YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

16.2.2024 klo 14:17
Uutinen

Siivouksesta asiointiapuun

Tanja Kuittinen perusti yrityksen alettuaan kaivata työntekijän roolissa ollessaan jotain omaa.

Rääkkyläläinen Tanja Kuittinen perusti Miiskutar-yrityksensä viime syksynä. Palveluiksi valikoituivat koulutuksen ja työkokemuksen perusteella siivous- ja asiointipalvelut yksityisille ihmisille ja yrityksille. Ajatus yrittäjyydestä oli kytenyt pitkään Kuittisen tehdessä vastaavia töitä työntekijänä. Lopullinen kimmoke tuli Kuittisen ollessa miesystävänsä kanssa paikallisessa yrittäjätapaamisessa.

– Alkoi tuntua, että haluan jotain omaa, hän avaa.

Siivous- ja asiointipalvelujen ohella Kuittinen tekee catering-, juontaja- ja dj-keikkoja sekä toimittajan töitä. Kysynnän myötä palveluvalikoima on laajentunut pieniin pihatöihin ja haudanhoitopalveluihin. Keväällä käyttöön tulee myös palveluseteli, jos Miiskutar hyväksytään Siun soten palveluntuottajaksi.

– Tulevaisuudelta toivon, että saan tasapainoisen toimeentulon, ja että homma alkaa toimia omalla painollaan, Kuittinen pohtii.

Viikon ainoa juttukaveri

Suurin osa Kuittisen asiakkaista on ikäihmisiä. Toisinaan asiakas on ennen Kuittisen tuloa tehnyt pieniä valmisteluja, kuten rullannut matot valmiiksi.

– Siitä huomaa, että on vielä kaipuu tehdä ja osallistua siivoamiseen edes jotenkin, Kuittinen pohtii.

Luottamuksellista asiointiapua hän alkoi tarjota, kun siivouksen lomassa asiakkaiden kanssa tuli puheeksi, miten asioita voisi hoitaa, kun ei käytä tietokonetta tai älypuhelinta.

– Kaikki on nykyään sähköisessä muodossa, ja monen lapset asuvat kaukana. On tullut vastaan esimerkiksi tilanne, että asiakkaalla ei ollut voimassa olevaa henkilökorttia ja se on yhdessä haettu hänelle tai on saatu puhelimellani yhteys vaikka pankin asiakaspalveluun, Kuittinen kertoo.

Myös asiakkaiden kanssa juttelu on iso osa työtä.

– Minullekin tulee hyvä mieli, kun näen iloisuuden asiakkaan kasvoilta. Käyntini voi olla asiakkaalle viikon ainoa kohtaaminen, hän hymyilee.

Teksti ja kuva: Susanna Lehikoinen-Eriksson