Polttoaineiden hinnan nousu murskaa yrittäjien tulevaisuuden odotuksia

– Polttoöljyn hinnan nousu on ollut nopeaa ja jokainen päivä tuo lisää tappiota samalla kun valtio kerää koko ajan isompia verotuloja, kertovat humppilalaisen Murskaus Rämö & Karén Oy:n yrittäjät Jarmo Rämö ja Juha Karén.

Polttoaineiden hinnan nousu on kolahtanut erityisen voimakkaasti raskaan liikenteen ja raskaita työkoneita käyttäviin yrityksiin sekä myös taksi- ja jakeluautoliikenteeseen. Kuljetuskustannusten nousu vaikuttaa lähes jokaisen yrityksen toimintaan vähintään välillisesti.

Ukrainan sodan alettua dieselin pumppuhinta on noussut kymmeniä senttejä litralta ja polttoöljyn hinta on joulukuusta lähtien lähes tuplaantunut. Jo viime vuonna alkanut nopea kallistuminen on ajanut yrityksiä ahtaalle.

Hinnoitteluhulina uhkaa työpaikkoja

Humppilalainen Murskaus Rämö & Karén Oy toteuttaa murskauksia, louhintaa, soran seulontaa ja maanrakennustöitä Etelä-Suomen alueella. Yrittäjät Jarmo Rämö ja Juha Karén ovat tilanteesta kärmeissään. Kivien murskauksessa työkoneet imaisevat moottoripolttoöljyä viikottain 10 000–12 000 litraa. Yrityksen oman seurannan mukaan polttoöljyn hinta on joulukuusta tähän hetkeen (12.3.) saakka noussut 1,07 eurosta 1,75 euroon eli 68 senttiä litralta.

– Tämä tietää meille lisäpietiä noin 6 800 euroa viikossa. Joulukuusta polttoaineen kokonaiskulut ovat nousseet 38 prosenttia. Hinnan nousun osuudesta valtio saa lisää verotuloja laskujemme mukaan noin 1 630 euroa viikossa, tilittää Jarmo Rämö.

Juha Karén huomauttaa, että tämän lisäksi kustannuksia on kaatunut niskaan ajoneuvojen dieselpolttoaineissa, teräksen hinnan nousussa ja varaosien huonossa saatavuudessa. Yrityksen palkkalistoilla on 8 työntekijää ja toiminnalla työllistetään myös muita yrityksiä sekä aliurakoitsijoita.

– Alamme vaatii suuria investointeja ja toiminnan kustannukset ovat suuria sekä tuotannon kate pieni. Tilanne on tällä hetkellä kestämätön. Valtiolle ei tätä menoa enää kauaa verotuloja tule, jos koneet laitetaan seisomaan kannattamattomuuden tähden, viestittää Juha Karen.

Jakeluvelvoitteen poisto määräajaksi?

Suomen Yrittäjien mielestä jakeluvelvoitteesta luopuminen määräajaksi olisi tehokas ja nopeavaikutteisin keino ahdingossa olevan kuljetusalan auttamiseksi. Se laskisi dieselin hintaa nopeasti arviolta noin 30 senttiä per litra.  

–  Myös julkisessa keskustelussa esillä olleisiin liikenteen veronalennuksiin verrattuna keinona se on valtiontalouden kannalta merkittävästi kestävämpi, toteaa Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stiina Vehmanen

Ammattidieselin valmistelua kiirehdittävä 

Ammattidiesel-järjestelmälle on näytetty vihreää jo maamme hallituksessa, mutta valmistelu on verkkaista. Käytännössä ammattidiesel tarkoittaa sitä, että yrittäjä voisi hakea palautusta maksamistaan polttoaineveroista. Kyseinen järjestelmä on jo käytössä kahdeksassa EU-maassa.

Sähköstä tai kaasusta ei ainakaan ensiapua

– Tänään raskaan kuljetuskaluston uudistaminen sähkö- tai kaasukäyttöisiksi on liki mahdotonta. 94 000 Suomen ammattimaisesti liikennöivän kuorma-auton kannasta on 300 kaasuautoa ja yhdeksän sähköautoa. Lisäksi uusien autojen toimitukset ovat komponenttipulan johdosta venyneet yli vuoden mittaisiksi.

SKAL:in toimitusjohtaja Anssi Kujala Satakunnan Yrittäjien lehdessä 18.3.