29.9.2021 klo 11:10
Uutinen

Omistajanvaihdoksia suunnitteleville yrittäjille uusi kehityspalvelu – Hyväkuntoista yritystä on mukavampi myydä, omistaa ja johtaa

Kehityspalvelun tavoitteena on valmistella yritys mahdollisimman hyvään myyntikuntoon sekä sujuvoittaa toiminnan jatkumista myös uuden omistajan osalta. Uusi palvelu valjastaa konsulttien tarjoaman näkemyksen ja kehitysosaamisen yritystoiminnan jatkumisen tueksi.

Suomen yrityskaupat Oy ja ELY:n kehityspalvelut ovat yhteisvoimin kehittäneet uuden asiamieskonseptin, jossa yritystoiminnasta luopuvia yrittäjiä sparrataan kahdesta viiteen vuotta ennen suunniteltua yrityksen myyntiä.

Yrityksen arvonmääritysprosessissa on olennaista selvittää myytävän yrityksen potentiaali. Omistajaan henkilöityvä arvo täytyy rajata arvion ulkopuolelle ja keskittyä yrityksen aineelliseen ja aineettoman pääomaan: prosesseihin, henkilöstöön, erityisosaamiseen ja tulevaisuuden potentiaaliin sekä tunnuslukuihin.

ELY:n kehityspalvelujen konsulttien osaamisella pyritään yritystoiminnan arvon määrätietoiseen kasvattamiseen paneutumalla hyvissä ajoin merkityksellisiin osa-alueisiin, kuten strategiseen suunnitteluun, kasvuun ja kansainvälistymiseen, kannattavuuden parantamiseen, myyntiin ja markkinointiin, johtamiseen, tuotannon kehittämiseen sekä toimialakohtaisiin mahdollisuuksiin.

– Kenen tahansa verkostoon kuuluvan kautta yrittäjät löytävät ammattilaisten apua tarpeisiinsa ennen yrityskauppaa, itse yrityskauppaan ja sen jälkeen. Samalla saadaan ELY palvelutkin laajemmin käyttöön ja asiantuntijayrittäjille enemmän töitä, Suomen Yrityskaupat Oy:n toimitusjohtaja Juha Rantanen toteaa.

Korkea laatu, halpa hinta

Suomen Yrityskauppojen yhteistyö ELY-kehittämiskonsulttien on sekä Suomen Yrittäjien omistajanvaihdoshankkeiden että Suomen Yrittäjien jäsenten kannalta tervetullutta.

– ELY-kehittämispalveluita voidaan käyttää moniin tarkoituksiin – myös valmistautumisessa omistajanvaihdoksiin. Palvelut ovat korkeatasoisia ja käyttäjille, eli yrittäjille, edullisia, koska ne ovat voimakkaasti tuettuja. Näiden palveluiden käyttöä on rajoittanut niiden tunnettuuden puute. Toimenpiteet, joilla tunnettuutta parannetaan, ovat tervetulleita, Suomen Yrittäjien omistajanvaihdoksista vastaava projektipäällikkö Mika Haavisto sanoo.

Suomen Yrittäjät tekee hankeyhteistyötä Suomen Yrityskauppojen kanssa Ov III-hankkeessa ja Uudenmaan omistajanvaihdoshankkeessa, joissa Suomen Yrityskaupat on mukana hankkeen rahoittajana. Suomen Yrityskaupat tarjoaa myös yrittäjille Suomen Yrittäjienverkkosivuilla ilmoitetun palvelunumeron, jonka kautta yrittäjät voivat saada maksutonta neuvontaa omistajanvaihdoksiin.

Kehitystoimenpiteillä yritys on mukavampi omistaa ja johtaa

Yksi merkittävä omistajanvaihdoksia hidastava tekijä on se, että yrittäjän odottama ja toivoma yritysten arvo suhteessa niiden tuloksentekokykyyn on korkea. Myös siksi toimenpiteet, joilla yrityksen arvoa kasvatetaan ja kehitetään, ovat tarpeellisia. Onnistuneiden kehittämistoimien ansiosta lopputuloksena on enemmän omistajanvaihdoksiin valmiita yrityksiä.

– Tämän lisäksi yrittäjällä on käsissään yritys, jota on mukava omistaa ja johtaa, vaikkei omistajanvaihdosta tekisikään. Hyvässä kunnossa olevista yrityksistä hyötyvät myös yritysten asiakkaat. Yrityksethän ovat yksinomaan asiakkaitaan varten. Ne ratkaisevat asiakkaan ongelmia ja tyydyttävät asiakkaidensa tarpeita. Hyvässä kunnossa oleva yritys suoriutuu näistä tehtävistä heikossa kunnossa olevaa paremmin. Hyvistä yrityksistä seuraa muutakin hyvää, kuten työpaikkoja, verotuloja, alueellista vireyttä, elinvoimaa, tulevaisuuden uskoa sekä vauraampia ja onnellisempia yrittäjiä, Haavisto toteaa.

Vetoapua yrityskaupan jälkimaininkeihin

Suomen Yrityskaupat Oy tiedostaa yritysten omistajuuden vaihdosten kipukohdat. Luonteva jatkumo yritysmyynnin konsultointipalveluille onkin laajentaa konsultointiyhteistyö koskemaan jatkavien yrittäjien toimintaa.

Myynnin jälkeisessä kehittämisen konsultoinnissa pureudutaan esimerkiksi seuraaviin aiheisiin: miten toimintaa voidaan jatkossa kehittää, mitä uusia mahdollisuuksia hyödyntää, miten sitouttaa ja motivoida henkilöstöä uuden yrittäjän tueksi.

Uuden asiamieskonseptin edut ovatkin kiistattomat myös ELY:n kehityspalveluja tarjoavan UltraLeanBusiness Oy:n perustajan Antti Leijalan mielestä. Se minimoi riskejä uuden yrittäjän näkökulmasta ja konkretisoi myyjälle, mistä ostajan on mielekästä maksaa ja kuinka arvoa voidaan kehittää positiiviseen suuntaan.

– Yrityskaupassa on kaksi myyntiin liittyvä vaihetta. Ensin myytävä yritys pitää saada mahdollisimman arvokkaaksi ja myyntiprosessi pitää trimmata kuntoon hyvissä ajoin ennen myyntihetkeä. Näin päästään tilanteeseen, jossa myydään kasvavaa yritystä hiipuvan sijaan. Toiseksi kaupan jälkeen taas uuden omistajan pitää saada myynti nopeasti hallintaan ja usein vielä tuotua lisää kierroksia oman strategiansa kautta, Leijala sanoo.

Toimitus

toimitus(at) yrittajat.fi