YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

2.3.2017 klo 07:04
Uutinen

Pumpulipehmo ja Makijaa ovat Vuoden 4H-yritys -kilpailun voittajat

Tuomaristo kiitti 16- ja 18-vuotiaita voittajia muun muassa kansainvälisten markkinoiden löytämisestä ja muiden yrittäjien kanssa verkostoitumisesta.

Nuorisojärjestö 4H-liitto on palkinnut vuoden 4H-yrityksinä pehmoleluja valmistavan Pumpulipehmon ja leivontayritys Makijaan, järjestö kertoo tiedotteessaan.

Pumpulipehmon yrittäjä on 16-vuotias Elisa Kristola Seinäjoelta, ja Makijaata luotsaa 18-vuotias Karoliina Hanhisuanto Tervolasta.

Kilpailuun osallistui kaikkiaan 80 4H-yritystä. Voittajat palkitaan 500 eurolla.

Japani-vaikutteisia pehmoleluja vientiin

Kristolan Pumpulipehmo-yrityksen ideana on tehdä yksilöllisiä pehmoleluja asiakkaan toiveiden mukaan. Asiakkaat ovat japanilaisen animaatio- ja sarjakuvataiteen eli animen ja mangan faneja sekä Suomesta että ulkomailta.

– Hienot tuotteet, joissa näkyy poikkeuksellinen kädentaitolahjakkuus. Tuotteille on kysyntää myös kansainvälisillä markkinoilla, perusteli tuomaristo 13–17-vuotiaiden sarjan voittajan valintaa.

Tuomaristo vaikuttui myös kuvienjulkaisupalvelu Instagramin käytöstä markkinoinnissa.

– Kuuntelen aina asiakkaan toiveita ja pyrin täyttämään ne mahdollisimman hyvin. Olen koko ajan pystynyt parantamaan pehmolelujen laatua. Olen esimerkiksi oppinut ompelemaan yhä paremman näköisiä yksityiskohtia, kuten tassuja ja avonaisia suita hampaineen, Kristola kertoo.

Onnelliseksi tekeviä herkkuja

Karoliina Hanhisuanto on toiminut 4H-yrittäjänä jo viisi vuotta.

Hänen leivonnaisia valmistava yrityksensä Makijaa toimii kahdella paikkakunnalla, Tervolassa ja Rovaniemellä.

– Hyvin mietitty ja kehitetty konsepti. Hyvä liikepaikka ja erinomaista verkostoitumista muiden toimijoiden kanssa, tuomaristo kehui 18–28-ikäisten sarjan voittajaa.

– Käytän mahdollisimman paljon suomalaisia tuotteita ja leivon ja myyn kaiken itse. Kahvilassa hyödynnän kierrätysmateriaaleja. Teen kaiken ilon kautta, sillä suunnitteleminen ja leipominen ovat intohimoni. Jaan tätä iloa leivonnaisten muodossa. Totta kai herkut tekevät kaikki onnellisiksi! Leipominen on itselleni yhdenlaista terapiaa: näpertelyä, tuoksuja ja rauhoittumista, Hanhisuanto kuvailee.

Viime vuonna tuhat 4H-yrittäjää

Kahdeksatta kertaa järjestettyä kilpailua tuomaroivat Suomen yrittäjien järjestöpäällikkö Joonas Mikkilä, OP Vakuutuksen myyntipäällikkö Tomi Kettunen sekä kehityspäälliköt Hilkka Näse ja Juha Ruuska Suomen 4H-liitosta.

4H-yritys on 13–28-vuotiaille tarkoitettu yrittäjyyden ja itsensätyöllistämisen kokeilu. Vuonna 2016 nuorilla oli 752 4H-yritystä, joissa oli yli 1 000 yrittäjää. Yritysten liikevaihto oli 723 560 euroa eli keskimäärin 962 euroa.

Yrittäjäsanomat

toimitus@yrittajat.fi