YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Silva ja Jorma Orkosalo
10.1.2023 klo 10:44
Uutinen

Ostamalla yritys voi kasvaa ja uudistua, myymällä taas vapautuu aikaa ja rahaa

Yrityksen liiketoiminnan osan myynti voi tehostaa ratkaisevasti yrityksen toimintaa, kun keskitytään strategian kannalta oleellisiin toimintoihin eikä hajauteta resursseja liikaa. Keypoint Oy on myymässä Theralux-laserhoitolaitteen liiketoimintaa juuri tästä syystä.

Yrityskaupassa ei useinkaan luovuta koko yrityksestä, vaan vain tietyistä osa-alueista. Nämä strategiaan sopimattomat osat voivat olla esimerkiksi palveluita, tuotteita, asiakkuuksia, tuotannon osia tai toimipaikkoja. Kannattavuutta ja kilpailukykyä pyritään kehittämään vahvuuksien ja ydintoimintojen varaan. Myymällä halutaan saada vauhtia ja resursseja ydintoimintojen kehittämiseen rönsyistä luopumalla.

-Ennen kuin siis lopetat jotain liiketoiminnan osaa, vaihtoehtona kannattaa aina selvittää myös niiden myyntiä eli liiketoimintakauppaa. Liiketoiminnoilla voi olla arvoa jollekin toiselle yritykselle, vinkkaa OmistajaKS-hankkeen projektipäällikkö Oili Eronen.

Kasvu- ja kehittämishaluiset yritykset voivat tehdä toisten yritysten liiketoimintarönsyjen hankinnan kautta merkittäviä kasvu- ja kehityshyppäyksiä. Yrityksen strategisia toimia ei aina tarvitse rakentaa alusta asti itse.

-Liiketoimintakauppa on loistava tapa olemassa olevan vahvistamisen lisäksi luoda uutta. Aina uutta ei tarvitse siis luoda tyhjästä, Eronen kannustaa.

-Epäorgaaninen kasvu ostamalla pitkälle hiottu kokonaisuus voi avata ostajalle täysin uuden mahdollisuuden oman liiketoiminnan kehittämiseen ja esimerkiksi laajentumisen globaaleille markkinoille. Kilpajuoksu tuotekehityksessä on niin nopeaa, että yritysosto on järkevämpää kuin oman tuotekehityksen pitkä tie.

Fotoniikkaan erikoistunut Keypoint Oy haluaa keskittää resurssinsa yhteen brändiin

Teollisuuslasereista tunnettu jyväskyläläinen Keypoint Oy on vuosikymmenten varrella hionut pajassaan myös toisen lempilapsen, eläinten Theralux-laserhoitolaitteen. Nyt on tultu kuitenkin siihen pisteeseen, että Theralux on valmis maailman valloitukseen itsenäisenä brändinä, ja tämä osa liiketoiminnasta on päätetty myydä.

Yhdysvalloista optiikan osaamisen kannuksensa hankkinut Keypoint Oy:n toimitusjohtaja Jorma Orkosalo on pitänyt aina silmänsä auki uusille liiketoimintamahdollisuuksille.

-Kipinä laserhoitolaitteen kehittämiseen syntyi jo 90-luvun puolivälissä. Asiaan perehtyminen antoi uskoa tekemiseen ja Theraluxia on kehitetty pikkuhiljaa.

Theralux-laserhoitolaitteen ympärille on rakennettu ammattimainen palvelupaketti, jossa laitehankintaan sisältyy aina käyttökoulutus. Laitteen testauksen ja koulutuksen kenttätyöstä vastannut Silva Orkosalo-Paananen tuntee eläinten laserhoidon markkinan kasvuvaiheet.

-Kouluttaessani kentällä olen nähnyt mikä on lasertuntemuksen taso ja mihin laserhoitoa käytetään. Oikealle tiedolle on ollut tarvetta ja asiantuntijaroolilla olemme erottuneet irrallisten laitteiden kirjosta.

-Tavoitteenamme on, että käyttökoulutuksen avulla asiakas saa täyden vasteen hankkimalleen laitteelle.
Eläinten laserhoito on yleistynyt ja vakiinnuttanut paikkansa hyväksyttynä hoitomuotona niin hevosten kuin pieneläintenkin parissa. Theraluxilla nähdään erinomaiset laajenemismahdollisuudet, kun satsaukset eläinten hyvinvointiin sekä lääkkeettömään ja ennaltaehkäisevään hoitoon lisääntyvät.

-Toivomme Theraluxille jatkajaa, joka voi keskittyä brändiin täysipainoisesti. Ihanteellista olisi, jos valmiita kanavia alan kansainväliseen kauppaan olisi jo, koska tuote on valmis kansainvälisille markkinoille, linjaa Silva Orkosalo-Paananen.

Keypoint Oy:ssä halutaan jatkossa keskittyä vain yhteen, alkuperäiseen tarkkuuslaser-brändiin, mutta Theraluxille toivotaan mitä parasta menestystä uusissa käsissä.

-Siirtymävaiheessa olemme mukana tarjoamalla valmistus- ja huoltopalveluita, ja halutessa voi tulla vaikka työsuhteeseen perehtymään Theralux-brändin valmistukseen, käyttöön ja markkinaan, lupaa Jorma Orkosalo.

Jo tehty tuotekehitystyö kannattaa hyödyntää

On siis varsin järkevää ostaa jo valmis liiketoimintaidea, johon on panostettu suunnittelua, kehitystyötä ja resursseja, ja lähteä jatkojalostamaan ja laajentamaan sitä verrattuna täysin alusta aloittaen.

-Erityisesti teknistä tuotekehittelyä sisältävät liiketoiminnot vaativat vuosien tuotekehitystä, joten eri vaiheissa olevien tuotekehitys- ja lanseerauskokonaisuuksien ostaminen on todennäköisesti järkevää, Oili Eronen tarkentaa.

Toiminnallisen tehokkuuden kehittäminen näkyy sujuvampina prosesseina, parempana asiakaskokemuksena ja kannattavampana liiketoimintana. Selkeä ja hyvin johdettu toiminta sekä optimoidut prosessit mahdollistavat myös liiketoiminnan skaalautuvuuden.