YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

– Palvelumme ytimessä on helppous. Asiakkaan tarvitsee vain heittää pyykit säkkiin, ja hän saa vaatteet takaisin henkareissa ja liinavaatteet pakoissa mankeloituna, Petteri Heiman sanoo. Kuva: Ulrika Wikström
27.12.2023 klo 14:18
Uutinen

Petteri Heiman suhaa toimitusjohtajana poimimassa pyykkisäkkejä asiakkaiden kotoa – “Vaatteet takaisin henkareissa ja liinavaatteet mankeloituina”

Petteri Heimanin Lattialle Oy hakee pyykit asiakkaiden luota ja palauttaa ne pestyinä, silitettyinä ja viikattuina.

Kun Petteri Heiman oli pikkupoika, hän näki, kuinka paljon aikaa hänen äitinsä uhrasi nelihenkisen perheen pyykkien pesuun. Porvoon maalaiskunnassa asunut perhe urheili paljon, minkä takia pyykkiä kertyi runsaasti.

Lähes jokapäiväisenä rutiinina äiti pani pyykit koneeseen saavuttuaan töistä kotiin ja ripusti ne kuivumaan illalla. Vasta vuosikymmeniä myöhemmin Petteri Heiman oivalsi, kuinka paljon pyykkirumba oli nakertanut äidin vapaa-aikaa, ja mies sai liikeidean.

Elokuussa 2022 Heiman perusti pyykkihuoltoa tarjoavan Lattialle-yrityksen. Uudesta yrityksestä uutisoi marraskuussa 2023 Turun Sanomat.

Konseptiin kuuluu, että asiakas tilaa yritykseltä säännöllisen pyykkihuoltopalvelun. Liinavaatteet ja vaatteet haetaan säkeissä asiakkaan kotoa, pesetetään yhteistyökumppaneina toimivissa pesuloissa ja palautetaan silitettyinä ja tarvittaessa myös mankeloituina asiakkaan kotiin.

– Palvelumme ytimessä on helppous. Asiakkaan tarvitsee vain heittää pyykit säkkiin, ja hän saa vaatteet takaisin henkareissa ja liinavaatteet pakoissa mankeloituina, Heiman sanoo.

Jatkuvuus asiakassuhteessa

Petteri Heimanin mukaan yrityksen tarjoaman palvelun yksi valtti on myös säännönmukaisuus. Tavallisiin pesuloihin viedään vaatteita kertaluonteisesti silloin tällöin, mutta Lattialle Oy:ltä tilataan toistuva palvelu.

– Kun pyykkien haku ja palautus on sovittu lukujärjestyksen mukaisesti, asiakas tietää saavansa esimerkiksi viisi kauluspaitaa silitettyinä tiettynä päivänä.

Bisneksen jatkuvuuden kannalta tärkeää on, että asiakassuhde ei hiivu, vaikka asiakas muuttaisi toiselle paikkakunnalle.

– Perinteisiin pesuloihin ihmiset tulevat yleensä viiden kilometrin säteeltä. Kun ihminen muuttaa, hän ei yleensä käytä enää samaa pesulaa. Meillä asiakassuhde voi jatkua, koska palvelu seuraa mukana. Voimme myös noutaa pyykit vaikkapa kesäasunnolta.

Yritys pesettää vaatteet ja liinavaatteet yhteistyökumppaneina toimivissa pesuloissa, mutta pyykkisäkkien hakemisen ja palauttamisen asiakkaiden koteihin Lattialle Oy:n muutaman hengen porukka hoitaa itse.

Laboratoriotakki päällä

Perniössä asuva Petteri Heiman suhaa itsekin autolla pitkin Uuttamaata ja Varsinais-Suomea pyykkisäkkien haku- ja palautuskeikoilla. Toiminta-alue sijoittuu Porvoon ja Turun väliselle seudulle.

– Jotkut asiakkaat hämmästyvät, kun saavat käyntikortin, jossa lukee toimitusjohtaja.

Heiman haluaa itse tehdä pyykkikeikkoja muun muassa siksi, että nuori yritys on palvelun validoinnin vaiheessa.  

– Haluan saada kaiken opin irti siitä, kuinka palvelu toimii käytännössä. Selvitän ongelmakohtia, jotta voimme kehittää palvelua. Minulla on tavallaan laboratoriotakki päällä sen sijaan, että uhoaisimme olevamme pian miljardibisnes, hän naurahtaa.

Heiman haluaa esimerkiksi jalostaa haku- ja palautuskyytejä siten, että saman reitin varrelle voisi yhdistää useammassa kohteessa käynnin.

Eniten asiakkaat pesettävät liinavaatteita sekä kauluspaitoja.

– Meille tuli yllätyksenä, että moni haluaa liinavaatteensa mankeloituna. Olemme saaneet hyvää palautetta, että mankeloidut lakanat antavat hotellimaisen kokemuksen. Kauluspaidat asiakkaat saavat takaisin koneellisesti silitettynä ilman yhtäkään ryppyä.

Kolme kohderyhmää

Konseptin filosofiaan kuuluu vapauttaa ihmiset yhdestä ikävästä arjen velvollisuudesta niin, että heille jää enemmän aikaa mielekkääseen puuhaan. Heiman vertaa yrityksensä palvelua ruokaboksin tilaamiseen kotiovelle.

Ketkä pyykkihuoltoa sitten käyttävät? Heimanin mukaan tämänhetkinen asiakasjoukko jakautuu kolmeen eri ryhmään. Ensimmäisen muodostavat yli 50-vuotiaat pariskunnat, joiden lapset ovat lähteneet kotoa.

– He ovat maksaneet asuntolainansa ja haluavat tehdä vapaa-ajalla jotakin muuta kuin kotitöitä, Heiman kertoo.

Toiseen asiakasryhmään kuuluvat 35–40-vuotiaat perheenäidit, joilla on tiivis arki.

– Töissä venyy, ja kotona odottaa pyykkivuori sekä kaksi lasta, jotka huutavat, että heillä on nälkä. Näillä äideillä ei ole aikaa kodin askareisiin, ja myös heidän omat harrastuksensa kärsivät ajan puutteesta. Palvelumme osuu hyvin tällaiseen maaperään.

Kolmas kohderyhmä ovat alle 30-vuotiaat, jotka eivät juuri hellan edessä viihdy ja jotka tilaavat ruoan kotiin – ja samalla periaatteella pyykkihuollon. 

Lattialle Oy:tä pyörittää muutaman hengen tiimi. Firman liikeidean lisäksi myös sen nimi juontaa juurensa Petteri Heimanin kotitaustasta.

– Lapsuudenkodissani oli maailman kätevin pesularatkaisu eli se, että vaatteet jätettiin lattialle. Siitä ne ilmestyivät taianomaisesti kaappiin pestynä ja silitettynä. Tämä on se arjen helppous, jonka haluamme välittää joka kotiin.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Milla Rautiainen