YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Secto Design kamppailee kopiointia vastaan
Tuotteiden kopioinnista on tullut Sectolle niin iso päänvaiva, että se vie valtaosan markkinointibudjetista. Kuva: Secto Design

Näitä suomalaisia design-valaisimia kopioidaan törkeästi – Yrittäjä ei luovuta: ”Yhtäkään emme ole hävinneet”

Secto Design on voittanut suurimman osan oikeustaisteluista, joista se ei aina saa edes korvauksia.

Vuonna 1995 perustettu Secto Design Oy tunnetaan erityisesti Octo- ja Secto-valaisimistaan. Yhtiön kannalta ikävä ilmiö on, että ne tunnetaan varsin hyvin myös maailmalla. Secto on taistellut vuosikausia tuotteidensa kopiointia vastaan lähinnä Aasiassa.

– Saimme olla rauhassa noin kymmenen vuotta. Kun valaisinmallit tulivat maailmalla tunnetuiksi, alkoi tulla kopioita, Secton perustaja Tuula Juselius kertoo.

Aluksi kopioiden laatu oli niin huono, ettei niihin tarvinnut puuttua. Vuosien mittaan kopiot ovat kuitenkin kehittyneet yhä enemmän alkuperäisen näköisiksi.

Osa sivustoista käyttää alkuperäisten tuotteiden kuvia asiakkaiden huijaamiseen.

– Myydään lamppuja, joita ei ole oikeasti olemassa. Nämä sivut käyttävät aitoja kuviamme maksukorttitietojen kalasteluun. Tällaisten sivustojen takana olevia henkilöitä on äärimmäisen vaikea löytää. Samalla brändiämme loukataan.

Juseliuksen mukaan trendituotteiden markkinassa kopiointi ei ole yhtä iso ongelma, koska trendit vaihtuvat nopeasti ja tuotteen niiden mukana.

– Me olemme lähteneet siitä, että teemme klassikkotuotteita, joiden tarkoituksena on olla käytössä seuraavallakin sukupolvella. Meidän on siksi pakko pitää huolta siitä, että kopiot eivät valtaa markkinaa, koska muuten meillä ei ole markkinaa.

“Myydään lamppuja, joita ei ole oikeasti olemassa.”

Tuula Juselius, Secto Design Oy

Voitetun oikeusjutun kulut omalle kontolle

Tuotteiden kopioinnista on tullut Sectolle niin iso päänvaiva, että se vie valtaosan markkinointibudjetista. Useampana vuonna yritys on käyttänyt enemmän rahaa kopioinnin vastaiseen taisteluun kuin omaan markkinointiinsa.

Tuula Juselius.

Kun Secto saa tiedon kopiosta, se lähettää kirjeen kopioita myyvälle taholle ja kertoo, että on saanut tiedon oikeuksien loukkaamisesta.

– Pyydämme, että myynti lopetetaan. Osa vastaa, että hupsista, emme ole tiennytkään ja lopettavat myynnin oitis. Sitten on aika monia, jotka eivät lopeta.

Jos toiminta jatkuu, Secto jatkaa kirjeenvaihtoa ja lopulta siirtää asian juristilleen.

– Usein siinä vaiheessa vastapuoli uskoo ja luopuu kopioiden myynnistä. Jos näin ei käy ja toiminta jatkuu edelleen, lähetämme haasteen. Siinä vaiheessa halu sopimiseen yleensä kasvaa, Juselius jatkaa.

Osa riidoista päätyy oikeuteen. Tähän mennessä Secto Design on päätynyt oikeusistuimeen 27 kertaa. Tapauksista parikymmentä on voitettu, loput ovat vielä kesken.

– Yhtäkään emme ole hävinneet.

Tällä hetkellä pisin edelleen käynnissä oleva oikeusjuttu on kestänyt kahdeksan vuotta. Viime vuonna Secto sai maaliin kolme oikeusjuttua, joista jokainen oli kestänyt seitsemän vuotta.

Tähän mennessä Secto Design on päätynyt oikeusistuimeen 27 kertaa.

Vaikka jutut yleensä voitetaan, Secto pyrkii välttämään korkean riskin oikeusjuttuja niiden kalleuden vuoksi. Tällaisia ovat tapaukset, joissa kopioituja tuotteita on pyritty muuttamaan hieman niin, että ne eivät näyttäisi täysin alkuperäisiltä.

Juseliuksen mukaan vuosien kokemus on opettanut, koska jäljennös on liian lähellä alkuperäistä tuotetta.

– Jos tuotteen yleisvaikutelma on valistuneen katsojan silmissä sellainen, että sitä luulee Secton valaisimeksi, silloin se on kopio. Toki tulkinnat ovat erilaisia eri maissa. Viime kädessä se on hiuksien halkomista.

Oikeusjutun voittaminen ei läheskään aina tarkoita, että yritys saisi edes oikeudenkäyntikulujaan takaisin.

– Korvauksia ei joissakin maissa makseta lainkaan. Toisissa maissa saa vahingonkorvauksen, mutta yrityksen pitää maksaa itse oikeudenkäyntikulut.

Muutama vuosi sitten Secto Design käytti Kiinassa erääseen oikeusjuttuun noin 150 000 euroa ja sai takaisin 14 000 euroa. Juseliuksen mukaan Kiinassa korvauksia ei välttämättä saa, jos yritys vetoaa maksukyvyttömyyteen.

Pahimmillaan yksi oikeustaistelu voi maksaa yli 200 000 euroa.

Automaattista seurantaa verkossa

Secto-valaisinten kopiot tulevat yhtiön mukaan 99-prosenttisesti Aasiasta. Kopioiden määrä on lisääntynyt sitä mukaa, kun yhtiön toiminta on kansainvälistynyt. Nykyisin Sectolla on vientiä kaikkiaan 89 maahan, kaikille mantereille.

Kopioiden vastainen taistelu on Juseliuksen mukaan mennyt yhä vaikeammaksi.

– Toisaalta se, että onnistumme puolustautumistaistelussa, rajoittaa joidenkin innostusta kopioida tuotteitamme.

Secto Design saa ilmiantoja kopioinnista muun muassa someseuraajiltaan ja erilaisilta kontaktiryhmiltään. Yrityksellä on myös skannauspalvelu, joka tarkkailee jatkuvasti nettiä ja ilmoittaa sieltä löytyvistä kauppapaikoista. Kun epäilyttävä sivusto löytyy, palvelu lähettää löydöksen tarkistettavaksi.

– Teimme tällaista seurantaa ennen itse, mutta se oli hirveän työlästä. Kun meille tarjottiin automatisoitua palvelua, otimme sen.

Viime vuonna Secto sai lopetettua noin 11 000 kopioidun tuotteen myynnin. Yhteensä poistettuja sivustoja on kymmeniä tuhansia.

Yrityksellä on myös skannauspalvelu, joka tarkkailee jatkuvasti nettiä ja ilmoittaa sieltä löytyvistä kauppapaikoista.

Mallisuoja tärkeässä roolissa

Juseliuksen perustama yritys myi vuonna 2002 huonekaluliiketoimintansa ja on siitä lähtien keskittynyt muotoon puristettuihin puisiin design-valaisimiin. Ne valmistetaan Heinolassa. Kaikki yrityksen valaisimet suunnittelee Seppo Koho.

Kopiointi voi Juseliuksen mukaan kohdistua jo tuotteisiin, jotka eivät ole myynnissä.

– Etenkin Suomessa on ollut yleistä, että alan oppilaitokset vievät messuilla oppilaidensa lopputöitä. Nuoret suunnittelijat ovat olleet onnellisia, kun messuosastolle tulee iso ryhmä ostajan oloisia tyyppejä Aasiasta. Käytännössä nämä henkilöt ovat usein etsimässä tuotteita kopioitavaksi Aasiassa. Pahimmillaan kopiot ovat olleet valmiita ennen kun messut päättyvät. Sellainen on todella härskiä toimintaa, jota pitäisi varoa.

Juselius painottaa mallisuojan merkitystä.

– Aina kannattaisi hankkia mallisuoja ideoille ja malleille ennen kun niitä viedään myyntiin. Mallisuojan avulla kopioita saa helpommin poistettua markkinoilta. Jos yritys löytää kopion tuotteestaan ja esittää mallisuojadokumentin, vastapuoli on velvollinen poistamaan tuotteen myynnistä.

– Jos mallisuojaa ei ole ja vedotaan pelkästään suunnittelijan tekijänoikeuteen, asiassa täytyy yleensä edetä oikeusteitse, jos vastapuoli laittaa hanttiin.

Mallisuojat ovat voimassa muutamasta vuodesta kymmeneen vuoteen. Voimassaoloaika vaihtelee maittain. Tekijänoikeus on voimassa 50 vuotta.

“Mallisuojan avulla kopioita saa helpommin poistettua markkinoilta.”

Tuula Juselius

Kopioita suomalaisissa ravintoloissa

Secto on törmännyt räikeisiin tuoteloukkauksiin myös Suomessa. Design-valaisimen kopioita on saattanut roikkua esimerkiksi ravintolan katosta.

– Kun ravintolassa on kopiolamppuja, siellä hämmästellään ja kerrotaan, että tuotteet on ostettu tunnetulta myyjältä. Osa tietää jo hinnan perusteella ostaneensa kopion.

Tällaisissa tapauksissa asiasta sovitaan Juseliuksen mukaan yleensä kaikessa hiljaisuudessa.

– Toiminta ei ole aina tahallista. Välillä on tehty niin, että kopiot on otettu alas katosta ja laitettu tilalle aidot.

Juselius muistuttaa, että kopiotuotteiden valmistaminen, markkinointi, myynti ja esilläpito julkisessa tilassa ovat rikollista toimintaa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen