YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuljetus, Logistiikka
Suomessa kuljetetaan eniten tavaroita tieverkolla asukasta kohden koko EU:ssa. Kuva: Getty Images

SKAL ry EU-komission ilmastolakipaketista: dieselin veronkorotus lisäisi alan kustannuksia 300 miljoonaa euroa vuodessa

Suomen Kuljetus ja Logitiikka SKAL ry on huolissaan Euroopan komission ilmastolakipaketista, jossa on riskejä Suomen kilpailukyvylle, logitiikalle ja viennille.

Euroopan komissio julkaisi heinäkuussa ”Fit for 55”-ilmastolakipaketin, johon eduskunta parhaillaan muodostaa Suomen kantoja.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka, SKAL ry, näkee paketin esityksissä huomattavia riskejä Suomen logistiikalle ja viennille. SKALin mukaan Suomen on varmistettava, ettei sääntelyllä tarpeettomasti heikennetä logistiikkaamme ja koko Suomen kilpailukykyä.

Yksi epäkohta on komission ehdotus energiaverodirektiiviksi, joka nostaisi Suomessa fosiilisen diesellitran polttoaineveroa noin 26 sentillä. SKALin mukaan muutos lisäisi kuljetusalan vuosikustannuksia jopa yli 300 miljoonaa euroa.

– Tämä olisi täysin kestämätöntä. SKAL edustaa suomalaisia kuljetusyrityksiä, mutta nyt on kysymys kaikista toimialoista. Päästövähennystoimenpiteet ja niistä aiheutuvat korkeat kustannukset vaikuttavat kaikkiin suomalaisiin yrityksiin, tuotteiden hintoihin ja työllisyyteen, SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

Kujalan mukaan monessa EU-maassa käytössä oleva ammattidieseljärjestelmän mahdollisuus on säilytettävä ja otettava Suomessa käyttöön kompensointikeinona.

– Suomessa on nykyisellään jo yli 20 senttiä litralta korkeampi dieselpolttoaineen verotus kuin mitä komission ehdottaa EU:n minimiverotasoksi. Dieselin bensiiniä alempi verokanta on tehty alentamaan hyötyliikenteen kustannuksia pitkien etäisyyksien maassa. Tämä tulee säilyttää myös jatkossa, jotta kuljetuskustannukset pysyvät kurissa, Suomen Yrittäjien ekonomi Sampo Seppänen toteaa.

SKAL laati oman ilmastopaketin

SKAL esittää omia näkökulmiaan päästövähennyskeinoihin julkaisemassaan ohjelmassa.

– Suomen on nyt jätettävä kannoissaan riittävästi varaumia sille, että kuljetuskustannuksia merkittävästi lisääviä muutoksia ei toteuteta osana lainsäädäntöehdotuksia, Kujala sanoo.

SKALin Ilmastopaketin vaikutukset maanteiden tavaraliikenteelle huomioitava -ohjelma on asiantuntijanäkemys EU:n Fit for 55-ilmastopaketin asettamista haasteista ja Suomelle soveltuvista keinoista.

– Kuljetusala on sitoutunut ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön. Päätöksenteossa on kuitenkin huomioitava, että syrjäinen sijaintimme ja logistiikkamme erityispiirteet johtavat siihen, että kustannuksia lisäävät liikenteen päästövähennystoimenpiteet heikentävät kilpailukykyämme enemmän kuin kilpailijamailla, Kujala sanoo.

Suomi joutumassa suurimpien maksajien ryhmään

SKALin ohjelmasisällön voi kiteyttää seuraavaan: Taakanjaossa tarvitaan oikeudenmukaisuutta, energiatehokkuutta ja uusiutuvia energialähteitä, eikä liikenteen verotusta saa nostaa kohtuuttomaksi. 

Taakanjakosektorin päästövähennysvaatimukset määräytyvät suhteessa jäsenvaltion bruttokansantuotteeseen. Suomi on vauraana EU-maana joutumassa suurimpien maksajien ryhmään.

– Ilmastonmuutos koskettaa kaikkia, mutta tosiasiat on huomioitava. Nyt esitetty ratkaisu olisi epäoikeudenmukainen. Ohjelmamme sisältää välttämättömiä linjausehdotuksia, mutta olemme koostaneet siihen myös alan järjestöjen esittämiä keskeisiä päästövähennyskeinoja, Kujala toteaa.

– Esitetyllä päästökaupalla kerätyt varat jaettaisiin sosiaalirahaston kautta eri maihin. Liikenteeltä kerätyt varat tulisi aina osoittaa tiestön kunnossapitoon. Tieverkon kunnon merkitys päästövähennyksissä on merkittävä, hän sanoo.

SKAL toteaa kannanotossaan, että Suomessa kuljetetaan eniten tavaroita tieverkolla asukasta kohden koko EU:ssa. Päästöjen vähennystoimet on tehtävä taloudellisesti kestävällä tavalla.

Toimitus
Toimitus