5.5.2017 klo 13:12
Uutinen

Posti rassaa yrittäjiä: laskut joutuvat hukkaan, asiakas perintään

Posti ei tällä hetkellä hoida kunnolla jakelutehtäväänsä – se kannattaakin ostaa yrityksiltä, sanoo SY:n kilpailuasioiden päällikkö.

Useat yrittäjät moittivat Postin hukanneen heille osoitettuja laskuja ja joutuneen tästä syystä perintätoimien kohteeksi.

Tieto on peräisin Yrittäjät-nimisestä suljetusta Facebook-keskusteluryhmästä.

– Kirjeet ovat tulleet perille monta viikkoakin jälkikäteen, jonkun laskun kohdalla tuli suoraan ulosottokirje, eräs kommentoi ryhmässä huutomerkein.

– Useita laskuja on kadoksissa ja joutuu jatkuvasti maksamaan ylimääräistä, harmittelee toinen yrittäjä.

Sähköpostilasku ei ole aina ratkaisu

Moni Facebook-keskustelija on sitä mieltä, että postin käyttö pitää minimoida. Osa yrittäjistä on ottanut käyttöön sähköpostilaskutuksen.

– Veikkaan, että suurimmalle osalle käy sähköpostilasku, onpahan sitten postilla vähemmän hukattavaa, toteaa eräs.

– Ei ole kaikille asiakkaille mahdollinen, tuumaa toinen sähköpostilaskutuksesta.

Valtion Posti-tukea voidaan pohtia, jos jakelu ei muuten toimi

Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekinin mielestä Postin omistajien eli kansalaisten tahto on selvä: Postin tulisi keskittyä hoitamaan postipalvelut ja kunnolla.

– Rönsyileminen muihin bisneksiin ja Postin lobbaaminen jakeluvelvoitteen keventämiseksi näyttää postipalvelun ylenkatsomiselta, hän sanoo.

– Postin tulee luopua muusta ja keskittyä postipalvelun luotettavuuteen ja lajitteluosaamiseen. Jos tämä ei toimi ilman yhteiskunnan subventiota, sitä voidaan pohtia, Grekin heittää.

Yrittäjäjärjestön linja on, että valtionyhtiön jakeluvelvoitetta voidaan keventää, koska maailma on digitalisoitunut.

– Jakelua kannattaa ostaa yrityksiltä, kokemukset tästä olleet hyviä, Grekin huomauttaa.

Juhani Ojalehto

juhani.ojalehto@yrittajat.fi