YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

6.5.2019 klo 17:06
Uutinen

”Tee aina vähän paremmin kuin muut” – Nappaa Andrei Koivumäen vinkit myyntiin

Kiinteistöalan tähti Andrei Koivumäki vertaa myyntiä taiteeseen. Menestystä saa ja pitää tavoitella tekemällä asioita luovasti omalla tavallaan – vaikka se joskus ärsyttäisikin muita.

Kolmekymppinen Andrei Koivumäki on saavuttanut ikäänsä nähden paljon: pelkästään vuoden sisällä hän on perustanut yrityksen, julkaissut kirjan ja nyt hän tähdittää uutta Asuntokaupat sokkona -tv-formaattia. Nousu kiinteistöalan huipulle on ollut nopea ja värikäs. Tulosta on syntynyt tyylillä, joka on herättänyt niin suuren massan kuin mediankin mielenkiinnon. Somessa esiintyy menevä, sanavalmis ja avoimesti luksusta rakastava mies.

Ura kiinteistöjen parissa ei ollut Koivumäelle itsestäänselvyys tai lapsuuden haave. Hän uskoo, että venäläiset sukujuuret ja mentaliteetti ovat osaltaan auttaneet ajattelemaan isosti, ja niin kävi kiinteistönvälityksenkin kohdalla. Koivumäki eksyi kiinteistöalalle vahingossa, näki siinä mahdollisuuden menestykseen ja tarttui siihen.

Vaikka alalle mahtuu erilaisia toimijoita, vuonna 2012 aloittaessaan uraansa nuoret välittäjät olivat vielä harvinaisia. Yksi firma kieltäytyi palkkaamasta häntä, koska ”alle 35-vuotias ei herätä luottamusta”. Koivumäki näki tässäkin mahdollisuuden: luottamusta ja huomiota voisi herättää hyödyntäen alalle uusia kanavia, videoita ja sosiaalista mediaa.

– Halusin tehdä asiat nykyaikaisemmalla tavalla ja luoda muutosta. Internetin mahdollisuudet ovat vieneet alaa eteenpäin, nyt somen hyödyntäminen on kiinteistöbisneksessä arkea.

Nuoriakin on näkynyt alalla enemmän. Koivumäen tuntemus on, että monet parhaiten tienaavista ovat nuoria välittäjiä.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Oma tapa, paras tapa?

Työ kiinteistöalalla on hyvin yrittäjämäistä, siksi hyppy oman yrityksen omistajaksi ei pelottanut. Noin vuosi sitten liikeidean ympärille rakentui sopiva tiimi ystävistä ja luottopelaajista. Heidän kanssaan Koivumäki haluaa rakentaa yhteistä historiaa.

– Ajattelen, että olemme kuin rokkibändi. Jaamme saman vision ja teemme asenteella. Kukaan ei ole mukana himmailemassa. Voisin ehkä tienata enemmän yksin, mutta porukalla on hauskempaa tehdä.

Neliöt Liikkuu -yrityksessä puhalletaan yhteen hiileen, mutta Andreilla on vapaus toteuttaa itseään ja tehdä niitä asioita, joissa on hyvä – lupia ja neuvoja kyselemättä. Siitä hän pitää yrittäjyydessä.

Hän ympäröi itsensä sellaisilla ihmisillä, jotka osaavat asioita, joita hän ei itse osaa.

– Hoidan sen, missä olen itse hyvä ja punnitsen aina, että voinko tehdä jonkun asian yhtä hyvin kuin alan ammattilainen. On todella tärkeää miettiä, milloin kannattaa säästää omaa aikaa. Ostan siis toisten aikaa, jotta voin tienata enemmän rahaa.

Koivumäki kokee tulevansa ihmisten kanssa toimeen ja tunnistaa erilaiset ihmistyypit. Tästä on ollut myyntityössä apua: hän osaa kertoa asioista sellaisella kielellä, jota toinen on tottunut kuulemaan.

– Aavistan jo aika hyvin, kuka tietyn asunnon ostaa. Jotkut ovat todella tarkkoja luvuista ja faktoista, toisille pitää myydä enemmän mielikuvaa. On tärkeää tunnistaa, millä tavalla kukin haluaa tietoa.

Työ on opettanut paljon ihmisten innostamisesta, neuvotteluissa onnistumisesta sekä periksiantamattomasta tekemisestä. Ja luottamuksesta. Sitä kiinteistöalalla tarvitaan, kun ihmiset ovat elämänsä suurimman oston äärellä.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Kiinteistökauppiaasta kirjailijaksi

Luottamus on keskiössä myös Koivumäen uusimmassa aluevaltauksessa. Keväällä hänet nähdään Asuntokaupat sokkona -tv-ohjelmassa, jossa ihmiset kirjaimellisesti ostavat sokkona asunnon Koivumäen avustuksella.

– Tässä projektissa on hienoa, että pääsen rikkomaan ihmisten ennakkoluuloja. Uskon, että he näkevät minusta uuden puolen. Lähdemme siitä tilanteesta, että ostajat eivät voi itse vaikuttaa ostopäätökseen. Kuuntelen siis todella tarkasti heitä ja heidän elämäntilannettaan ja tarpeitaan.

Tv-ohjelman kanssa samaan aikaan ilmestyi myös tähtimyyjän ensimmäinen kirja – myynnistä, totta kai. Vaikka oma kirja on ollut jo pitkään yksi unelmista, lukeminen ei ole koskaan ollut Koivumäen lempipuuhaa. Oma kirja toki on luettu, ja se on hyvä.

100 faktaa myynnistä -kirja on tiimityön tulos. Viestintäalan ammattilaisen Katleena Kortesuon kanssa kirjoitetussa kirjassa puhutaan paljon muun muassa asiakaspalvelukokemuksesta. Koivumäki ei usko vanhakantaiseen myyntiin, hänelle myynti on tapa toimia, jopa taiteenlaji. Asiakasta pitää palvella ja antaa hänelle mahdollisuus ostaa.

– Applekaan ei myy puhelimia, vaan brändiä. Asiakas tekee itse päätöksen eikä koe, että hänelle myydään.

Asuntokaupassa hän luo hyvällä palvelulla ja fiiliksellä lisäarvoa. Hän palvelee loppuun asti ja omien sanojensa mukaan tekee paremmin ja tarkemmin asioita kuin muut. Ei riitä, että on muita parempi jossain, vaan pitää olla vähän parempi kaikilla osa-alueilla. Tähän hän kannustaa kaikkia yrittäjiä alasta riippumatta.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Uusien arvojen äärellä

Innostus ja kova työ ovat olleet Koivumäen uran kantavat voimat. Mutta haasteetkin ovat luoneet uusia mahdollisuuksia. Omasta mielestä pieleen mennyt lehtihaastattelu johdatti sparrailemaan kriisiviestinnän asiantuntijan kanssa ja tällä tiimillä syntyi tänä keväänä ilmestynyt kirja.

Tunnettuus tuo luotettavuutta, mutta se on pakottanut Koivumäen miettimään, minkälaista huomiota hän haluaa.

– Haluan, että minut tunnetaan oman alani osaajana, mutta en kaipaa enää julkisuutta samalla lailla kuin alussa.

Kaiken ei tarvitse olla nykyään pelkkää nousua. Koivumäki rakastaa työtään, hyvine ja huonoine päivineen. Välillä on ollut epäuskoa, että tuleeko mistään mitään.

– Olen hiffannut, että tarvitsen myös laskuja. Parhaat ideat ja inspiraatiot syntyvät juuri huipuissa ja laskuissa. Nyt minulla ei ole enää taloudellista painetta menestyä, eli se säästää energiaa. Lätkän pelaajakin suoriutuu pelistä vapautuneemmin.

Koivumäki kokee, että arvot ovat pehmentyneet vuosien mittaan. Hän ei mieti enää pelkkää rahaa ja menestystä eikä hänellä ole tarve näyttää kenellekään. Nyt häntä motivoi enemmän asioiden tekeminen isommin ja siistimmin.

Koivumäki aloitti seitsemän vuotta sitten ilman rahaa, kontakteja ja osaamista. Kovalla työllä hän on saavuttanut kaikki nämä. Lisäksi hän on löytänyt itselleen yhteisön ja verkoston.

Samaan hengenvetoon hän kuitenkin toteaa, että ei mielestään ole vielä tehnyt oikein mitään.

– Kaikki on vasta alussa, uskokaa pois. Koskaan ei saa olla liian tyytyväinen nykytilanteeseen.

Andrei Koivumäki: ”Onnistunut myynti vaatii kestävän pohjan”

  1. Keskity olennaiseen. Mieti, mistä tekemisestä tulosi oikeasti syntyvät ja panosta siihen.
  2. Tunne asiakkaasi. Käytä aikaa kohderyhmääsi tutustumiseen. Mitkä asiat ovat heille tärkeitä?
  3. Tee täysillä kaikki mitä teet. Tulosta ei synny, jos olet vain puoliksi mukana. Panosta työssäsi laatuun.

Andrei Koivumäki

  • Kiinteistöalan ammattilainen ja yrittäjä (Neliöt Liikkuu LKV Oy Ab, perustettu 2019)
  • Kirjoittanut 100 faktaa myynnistä -kirjan (2019) yhdessä Katleena Kortesuon kanssa
  • Somevaikuttaja ja tuore tv-persoona Asuntokaupat sokkona -ohjelmassa
  • Motto: ”Vähemmän puheita ja enemmän tekoja – koska teot synnyttävät puhetta.”

Andrei Koivumäki on suomalaisen kiinteistöalan kirkkaimpia ammattilaisia ja tuore yrittäjä Neliöt Liikkuu -firmallaan. Sosiaalisen median taituri pelaa persoonallaan, ja ei jätä ketään kylmäksi. Yritystä Stadiin -tapahtumassa 14.5.2019 Andrei ottaa lavan haltuun ja kertoo tarinansa kautta myynnin parhaat vinkit. Varaa paikkasi: yritystastadiin.fi

Teksti ja kuvat: Jaana Tihtonen