalisoituneet. Hinnat ovat laskeneet merkittävästi, Raukola sanoo.

Hintapudotuksen taustalla on osaltaan varastojen täyttyminen, osaltaan taloustilanne, joka vaikuttaa kuluttajien ostovoimaan.

– On turha yrittää selittää, että viime kuukausien talouden uutiset tekisivät autoalalle erityisen hyvää.

Joitakin täyssähköautomalleja näyttää olevan myynnissä erityisen paljon, mutta se ei Raukolan mukaan kerro koko totuutta tilanteesta.

– Automerkit, joita on paljon tarjolla, ovat usein kärjessä myös myydyimpien käytettyjen autojen tilastoissa, hän huomauttaa.

Autotalo Ampeerissa myydyimpiin lukeutuvat Hyundain, Teslan ja Volkswagenin sähköautot.

”Kantaman laskuun vaikuttaa se, miten autoa on ladattu. Pikalataus kuormittaa akkua enemmän kuin selvästi hitaampi AC-lataus.”

Juha-Matti Raukola, yrittäjä

Jatkuva pikalataaminen näkyy

Käytettyjen hinnat ovat laskeneet selvästi myös uutena arvokkaiden automallien kohdalla. Tesla S 75 D:n on saanut Raukolan liikkeestä käytettynä 30 000 euron tuntumaan. Kyseessä oli hieman alle 200 000 kilometriä ajettu yksilö. Tällaisessa autossa akun kapasiteetti tarkistetaan, koska vanhemmassa akussa kapasiteetti ei enää yllä uuden tasolle.

– Tässä kyseisessä Teslassa akun kapasiteetin lasku näytti kohtuulliselta. Se oli 10–20 prosentin välillä.

Tämä tarkoittaa, että siinä missä vastaavan uuden auton akussa riittää kapasiteettia noin 400 kilometrin kantamaan, 200 000 kilometriä ajetussa yksilössä kantama on edelleen 300–350 kilometriä.

– Kantaman laskuun vaikuttaa se, miten autoa on ladattu. Pikalataus kuormittaa akkua enemmän kuin selvästi hitaampi AC-lataus.

Raukolan mukaan sähköauton akkua tulisi mieluiten ladata niin, että varaus olisi aina 40–80 prosentin välillä. Akkua ei siis tulisi ajaa tyhjäksi eikä sitä tulisi ladata aivan täyteen.

– Kaikki ymmärtävät, ettei ole kaikissa akuissa ole mahdollista jättää 20 prosenttia pois latauksesta, etenkään pienemmissä sähköautoissa ja kovalla pakkasella. Akun säilyttäminen korkealla lataustasolla kuluttaa akkua suhteessa säilytysaikaan. Käyttäjä voi ladata autonsa täyteen ennen pitkiä reissuja, mutta lataus kannattaa ajastaa päättymään mahdollisimman lähellä ennen lähtöaikaa.

Akkutakuu tärkeässä roolissa

Sähköautoa ostavat asiakkaat ovat Raukolan mukaan kiinnostuneita etenkin akkujen kapasiteetin säilymisestä, takuuasioista ja kantaman pituudesta.

Yrittäjä myöntää, että akkutakuulla on merkitystä ostopäätökselle. Täyssähköautojen yleinen akkutakuu on kahdeksan vuotta, mutta kilometriraja vaihtelee. Yleisin käytössä oleva km-raja on 160 000 kilometriä. Ennen vuotta 2019 käyttöön otetuissa Tesla S- ja X -malleissa ei ollut lainkaan kilometrirajaa.

– Toki käytetyn sähköauton hintaan vaikuttaa, jos akkutakuu on päättynyt. Sellainen tuntuma on, että sähköautoja vaihdetaan tiuhempaan tahtiin kuin polttomoottoriautoja, mutta syynä ei yleensä ole tyytymättömyys vaan se, että halutaan juosta tekniikan kehityksen ja isompien akkujen perässä. Itse koen, että akkujen koon yläraja on saavutettu, mutta akkutekniikan kehitys jatkuu.

Täyssähköautojen yleinen akkutakuu on kahdeksan vuotta, mutta kilometriraja vaihtelee.

Autoliikkeellä on virhevastuu myymästään autosta. Virhevastuuta sovelletaan tapauskohtaisesti auton kilometrimäärän ja iän mukaan. Raukolan mukaan korvausvastuuta tarkastellaan sähköautojen kohdalla yleensä komponenttikohtaisesti.

– Olemme joutuneet maksamaan joitakin hajoamisia, mutta se on normaalia tällä alalla. Pyrimme aina pääsemään asiakkaan kanssa mahdollisimman nopeasti sopuun siitä, miten kulut jaetaan. Ensimmäisenä kyseeseen tulee valmistajan vastuu, jos takuu on voimassa.

Raukolan autotalo huolii myyntiin vaihtoauton, jossa akkutakuu on päättynyt. Jos samanlaista autoa tarjotaan suoralla kaupalla, vastaus on herkästi kielteinen.

– Se on normaalia riskienhallintaa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen