YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Vili Mattila
Vili Mattilan yritys suunnittelee nastakengät Orivedellä.
16.1.2023 klo 08:01
Uutinen

Nastakenkien kysyntä kasvaa, mutta kotimaassa niitä ei kannata valmistaa – Oriveteläisyritys opetti, miten kengät pitää tehdä Aasiassa

Nastakengistään tunnettu M-Shoe Makers siirsi tuotannon Aasiaan jo vuosituhannen alussa. Päätös tehtiin pakon edessä.

Orivedellä toimiva M-Shoe Makers on erikoistunut kitka-, nasta- ja urheilukenkiin. Niiden kysyntä on ollut vahvassa kasvussa. Vuonna 2021 yrityksen liikevaihto parani yli 60 prosenttia ja vuodelle 2022 yrittäjä arvioi kasvuksi 30 prosenttia.

Vuosituhannen alussa yritys siirsi kenkien valmistuksen Aasiaan. Siihen asti kenkiä valmistettiin Orivedellä parinkymmenen vuoden ajan yrityksen perustamisesta lähtien.

– Selkein syy oli kustannuksissa ja uusien tuotantomenetelmien kehityksessä. Tuotannon siirtäminen oli välttämätöntä, jotta pysyimme kilpailussa mukana, yrityksen omistajiin lukeutuva Vili Mattila kertoo. Hän on huomannut, että Suomessa kenkiä valmistavilla pienillä yrityksillä on yhteinen ongelma.

– Suomessa valmistettavien, teknisesti vaativien kenkien hintalappu meinaa tuplaantua kaupan hyllyllä. Se johtaa siihen, ettei kyseisillä kengillä ole kovin isoa markkinaa.

M-Shoe Makers kengät maksavat 140-200 euroa. Ne on suunnattu muun muassa polkujuoksijoille ja suunnistajille.

Kumppanuussuhteet ratkaisevat onnistumisen

Mattilan mukaan tuotannon onnistuminen Aasiassa ei ole läpihuutojuttu. 

– Se vaatii hyvät yhteistyökumppanit ja hyvät suhteet. Tässä vaiheessa yhteistyö on mutkatonta, kun olemme valmistaneet Aasiassa parikymmentä vuotta samojen kumppaneiden kanssa.

Yksi haasteista oli aluksi vaativien ja korkealaatuisten erikoiskenkien valmistaminen maanosassa, jossa esimerkiksi nastakengille ei ole minkäänlaista tarvetta. Aasiassa suunnistus ja polkujuoksu ovat tuntemattomia lajeja.

– Opetimme, miten kengät pitää tehdä ja millaisissa olosuhteissa niitä käytetään. Se vaati aikaa ja hyvää kommunikaatiota, Mattila jatkaa.

Uusia ammattilaisia koulutetaan vähän

M-Shoe Makersin tuotekehitys ja tuotannonohjaus on keskitetty kokonaan Suomeen. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että materiaalivalinnat tehdään kotimaassa.

Mattilan mukaan Suomessa on edelleen jalkinealan osaamista, mutta yksi haaste askarruttaa.

– Osaajien löytäminen voi olla vaikeaa, koska uusia ammattilaisia koulutetaan vähän. Se on luonnollista, koska Suomessa ei ole enää kenkäteollisuutta entiseen malliin.

Orivesiläisyritys on edelleen suurimmaksi osaksi perustajaperheen omistuksessa. Sen asema on vahvistunut vaativien urheilu- ja ulkoilukenkien valmistajana. 90-luvulla yritys oli ensimmäisiä, jotka toivat nastakenkiä markkinoille.

– Sen jälkeen kilpailua on tullut paljon lisää, mutta toisaalta polkujuoksu- ja ulkoilukenkien käyttö on yleistynyt selvästi.

Mattilan mukaan kenkien erot tulevat esille materiaalien valinnassa ja tuotantomenetelmien laadussa. Osassa kengistä käytetään esimerkiksi teräsnastoja, jotka kuluvat ja pyöristyvät hiiliteräsnastoja nopeammin.

– Kaupan hyllyllä kenkiä tarkastellessa on hyvin vaikea nähdä, mistä materiaaleista ja millä tavalla kengät on valmistettu.

Mattila uskoo, että talvien lämmetessä ihmisten kenkävalinnat muuttuvat hiljalleen.

– Kitkapohjalliset kengät ja nastakengät tulevat olemaan yhä kysytympiä. Kysyntä kasvaa ulkoilutrendin myötä kotimaassa ja ulkomailla.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen