Mikko Koivu ja Mika Brofeldt kehuvat Biofarmin pientä ja ketterää organisaatiota sen vahvuudeksi.
2.9.2022 klo 12:51
Uutinen

Tasaista kasvua on helpompi hallita

Karkkilassa sijaitsevan Biofarmin nimi tai sen slogan ”eläintärkeällä asialla” saattaa olla monelle lemmikin, hevosen tai tuotantoeläimen omistajalle tuttu. Yritys valmistaa, valmistuttaa ja maahantuo eläinten hyvinvointiin, terveyteen ja elinympäristöön liittyviä tuotteita. Tuotemerkkejä ovat muun muassa AIKA, Jeppe ja Julius, Virbac, Milka ja Black Horse. Myös koiran- ja kissanruokia valmistava Serti Oy kuuluu samaan yritysryhmään SertiLife-brändillään.

Biofarmin perustivat eläinlääkärit Aimo Niskanen ja Kauko Kauppinen vuonna 1988. Luontaistuotevalmistaja Hankintatukku Oy toimi alussa myös eläintuotteiden parissa, mutta kun eläintuotteisiin haluttiin panostaa enemmän, ne erotettiin ihmisille suunnatuista tuotteista omaksi yrityksekseen. Mukaan tuli muitakin omistajia, ja tällä hetkellä heitä on kahdeksan. Kaikki omistajat toimivat yrityksen hallituksessa. Pääbisnes ovat täydennysrehut, jotka Biofarm valmistaa itse. Sen lisäksi yritys valmistaa itse tai maahantuo muun muassa täysrehuja, erikoisrehuja, vitamiini- ja hivenainevalmisteita sekä sekalaisia valikoimaa täydentäviä tuotteita. Reseptilääkkeet ja itsehoitolääkkeet Biofarm tuo maailmalta.

Yrityksen liikevaihto on kasvanut noin 15 miljoonaan euroon, mutta kasvu on ollut maltillista.

– Aina yrittämisessä on omat riskinsä, mutta tasainen kasvu on helpompi hallita, ja kaikki voivat nukkua yönsä paremmin, toimitusjohtaja Mikko Koivu sanoo. Koivu kertoo, että hän ja kaikki muutkin yrityksen omistajat seisovat tämän strategian takana.  

Laajennuksia tarpeen mukaan

Biofarm on toiminut pitkään samalla tontilla. Ensimmäiset toimitilat se osti 1990-luvun alussa, kun Karkkilan kaupunki myi omaisuuttaan. Sen jälkeen se on tehnyt kolme laajennusta. Uusimmassa, vuonna 2022 valmistuneessa, laajennuksessa yritys rakennutti lisää tuotanto- ja varastotilaa. Samalla suuri kattopinta-ala haluttiin hyödyntää energiantuotantoon, ja katoille asennettiin aurinkopaneelit. Laajennukseen ja aurinkopaneeleihin Biofarm sai yritysten investointitukea.

Biofarmin kehitysjohtaja ja osakas Mika Brofeldt kertoo, että Karkkila on ollut hyvä paikka yrittää. Rakennusluvitus on toiminut, ja asiointi kaupungin kanssa on ollut muutenkin sujuvaa. Toistaiseksi Karkkilasta on löytynyt myös työvoimaa, ja suurin osa Biofarmin noin kolmestakymmenestä työntekijästä tulee läheltä.

Pieni organisaatio on nopea

Mikko Koivu ja Mika Brofeldt kehuvat organisaatiota Biofarmin vahvuudeksi. Organisaatio on edelleen pieni ja joustava. Matka ideasta valmiiksi tuotteeksi on lyhyt, joten uusia tuotteita päästään tekemään ja myymään nopeasti. Joistakin tuotteista tulee suosittuja, ja jotkut jäävät elämään omaa elämäänsä, vaikka eivät maltaita tuottaisikaan.

Toisena kilpailuetuna Koivu ja Brofeldt pitävät nopeita toimituksia.

– Asiakkaat ihmettelevät monesti, miten edellisenä päivänä tilattu tuote on jo seuraavana päivänä perillä. Suurin osa tilauksista lähtee Postin kautta. Posti hakee lähetykset kerran päivässä, ja homma on toiminut hyvin.

Kolmas valtti on perusrehuista erikoislääkkeisiin ulottuva laaja tuotepaletti. Tuotealueiden erilaisuus on kantanut Biofarmia myös vaihtelevien kausien yli. Tällä hetkellä maataloustuottajien ahdinko näkyy Biofarmillakin, eikä tuotantoeläinpuolelta voi lähiaikoina odottaa kasvua. Toisaalta taas korona-aika oli lemmikkieläinpuolella varsin suotuisa.

Teksti: Anni Laitinen

HYMY Uusimaa II -hanke edistää sekä uuden yritystoiminnan syntymistä maaseudulle että jo toimivien maaseudun yritysten kehittymistä.
HYMY Uusimaa II -hanke edistää sekä uuden yritystoiminnan syntymistä maaseudulle että jo toimivien maaseudun yritysten kehittymistä.