Kirsi ja Reesh Sharma haastoivat Helsingin Messukeskuksen käräjille
Reesh ja Kirsi Sharma ovat pyörittäneet Helsingin Messukeskuksessa kahta ravintolaa, joiden vuokraamista tiloista tehtiin vuokrasopimus täydeissä hiljaisuudessa.

Ravintolayrittäjä haastoi Helsingin Messukeskuksen käräjille – Vuokrasopimus kilpailutettiin kaikessa hiljaisuudessa: ”En saanut tietoa edes silloin, kun se oli jo verkkosivuilla”  

Helsingin Messukeskuksessa 17 vuotta toiminut yrittäjä ei hyväksy tapaa, jolla Messukeskuksen ravintolatoiminta kilpailutettiin.

Helsingin Messukeskuksesta vastaava Suomen Messut ja lähes 17 vuotta Messukeskuksessa ravintolapalveluita tarjonnut Oy Resha Ltd ovat ajautuneet riitaan, josta on nostettu kanne käräjäoikeuteen. Resha Oy on Reesh ja Kirsi Sharman omistama yritys.

Taustalla on Messukeskuksen pääravintoloitsijan vaihtuminen ja sitä edeltänyt tapahtumaketju, jonka aikana ravintolayrittäjä Kirsi Sharma kokee yrityksen joutuneen sivuutetuksi.

Sharma on pyörittänyt Messukeskuksessa kahta ravintolaa, joiden vuokraamista tiloista tehtiin vuokrasopimus uuden ravintoloitsijan kanssa Sharman tietämättä.

Suomen Messuilla on ollut pitkään käytäntö, jonka mukaan suurinta osaa ravintolapalveluista hoitaa pääravintoloitsija. Pitkään tiloissa toimineen Compass Groupin sopimus oli katkolla viime kesänä. Tämä oli tiedossa, kun Sharmat vuoden 2022 kesällä tapasivat Messukeskuksen liiketoimintajohtaja Kristina von Konowin.

– Keskustelimme hänen kanssaan muun muassa siitä, olisiko yrityksellämme mahdollisuutta avata kolmas ravintola. Esittelimme konseptin meksikolaisesta ravintolasta, Sharma kertoo.

Keskustelua jatkettiin saman vuoden lokakuussa, jolloin Sharmat ehdottivat, että he voisivat vaihtaa toisen nykyisistä ravintoloistaan meksikolaisteemaiseksi joulutauon aikana.

Asia oli edelleen vaiheessa, kun Sharma tiedusteli käsittelyn tilaa joulukuun alussa. Asiaan luvattiin palata vielä samalla viikolla, mutta yhteydenottoa ei tullut.

– Sain tiedon, että liiketoimintajohtaja oli lähtenyt joululomalle.

Sharma ihmettelee, miten tiloista on voitu neuvotella ja tehdä uusi sopimus ilman, että heille on kerrottu asiasta mitään.

Yllättävä tieto irtisanomisesta

Viime tammikuussa Sharma tapasi liiketoimintajohtajan viikkoa ennen matkamessujen alkamista talon sisäisessä tilaisuudessa. Asia oli tämän mukaan edelleen pöydällä.

Viikkoa myöhemmin Messukeskuksen verkkosivuille ilmestyi tiedote, jonka mukaan NoHo Partners on valittu uudeksi pääravintoloitsijaksi heinäkuusta alkaen.

Todellinen pommi tuli seuraavana aamuna.

– Liiketoimintajohtaja soitti. Hän kertoi, että valitettavasti myös meidän ravintolamme käytössä olevat tilat siirtyvät NoHo Partnersille.

– Olin ihmeissäni, miten tämä on mahdollista. Olimme edellisellä viikolla keskustelleet ravintolan konseptin vaihtamisesta, Sharma kertaa.

Oy Resha Ltd:llä oli tuolloin toistaiseksi voimassaoleva sopimus kuuden kuukauden irtisanomisajalla.

Sharma ihmettelee, miten tiloista on voitu neuvotella ja tehdä uusi sopimus ilman, että heille on kerrottu asiasta mitään.

– En saanut tietoa edes silloin, kun se oli jo julkista Messukeskuksen verkkosivuilla.

Kolme versiota irtisanomisilmoituksesta

Soittonsa yhteydessä liiketoimintajohtaja kutsui yrittäjät tapaamiseen, jonka aikana heille ojennettiin irtisanomisilmoitus.

”Olin yhteydessä tuttuun juristiin, joka vahvisti, ettei irtisanominen tällä ilmoituksella astu voimaan.”

Kirsi Sharma, yrittäjä

Tarkempi syventyminen ilmoitukseen paljasti, että siinä oli pahoja puutteita.

– Olin yhteydessä tuttuun juristiin, joka vahvisti, ettei irtisanominen tällä ilmoituksella astu voimaan.

Messukeskuksesta otettiin yhteyttä ja yrittäjät kutsuttiin uuteen tapaamiseen. Tällä kertaa he saivat uuden irtisanomisilmoituksen, johon oli lisätty aiemmin puuttuneita tietoja kuten irtisanomisen syy.

Seuraavana päivänä Sharma sai kolmannen version irtisanomisilmoituksesta, jossa oli määritelty tarkemmin irtisanomisen ajankohta.

– Hieman vasemmalla kädellä se homma hoidettiin, Sharma sanoo.

Kanne käräjäoikeuteen

Sharmat päättivät juristinsa kanssa jättää asiasta haastehakemuksen Helsingin käräjäoikeuteen.

– Päädyimme tähän ratkaisuun, koska meille ei annettu minkäänlaista mahdollisuutta antaa tarjousta vuokratiloista ja menettelytapa on ollut syrjivä.

Yrittäjä vetoaa liikehuoneiston vuokraamisesta annettuun lakiin ja oikeuskäytäntöön, jonka mukaan edellisellä toimijalla tulisi olla mahdollisuus jättää tarjous vuokratilasta, jos siinä jatketaan saman alan toimintaa.

– Messukeskus vetoaa siihen, että olemme niin pieni toimija, ettei meillä olisi mahdollisuutta jättää tarjousta. Mutta sehän ei ole heidän päätettävissään, Sharma sanoo.

Helsingin Messukeskuksessa kuohuu.

Tällä hetkellä Oy Resha Ltd jatkaa toimintaansa Messukeskuksessa. Lain mukaan riitautettu vuokrasopimus on voimassa, kunnes asiassa on annettu lainvoimainen tuomio.

NoHo Partnersin piti uuden sopimuksen mukaan aloittaa toimintansa tiloissa elokuun alusta alkaen. Messukeskus ei ole tullut juurikaan vastaan asiassa.

– Keväällä yritimme neuvotella korvauksesta, jolla olemme valmiit poistumaan talosta ja perumaan kanteen. Messukeskuksen tarjous oli niin mitätön, ettei meillä ole järkeä hyväksyä sitä. On huomattavasti kannattavampaa jatkaa nykyistä liiketoimintaa.

– Raskainta tässä meidän kannaltamme on se, että meitä viilattiin linssiin useamman kuukauden ajan. Pienen yrittäjän kuuluu saada lojaliteettiperiaatteen mukaisesti sama kunnioitus ja kohtelu kuin isojen toimijoiden. Meitä ei pitäisi voida vain heittää syrjään isojen tieltä.

Messukeskuksen Vepsäläinen: Olimme asianmukaisesti yhteydessä

Messukeskuksen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen vastaa Yrittajat.fille Resha Oy:n yrittäjän väitteisiin. Vepsäläisen mukaan pääravintoloitsijan vaihdoksesta ilmoitettiin 18. tammikuuta. Samassa yhteydessä asiasta ilmoitettiin kahdelle muulle pääravintoloitsijakilpailutuksessa mukana olleelle isolle yritykselle.

– Seuraavana päivänä olimme yhteydessä kaikkiin pienravintoloitsijoihin liittyen pääravintoloitsijan vaihtumiseen ja sen vaikutuksiin pienravintoloihin.

Vepsäläinen huomauttaa, että toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen voi irtisanoa sopimuksessa määriteltyjen irtisanomisaikojen mukaisesti.

 – Olimme Resha Oy:n edustajiin asianmukaisesti yhteydessä ja kävimme heidän kanssaan keskusteluja henkilökohtaisesti, Vepsäläinen sanoo. Hän myöntää, että irtisanomisilmoitusta täydennettiin kahdesti. Irtisanomisen perusteina olivat pääravintoloitsijan vaihtuminen, ravintola- ja kahvilapalveluiden uudistaminen sekä se, että pääravintoloitsija tuo tunnetut ravintolabrändit Messukeskukseen.

Tarjouskilpailun ison kokoluokan takia Messukeskus ei Vepsäläisen mukaan pyytänyt kilpailevia tarjouksia yhdeltäkään Messukeskuksessa toimivalta pienyrittäjältä.

– Pääravintoloitsijan valinta oli pitkä, lähes vuoden kestänyt prosessi, joka käynnistyi vuoden 2021 kesällä. Emme kontaktoineet sen osalta pienyrittäjiä, koska tiesimme, että kyseinen kilpailutus vaati eri kokoluokan mahdollisuuksia kehittää ja panostaa liiketoimintaan. Kun projektin lopullinen laajuus selvisi hallitukselle viime tammikuussa, olimme heti sen jälkeen yhteydessä yrittäjiin.

Tarjouskilpailun ison kokoluokan takia Messukeskus ei Vepsäläisen mukaan pyytänyt kilpailevia tarjouksia yhdeltäkään Messukeskuksessa toimivalta pienyrittäjältä.

Vepsäläisen mukaan Messukeskuksen pääravintoloitsijan vastuulla oleva liiketoiminta on liikevaihdoltaan noin 15 miljoonaa euroa. Hän painottaa, että vastuullinen toiminta vuokralaisia kohtaan on Messukeskukselle oleellisen tärkeässä roolissa.

– Teemme jatkuvasti yhteistyötä eri kokoisten yritysten kanssa. Nyt Resha on päättänyt riitauttaa irtisanomisen. Kun tilanne on tämä, jatkamme näissä olosuhteissa. Olemme yrittäneet löytää sovinnollista ratkaisua, mutta tässä tapauksessa näkemykset ovat kovin eriäviä. Olemme varautuneet pitkään oikeusprosessiin.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen