YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

1.7.2022 klo 15:00
Uutinen

Raitiovaunutyömaan kiskotyömaa saapuu kesällä jo Lentäväniemeen

Aikataulussa mennään edelleen, siis Tampereen raitiotien länsiosan rakennusprojektissa. Kesän myötä päästään jo asentamaan ensimmäisiä kiskoja Lentäväniemen puolella, ja kaikkineen tämän vuoden aikana kaksoisraidetta isketään maahan lähes kolme kilometriä.

Parhaillaan raitiotietyöt ovat käynnissä oikeastaan koko länsiosalla eli Santalahden, Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueella. Kaksoisraiteen asennukset pitäisi saada vuoden loppuun mennessä jo Pyynikintori–Santalahti-välillä, ja jo elokuussa valmistuu Sepänkadun ylittävän sillan rakentaminen. Sen myötä katu saadaan jälleen avattua läpimenoliikenteelle.

Raitiotieallianssissa ollaan tyytyväisiä rakentamistöiden etenemiseen.

– Santalahden alueella ollaan osittain jopa etuajassa, projektipäällikkö Sari Valjes vahvistaa.

Pyynikintori– Santalahti-osuudelle on tähän mennessä asennettu kaksoisraidetta noin 700 metriä. Ajojohdinasennukset päästään nekin aloittamaan Pyynikintorin ja Santalahden välillä jo kesän loppupuolella. Tällä hetkellä näyttää siis vahvasti sillä, että raitioliikenne Santalahteen päästäisiin sitten aloittamaan jo elokuussa 2023.

Ohikulkijat ovat saaneet seurata aitiopaikalta myös jo ennakkoon paljon huomiota herättänyttä vesitäyttöä eli Näsisaaren rakentamista. Täyttöhommien on tarkoitus valmistua kuluvan vuoden loppuun mennessä. Ja jos siinä pysytään, päästäisiin raitiotiehommiin uudessa saaressa jo kesällä 2023. Tähän aikatauluun vielä tosin vaikuttaa saaren täytön painuma-aika. Siitä kun on vähän paha löytää ennakkotapausta.

– Jos työt päästään aloittamaan suunnitellusti, on raitioliikenteen aloittaminen Lentävänniemeen mahdollista vuodenvaihteessa 2024–2025, Valjus arvioi.

Mittaa miltei seitsemän kilometriä

Nyt työn alla olevalla länsiosuudella rakennetaan aiemmin valmistuneen itäosuuden tapaan sekä sepelirataa että kiintoraidelaattaan perustuvaa rataa, jossa pinnoitteena on nurmi, kiveys tai asfaltti.

– Kiintoraidetta asennetaan tänä vuonna noin kaksi kilometriä ja sepelirataa arviolta vajaan kilometrin verran, kertoo päällysrakennevastaava Timo Kuusela.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 14.6.2022

Ville Kulmala
Ville Kulmala