YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuva: Getty Images
9.5.2025 klo 10:05
Uutinen

Nämä radiokanavat soivat useimmin yrityksissä taustamusiikkina – Uusi palvelu kasvussa

Tämä teksti on konekäännetty.

Taustamusiikki on edelleen keskeinen osa yritysten asiakaskokemuksen rakentamista, kertoo Teoston tuore tutkimus.

Peräti 74 prosenttia taustamusiikkia käyttävistä yrityksistä pitää taustamusiikin roolia liiketoiminnalleen erittäin tai melko merkittävänä, kertoo Teosto tiedotteessaan. Yli puolet yrityksistä valitsee musiikin nimenomaan oma asiakaskunta mielessään.

Tärkein taustamusiikin lähde yrityksille on Teoston mukaan edelleen radio. 54 prosenttia vastaajista nimeää sen ensisijaiseksi musiikinlähteekseen, vaikka laskua viiden vuoden takaiseen tutkimustulokseen on 11 prosenttiyksikköä. Taustamusiikkipalvelujen rooli yritysten taustamusiikkikäytössä on puolestaan noussut merkittävästi, ja taustamusiikkipalvelut ovat sijalla kaksi. Kolmanneksi suosituin taustamusiikin lähde on Spotify.

Nova selkeä ykkönen

Radiota käytetään taustamusiikin lähteenä erityisesti takseissa (95 prosenttia) ja kauneudenhoitoalan toimipaikoissa (70 prosenttia). Suosituimmat taustamusiikin radiokanavat ovat Radio Nova (31 prosenttia) ja Yle Radio Suomi (13 prosenttia). Seuraavina suosituimpien kanavien listalla tulevat Radio Suomipop, Radio Rock ja Iskelmä.

Novaa kuunnellaan erityisesti myymälöissä (39 prosenttia) ja kauneudenhoidon toimipaikoissa (31 prosenttia). Yle Radio Suomea kuunnellaan erityisesti takseissa (29 prosenttia).

Verkon välityksellä kuunneltavan radion osuus on jatkanut kasvuaan. Takseissa kuunnellaan edelleen enimmäkseen perinteistä radiota, mutta erityisesti yli puolet ravintoloista käyttää nettiradioita.

Hyvä musiikki on edelleen tärkein käytetyn radiokanavan valintaan vaikuttava tekijä. Tätä mieltä oli 57 prosenttia vastaajista. Seuraavaksi eniten vaikutusta kanavan valintaan oli kanavan kuuluvuudella, uutisilla ja käsiteltävillä puheenaiheilla. Kuntokeskuksissa korostuvat lisäksi asiakkaiden omat musiikkitoiveet (36 prosenttia).

Taustamusiikkipalveluja yhä enemmän

Yrityksille suunnatut taustamusiikkipalvelut kuten Feelment, Soundtrack, Toneco ja Gymmusic ovat kasvattaneet suosiotaan. Näitä palveluita käyttää noin 20 prosenttia taustamusiikkia käyttävistä yrityksistä.

Taustamusiikkipalveluja käytetään eniten kuntokeskuksissa ja ravintoloissa, joiden edustajista joka kolmas nimesi taustamusiikkipalvelun tärkeimmäksi taustamusiikin lähteeksi. Palveluiden rooli taustamusiikin lähteenä on kasvanut tasaisesti viimeisen kymmenen vuoden ajan.

Näin tutkittiin

Teoston taustamusiikkitutkimus toteutettiin tammi-maaliskuussa 2025 puhelinhaastatteluna Teoston taustamusiikkiasiakkaille.
Tutkimukseen vastasi 1 165 taustamusiikkia käyttävää yritystä tai toimijaa kuten myymälää, kauneudenhoidon toimipaikkaa, ravintolaa, taksia tai kuntokeskusta.
Tutkimuksen toteuttaa vuosittain Innolink Research.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Toimitus
Toimitus