Kuva: Sander Vill
12.4.2023 klo 09:38
Uutinen

Porapaalutuksen konkari luottaa varainhoidon ammattilaisiin – näin toimii pankin ja yrittäjän saumaton yhteistyö

Kun yrittäjä menestyy, tarvitaan ammattitaitoista varainhoitoa. Pitkän linjan yrittäjä Lasse Kantola arvostaa Someron Säästöpankin asiantuntevaa ja henkilökohtaista palvelua. Sijoituspäällikkö Jani Orpanan kanssa he varmistavat, että karttuneesta varallisuudesta pidetään hyvää huolta myös tulevia sukupolvia ajatellen.

Maarakennuksen ja erityisesti porapaalutuksen parissa uransa luonut Lasse Kantola on kerryttänyt varallisuutta kovalla työllä ja oikea-aikaisilla yrityskaupoilla. Kun yrittäjä menestyy urallaan, tarvitaan myös ammattitaitoista varainhoitoa.

Varainhoidossa Kantola on tehnyt jo vuosien ajan tiivistä yhteistyötä Someron Säästöpankin sijoituspäällikkö Jani Orpanan kanssa. Heistä on tullut ajan mittaan myös hyviä ystäviä, mikä tekee pankkiasioiden hoitamisesta mutkatonta.

Someron Säästöpankissa henkilökohtainen palvelu on kaiken pankkitoiminnan ytimessä.

– Kun asiakkaat tunnetaan henkilökohtaisesti, pystymme räätälöimään palvelut heidän tilanteensa mukaan ja vastaamaan sataprosenttisesti heidän tarpeisiinsa, Orpana sanoo.

Lasse Kantola on ollut Someron Säästöpankkiin enemmän kuin tyytyväinen.

– Täällä on asiat hoidettu siihen malliin, että olen luottanut sekä yritykseni että omat pankkiasiani tänne, ja Jani hoitaa niitä todella tyylikkäästi.

Kipinä yrittäjyyteen syttyi jo nuorena

Lasse Kantola sai kipinän yrittäjyyteen jo varhain. Ensiaskeleet työelämään hän otti 14-vuotiaana kaivinkonefirman siivoojana, mutta nopeasti kävi selväksi, että ne hommat eivät olleet häntä varten.

– Kaksi viikkoa niitä koneita putsasin, ja sanoin sitten, että näitä koneita minulla tulee olemaan vielä paljon, mutta näistä siivoushommista lähden pois, Kantola kertoo.

Siivousvälineitä enemmän häntä kiinnostivat traktorit, kaivinkoneet ja kuorma-autot.

– Sanoin äidille, että lähden kokeilemaan noita kaivurihommia. En edes ammattikouluun ehtinyt, kun aloin jo yrittäjäksi.

Kuva: Sander Vill

Nopea nousu porapaalutuksen ykkösnimeksi

Kantola tunsi alusta asti vahvaa paloa maarakennusalaa kohtaan, ja rakkaus työhön kantoi hedelmää. Armeijan käytyään hän palkkasi jo ensimmäiset työntekijänsä ja yritys kasvoi nopeasti.

1990-luvulla maarakennusliikkeelle riitti töitä myös Suomen rajojen ulkopuolella. Pohjoismaissa, Puolassa ja etenkin Virossa Kantolan ammattitaidolle oli kysyntää. Samoihin aikoihin yritys laajensi toimintaansa porapaalutukseen.

Vuoteen 1997 mennessä porapaalutus oli jo niin iso osa liiketoimintaa, että Kantola näki järkeväksi myydä maarakennusfirmansa pois ja keskittyä täysipainoisesti porapaalutukseen, sillä siihen häneltä löytyi sellaista asiantuntemusta, jota rakennusalalla todella tarvittiin.

– Mihin tahansa tarvitaan tukeva perusta rakentamiselle, tarvitaan porapaalutusta, Kantola kiteyttää.

Liiketoiminnan eriyttäminen kannatti, ja yritys jatkoi kasvuaan. Vuonna 2012 toiminta oli niin kannattavaa, että potentiaalisia ostajaehdokkaita yritystoiminnalle oli jo useita.

– Silloin tuli se hetki, että takki oli jo vähän tyhjä ja olin valmis myymään 70 prosenttia yritystoiminnastani eteenpäin.

Kun hän muutamia vuosia myöhemmin möi loputkin yrityksestään, astui voimaan kilpailukielto, ja oli aika vetäytyä alalta – ainakin hetkeksi.

Yritystoiminta uuteen kukoistukseen

Vaikka yrityskauppojen tuoma varallisuus olisi mahdollistanut jo leppoisat eläkepäivät, Kantola ei malttanut jäädä paikoilleen.

Hän ehti olla vain muutaman vuoden poissa työelämästä, kun veri veti takaisin töihin. Kilpailukiellon päätyttyä hän perusti oitis uuden porapaalutusyrityksen, valmistutti toimintaan tarvittavat laitteet ja aloitti työt uudella tarmolla yhdessä poikansa Riku Kantolan kanssa.

1,5 vuoden ajan toiminut Kantolan porapaalutus paaluttaa tälläkin hetkellä Jätkäsaaren työmaalla aamuseitsemästä iltakuuteen, ja tilauksia tulee jatkuvasti lisää.

– Kyllä tämä on paljon mukavampaa olla työelämässä kuin jossain onkimassa. Töissä tuntee olonsa tarpeelliseksi ja saa tehdä töitä kivojen ihmisten kanssa.

Ammattitaitoiselle porapaalutukselle on jatkuvasti kysyntää, ja loppuvuoden tilikauden luvut jo osoittivat, että paluu kannatti.

Luotettavaa varainhoitoa mutkattomasti

Jotta Kantola voi keskittyä täysipainoisesti yrittäjyyteen, hän on keskittänyt sekä yrityksensä että yksityisen varainhoitonsa Someron Säästöpankkiin, jossa asiointi hoituu mutkattomasti Jani Orpanan kanssa.

– Jani hallitsee raha-asiat minua paremmin, ja sen takia minun on helppo olla, kun Jani esittää miten asiat kannattaa hoitaa, ja yhdessä päätetään, että näin tehdään. Olen ollut oikein tyytyväinen tähän yhteistyöhön.

Kantolan ja Orpanan tiet kohtasivat jo vuosia sitten pankkiasioiden merkeissä, ja heidän yhteistyönsä syveni pian ystävyydeksi. Molemminpuolinen luottamus syntyi nopeasti.

– Pankkiasioissa molemminpuolista rehellisyyttä tarvitaan. Someron Säästöpankilla on se kyllä kunnossa, että realiteetit otetaan huomioon puolin ja toisin, Kantola sanoo.

Varainhoidossa huomioitu myös tulevat sukupolvet

Kantolalle on tärkeää, että varainhoidossa on huomioitu myös tulevat sukupolvet. Someron Säästöpankissa perintösuunnittelu ja verotusasiat ovat kiinteä osa tuloksellista varainhoitoa.

– Huolehdimme siitä, että omaisuus siirtyy aikanaan ja suunnitellusti myös seuraaville sukupolville, Jani Orpana sanoo.

Vaikka Orpana on Kantolan ensisijainen yhteyshenkilö, hänellä on takanaan koko joukko Someron Säästöpankin ammattilaisia valmiina tarjoamaan asiantuntemustaan aina tarpeen tullen.

– Asiakkaalla on omalle yhteyshenkilölleen aina suora kännykkänumero, ja oman yhteyshenkilön kautta ohjataan tarvittaessa kollegoille, jotta saamme palveltua parhaalla tavalla sekä yritys- että yksityisasioissa. Meillä on esimerkiksi oma lakiosasto, joten pankista saa myös kattavat lakipalvelut.

Henkilökohtaista palvelua nopealla aikataululla

Paikallispankin valttina on henkilökohtainen ja ripeä palvelu. Someron Säästöpankissa ratkaisuja ei tarvitse odottaa kauaa, sillä lainahakemukset eivät juutu byrokratian rattaisiin.

– Yritykselle saattaa tulla eteen joku isompi projekti hyvinkin nopeasti, mutta isoissa pankeissa rahoituksen saaminen voi olla hankalaa ja hidasta. Me pystymme tekemään päätöksiä nopeasti ja ketterästi, Orpana sanoo.

Koska Someron Säästöpankissa jokaisella asiakkaalla on oma yhteyshenkilönsä, asiakkaat tunnetaan hyvin, ja palvelu on yksilöllistä ja henkilökohtaista. Palvelupaketti räätälöidään aina asiakkaan tilanteen mukaan, ja tilanteiden muuttuessa pankki elää mukana ja etsii kulloiseenkin tilanteeseen parhaat ratkaisut.

– Someron Säästöpankissa katsotaan aina ensin asiakkaan tarpeet ja lähdetään siitä liikenteeseen, Orpana sanoo.

Henkilökohtainen palvelu on vakuuttanut myös Lasse Kantolan.

– Tämä on asiakasystävällinen pankki, jossa asiakas tuntee itsensä tärkeäksi. Täällä asiakkaasta huolehditaan samalla tavalla kuin minäkin pidän omista asiakkaistani ja henkilökunnastani huolta.

Teksti: Kaisa Paavilainen